ΜΟΤΟGP, ΔΟΚΙΜΕΣ PORTIMAO: ΓΙΑΤΙ Η ΟΜΑΔΑ VR46 ΔΕΝ ΘΑ ΠΑΡΕΙ ΠΟΤΕ ΥΑΜΑΗΑ
Οι τελικοί χρονοι της δευτερης μερας των επισημων δοκιμων του Πορτιμαο (όπου θα γινει ο πρωτος «διπλος» αγωνας την μεθεπομενη εβδομαδα) επιβεβαιωσαν αυτο που γνωριζουν όλοι: Οι Ιταλικες μοτοσυκλετες εχουν μεγαλο πλεονεκτημα ΣΤΑ ΠΑΝΤΑ (ταχυτητα, χρονους, δυναμη, αναβατες, αριθμους), και απο τα μεγαλα ταλεντα των Ιαπωνων διασωζεται το πιο φρεσκο και πιο νεο σε ηλικία, ο Φαμπιο Κουαρταράρο, που χρησιμοποιώντας μαλακη γομμα καταφερε να κανει τον τριτο χρονο στις τελευταιες περιοδους, το απογευμα της Κυριακης.
Ομως, για να το καταφέρει αυτο, περαν του ελαστικου, έκανε τους περισσοτερους γυρους της ημερας (88), μενοντας ωστόσο 0’’334 πισω απο τον κορυφαίο χρονο, που ανηκε στον Φραντσεσκο Μπανιάϊα.
Ακριβως 11 μηνες πριν, στις 24 Απριλιου του 2022, ο Φαμπιο Κουαρταράρο πηρε μια ανετη, εντυπωσιακη νικη στο Πορτιμαο, την πρωτη του απο τις τρεις συνολικά που θα κατάφερνε όλη τη σαιζον, «δινοντας» 16’’ στον Μπανιάϊα που τερματισε όγδοος. Και δυο χρονια πριν, στις 18 Απριλίου του 2021, και παλι ο Κουαρταράρο είχε κερδισει στην Πορτογαλια, παιρνοντας την δευτερη νικη της «πρωταθληματικής» του χρονιάς, αυτή τη φορα με τον «ελπιδοφορο» Μπανιάϊα δεύτερο, καπου 5’’ πισω του.
Aυτα σημαινουν, οτι η πιστα της Πορτογαλιας ειναι «πιστα Yamaha». Πρόκειται για ένα δυσκολο και τεχνικό σιρκουϊ μηκους 4.684 μετρων με 16 στροφές και ευθεία σχεδόν ενος χιλιομετρου (αλλά με γρηγορη εισοδο υψηλης ταχυτητας), που «βοηθάει» τις μοτοσυκλέτες που κουραζουν λιγοτερο τους αναβατες τους, και η Μ1 υποτίθεται οτι είναι ακομα αξεπεραστη σε αυτον τον τομεα (πληροφορίες για την πιστα εδω: https://autodromodoalgarve.com/the-park/racing-track/)
Εκτος αυτου, οι χρονοι ειναι μεσα στο δευτερόλεπτο για τους πρωτους 16 αναβατες, δηλαδη οι διαφορές μετριουνται και υπολογιζονται πλεον σε δεκατα, οποτε τα 0″,336 ακομα κι αν δεν φαινονται πολλά, ειναι μη αμελητεα διαφορα. Επισης, η τελικη ταχυτητα της Μ1 του Κουαρταράρο στα 339 χ.α.ω. δεν δειχνει τεράστια βελτιωση, κρινοντας παντα απο τα 347 χ.α.ω. που έγραψε η Ducati του Μαρτίν.
Συμπερασματικά, ο Γαλλος στα 23 του και με ενα πρωταθλημα στο παλμαρέ του, επιβεβαιωσε το ταλέντο και την ταχύτητά του, καταφέρνοντας μετα απο δυο ημερες δοκιμων και με soft γόμμα να κανει τριτο χρονο, όπως είπαμε 0’’336 πισω απο τον πρωτο της Ducati του Mπανιάϊα, σε μια πίστα που του αρεσει, που ταιριαζει στη μοτοσυκλετα του και όπου έχει κερδισει τα δυο προηγουμενα χρονια. Και αυτα τα στοιχεια, λιγο πολυ αναμενομενα, δεν ειναι σε καμμια περιπτωση καθοριστικά για τη συνεχεια του μεγάλου σε διαρκεια πρωταθληματος στις 20 πιστες όπου οι Ducati έχουν υπεροχή.
Η τεταρτη και πεμπτη θεση (ταχ. γύρος) των δυο αναβατων της Moοney VR 46 Ducati Λουκα Μαρινι και Μαρκο Μπεζεκι, και μαλιστα με περσινες μοτοσυκλετες (GP22), βαζουν τέλος στις δημοσιογραφικες συζητήσεις (λογια του αέρα πιο σωστά, που πυροδοτουν οι συχνες αναφορες του Λιν Τζαρβις) για την πιθανη επιστροφη της ομαδας του Μεγαλου Βαλεντίνο στην Yamaha το 2025. O Ουτσιο Σαλουτσι, αδελφικος φιλος του Ρόσσι και υπευθυνος της VR 46, δεν θα μπορουσε να το πει πιο καθαρα: «Εχουμε συμβολαιο με την Ducati μεχρι το τέλος του 2024 και θα το σεβαστουμε. Μετά, θα τα δουμε όλα. Η ομαδα πρεπει να διακρινεται. Αν η Yamaha έχει φτιαξει μια μοτοσυκλετα ικανη για νικη, τιποτα δεν αποκλειεται»
Οταν λοιπον ο Μαρινι με την GP22 σαρωνει στις δοκιμες της Σεπανγκ, και τωρα μαζι με τον Μπεζεκι βρισκονται μια ανασα (μερικα εκαστοστα) πισω απο τον χρονο του Κουαρταράρο μέσα στην πιστα που αρεσει στον Γαλλο, η περιπτωση του να αφησεις την μοτοσυκλετα που σε κανει να κερδιζεις για να υπογραψεις με αυτην που φαινεται οτι υστερεί, απλά δεν υπαρχει.
