ΝΕΑ YAMAHA R1: 200 ΙΠΠΟΙ (ΣΤΑΤΙΚΑ, ΧΩΡΙΣ RAM AIR), ΠΡΟΗΓΜΕΝΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΜΕ ΓΥΡΟΣΚΟΠΙΟ 6 ΑΞΟΝΩΝ (6 AXIS), ΦΙΛΤΡΟ AEΡA 10,5 ΛΤ., ΜΠΙΕΛΛΕΣ ΤΙΤΑΝΙΟΥ ΚΑΙ “ΑΙΣΘΗΣΗ”-ΚΡΑΤΗΜΑ Μ1 (ΓΙΑ ΤΗΝ R1-M ΜΑΛΛΟΝ ΔΥΣΚΟΛΕΥΟΥΝ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ, ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΚΑΙ ΙΣΩΣ ΑΠΟ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ).
Η παρουσίαση της Yamaha είχε ακόμα το νέο WR 250 Fμε “ανάποδη” κεφαλή, το νέο Τ ΜΑΧ, μια αναμενόμενη αξιοποίηση του ΜΤ 09 σε “τουριστική” έκδοση που παίρνει τη θέση της TDM, και την R3, μια σπορ μοτοσυκλέττα για τα πρώτα διπλώματα οδήγησης με δικύλινδρο κινητήρα 320 κυβικών και 42 ίππους (όπως και η CBR 300 της Honda που παρουσιάστηκε στην Intermot, στοχεύει στο κοινό που έχει δημιουργήσει το Ninja 300). Γενικά, ΙΣΩΣ κάτι περισσότερο να περίμενε ο κόσμος απο αυτή τη παρουσίαση, που δεν ευτύχησε και σε επίπεδο παρουσιαστών. Ευτυχώς που ο Βαλεντίνο Ρόσσι, συμπαθής και γελαστός, έδωσε χρώμα και νόημα στη βραδυά. Μαζί του και ο πάντα σοβαρός και κάπως “βαρύς” Χόρχε Λορένθο. Πάντως αυτό που έχει σημασία είναι ότι η R1 και η R1 M είναι όντως κάποια επίπεδα ΠΑΝΩ απο τις μοτοσυκλέττες που αντικαθιστούν και αποτελούν “όπλα” αγωνιστικά με τεχνολογία ΜOTOGP μεν, που όμως βασίζεται στα ηλεκτρονικά και δεν “ξεφεύγει” σε νούμερα ισχύος αλλά ποντάρει στην οδηγησιμότητα. Οπως είπε και ο Ρόσσι όταν ρωτήθηκε για τα ηλεκτρονικά: “Πρώτον, χωρίς αυτά δεν μπορεί να οδηγηθεί μια μοτοσυκλέττα με τόση δύναμη και τόσο χαμηλό βάρος”!
ΜΕΡΙΚΕΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ. ΤΙΜΗ ΣΤΙΣ ΗΠΑ ΚΑΙ ΒΑΡΟΣ.
Και κατ’ αρχάς το βάρος, που για την R1 είναι 199 κιλά (με υγρά-εξαιρείται η βενζίνη;), ενώ η R1 M είναι 5 κιλά ελαφρύτερη λόγω χρήσης τμημάτων μαγνησίου στα περιφερειακα και στο (νέο) πλαίσιο. Ομως, λόγω της ηλεκτρονικής ανάρτησης και του συστήματος GPS-data logging, κάποια κιλά θα επιστρέψουν, άρα περίπου το ίδιο θα ζυγίζουν οι δύο εκδόσεις. ΠΟΣΟ ΘΑ ΚΟΣΤΙΖΟΥΝ ΟΜΩΣ; Η τιμή στην Αμερική έχει ορισθεί στα 16.490 $ ΗΠΑ για την R1 και 21.992 $ για την R1 M, με τις πωλήσεις να αρχίζουν τον ερχόμενο Φεβρουάριο! Kαι αν σκεφτεί κανείς ότι οι δύο μοτοσυκλέττες αυτές δεν είναι απλώς “κοντά στις superbike” αλλά κοντά στις MotoGP, τότε συμφωνεί ότι η Yamaha έχει στο τσεπάκι της την εμπορική επιτυχία. Γιατί άλλο το κορυφαίο που κοστίζει πάνω απο 50.000 Ευρώ, κι άλλο μια Motοgp replica με 25.000 (Σημειώνουμε ότι η τιμή ΗΠΑ δεν έχει σχέση με την Ελλάδα. Στη χώρα μας, λόγω ισοτιμιών αλλά και μικρού μεγέθους πωλήσεων η πολιτική τιμών του εργοστασίου -και όχι της αντιπροσωπείας- είναι διαφορετική).
Τα σημαντικά στοιχεία της νέας R1, είναι ο επανασχεδιασμένος κινητήρας με συμπίεση 13:1, μεγαλύτερες βαλβίδες, διαφορετικά έμβολα και -για πρώτη φορά σε μοτοσυκλέττα παραγωγής- διαιρούμενες μπιέλλες τιτανίου. Το πλαίσιο έχει πιο κοντό μεταξόνιο και πιο γρήγρη γεωμετρία. Τα φρένα είναι δίσκοι 320 mm. H μεγάλη ομοιότητα με την Μ1 βρίσκεται στα ηλεκτρονικά. Το σύστημα IMU (Inertial Measurement Unit) διαθέτει 3 γυροσκόπια και 3 επιταχυνσιόμετρα, που μετρούν κίνηση και επιτάχυνση προς κάθε κατεύθυνση 125 φορές το δευτερόλεπτο. Ετσι, το σύστημα εξασφαλίζει traction control, whelie control και launch control (εκκίνηση με τέρμα γκάζ)ι. Αυτά ρυθμιζονται σε 4 θέσεις ενώ φυσικά υπάρχουν και τα προγράμματα οδήγησης. Το ABS είναι “racing”, και αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός μπορεί να φρενάρει ΔΥΝΑΤΑ μέσα στη στροφή, οπότε το σύστημα θα μοιράσει την δύναμη πέδησης εμπρός και πίσω (ακόμα και αν ο οδηγός δεν έχει πατήσει πίσω φρένο) για να κρατήσει την μοτοσυκλέττα όρθια. Τέλος υπάρχει και quick shifter, μόνο για το ανέβασμα ταχυτήτων. Ολα τα συστήματα απεικονίζονται στο εξαιρετικής ευκρίνειας όργανο που είχαμε δεί και στο δεύτερο βίντεο. Η R1 M βρίσκεται πιο κοντά στην Μ1, γιατί εκτός όλων των παραπάνω έχει ηλεκτρονικό συστημα ανάρτησης OHLINS (η R1 έχει KYB), το οποίο ονομάζεται ERS (Electronic Racing Suspension) και διαθέτει τρία αυτόματα και τρία manual προγράμματα για διαφορετικές συνθήκες οδήγησης. Το σύστημα ρυθμίζει σε πραγματικό χρόνο και με ταχύτητα που “προλαβαίνει” τον αναβάτη, τις αποσβέσεις εμπρός και πίσω ανάλογα με την κάθε φάση (φρένα, στροφή) και με την ταχύτητα που γίνεται η κίνηση, δηλαδή “αντιλαμβάνεται” αν κάνουμε αγώνα ή αν “απλώς” οδηγούμε γρήγορα. Ομως, το πιο ξεχωριστό προσόν της Μ, είναι η τηλεμετρία με GPS, και επικοινωνία με Android και app. Πολύ απλά, αυτό σημαίνει ότι μετά απο ένα γύρο σε μια πίστα, ο αναβάτης βλέπει όλες τις ενέργειες που έκανε και πως συμπεριφέρθηκε η μοτοσυκλέττα, και αλλάζει τις ρυθμίσεις στα πάντα ακόμα και από το κινητό του! Τι να λέμε τώρα… Ενας νέος κόσμος ανοίγεται στον καθημερινό αναβάτη αλλά και στον αγωνιζόμενο και στις ομάδες όλων των επιπέδων.