Η Yamaha αν θελει να επιστρεψει στην κορυφή πρέπει να παρουσιασει ένα εντελως καινουργιο μοτερ (oι Ιαπωνες, πολυ λογικα΄, έχουν αποκλεισει το V4), ή να επωφεληθει απο τους κανονισμους που προβλεπουν οτι το 2024 η βενζίνη πρεπει να μην περιεχει ορυκτα σε ποσοστο 40%, και απο το 2027 θα απαγορευθουν εντελως τα ορυκτα καυσιμα (θα χρησιμοποιηθουν χημικα βεβαιως, πολυ ακριβα για το κοινο, αλλά το κοστος δεν ειναι προβλημα για το Παγκοσμιο Πρωταθλημα). Αυτο όμως που θα αλλαξει το παιχνιδι, θα ειναι οι νεοι κανονισμοι του MotoGP που ετοιμαζει η Dorna με την FIM για το 2027, με στοχο να αυξηθει ο συναγωνισμος. Και ο τροπος που έχουν επιλεξει για να το καταφερουν, ειναι το να κανουν τις μοτοσυκλετες πιο αργές, ώστε οι οδηγοι να έχουν «περισσοτερο χρονο» για να μαχονται και να αλληλοπροσπερνιουνται παντου, στη στροφη, στην επιτάχυνση και –ιδίως- στο φρενάρισμα. Υπαρχει μαλιστα η βουληση εκ μερους της ιδιοκτησίας του MotoGP να εφαρμοστουν οι νεοι κανονισμοι οπωσδηποτε (χαριν του θεάματος) ακομα κι αν οι κατασκευαστες εχουν αντιρρησεις. Ομως το 2027 ο Μαρκ Μαρκέθ και μερικοι ακομα αναβατες του σημερινου grid θα εχουν αποχωρήσει. Οι μαχες τότε, όπως και σήμερα, θα ειναι μεταξυ των Κουαρταράρο και Μπανιάϊα, και αυτο, τουλαχιστον ηλικιακα, ειναι σιγουρο! Δ.Π.
ΤΕΛΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΗΜΕΡΑΣ (Κατα σειρά, η διαφορα απο τον πρωτο, οι θεσεις που κερδισε ή έχασε, σε ποιον γυρο εκανε τον ταχυτερο και η τελικη ταχυτητα)
1 Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo (GP23) 1m 37.968s 60/61 342.8
2 ^1 Johann Zarco FRA Pramac Ducati (GP22) +0.296s 51/69 340.6
3 ˅1 Fabio Quartararo FRA Monster Yamaha (YZR-M1) +0.334s 61/88 339.6
4 ^9 Luca Marini ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) +0.342s 62/64 340.6
5 ^5 Marco Bezzecchi ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) +0.383s 85/86 346.1
6 ^6 Enea Bastianini ITA Ducati Lenovo (GP23) +0.405s 61/66 343.9
7 ˅3 Alex Marquez SPA Gresini Ducati (GP22) +0.434s 41/72 343.9
8 ˅3 Jorge Martin SPA Pramac Ducati (GP23) +0.466s 30/77 347.2
9 ^5 Brad Binder RSA Red Bull KTM (RC16) +0.512s 49/62 340.6
10 ˅4 Aleix Espargaro SPA Aprilia Racing (RS-GP23) +0.601s 27/52 340.6
11 ˅4 Miguel Oliveira POR RNF Aprilia (RS-GP22) +0.616s 35/72 343.9
12 ˅4 Maverick Viñales SPA Aprilia Racing (RS-GP23) +0.710s 26/82 343.9
13 ^2 Joan Mir SPA Repsol Honda (RC213V) +0.794s 59/61 336.4
14 ˅5 Marc Marquez SPA Repsol Honda (RC213V) +0.810s 49/76 343.9
15 ^1 Alex Rins SPA LCR Honda (RC213V) +0.814s 81/85 340.6
16 ˅5 Raul Fernandez SPA RNF Aprilia (RS-GP22) +0.886s 20/63 338.5
17 ^4 Jack Miller AUS Red Bull KTM (RC16) +0.941s 74/80 338.5
18 = Pol Espargaro SPA Tech3 GASGAS (RC16) +1.006s 73/79 338.5
19 ˅2 Franco Morbidelli ITA Monster Yamaha (YZR-M1) +1.098s 79/89 337.5
20 ˅1 Takaaki Nakagami JPN LCR Honda (RC213V) +1.341s 23/72 336.4
21 ˅1 Augusto Fernandez SPA Tech3 GASGAS (RC16)* +1.699s 42/64 337.5
22 = Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (GP23) +2.131s 35/62 336.4