MOTOGP, ΔΟΚΙΜΕΣ ΠΟΡΤΙΜΑΟ:
ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΜΑΡΚΕΘ ΚΑΙ ΚΟΥΑΡΤΑΡΑΡΟ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΕΛΠΙΔΑ ΤΙΤΛΟΥ ΦΕΤΟΣ
Οι υποθεσεις και «τα προγνωστικά» πριν καν σβησουν τα κοκκινα φωτα εκκινησης του πρωτου αγωνα, ειναι επικινδυνο πραγμα, αλλά υπαρχει η πραγματικοτητα, η στατιστική, οι ενδειξεις, και οι (αδιαψευστοι) χρονοι των επισημων δοκιμων, που αν υποθεσουμε οτι στη Σεπανγκ έπαιρναν καποια διορθωση, τωρα στο Πορτιμαο τα περιθωρια βελτιωσης έχουν εξαντληθεί. Σε δυο εβδομαδες οι αναβατες, τα εργοστασια και οι ομαδες τους θα ξεκινησουν τον Μαραθωνιο των 42 αγωνων σε 21 πιστες, κατι που, επιτρεψτε μου να πω, προκειται να ΜΕΙΩΣΕΙ το πρεστίζ του Παγκοσμίου Πρωταθληματος Ταχυτητας, λογω του overdose. Γιατί σε ολα τα αθληματα, ειναι άλλο να κανεις ενα τουρνουα ή ένα ρεκορ μερικες φορες τον χρονο, κι άλλο δυο φορες την εβδομαδα. Καπου χανεται το νοημα, και το ολο θεμα “συνηθίζεται” και εξειδικευεται.
Ας ειναι, θα έχουμε πολλες ευκαιρίες να τα αναλυσουμε όλα (παντα με αδεσμευτη ματιά και χωρίς συμφεροντα, ΠΡΟΣΕΞΤΕ ΤΟ ΑΥΤΟ), και κυρίως να διαπιστωσουμε αν οι αναβατες, και γενικα ο ανθρωπινος παραγοντας, θα ειναι σε θεση να αντεξει την αφορητη πιεση των πολλων αγωνων, σε ένα άθλημα που έχει μεγαλο φορτίο ακριβως επειδή ειναι τρομερα επικινδυνο και δυναμει θανατηφορο.
Εξυπακουεται, οτι οι 42 αγωνες (οι 21 του Σαββατου με μιση διαρκεια γυρων και μιση βαθμολογία όπου ο πρωτος παιρνει 12 βαθμους και ο ενατος έναν, και οι Κυριακατικοι με κανονικη), θα μας κανουν να δουμε παραξενα πραγματα μεσα στη χρονιά, μια και με έναν απλο υπολογισμο φαινεται οτι αν ενας αναβατης της πρωτης γραμμης τερματίσει σε ολους τους αγωνες, θα κατακτησει σιγουρα τον τιτλο. Και επισης σιγουρα, αυτη δεν μπορει παρα να ειναι μια σκεψη (που λεγεται “στρατηγικη βαθμοθηρίας”) που τριγυρίζει το μυαλό όσων οδηγουν οτιδηποτε άλλο εκτος Ducati. Αυτο που μενει, ειναι η φιλοδοξία και η διψα για νικη ΟΚΤΩ αναβατων της Ducati, συν τουλαχιστον ΤΡΙΩΝ της Aprilia, οι οποιοι βλεποντας τους πρωτους χρονους, τα δημοσιευματα, την κατασταση των αλλων ομαδων κτλ., έχουν πιστεψει ότι ειναι ικανοι για τον τιτλο όσο ο (όποιος) συναδελφός τους με ιδια μοτοσυκλετα, κατι που δεν συνεβαινε επι παντοκρατορίας Μαρκ Μαρκεθ, γιατι τοτε όλοι ήξεραν ότι δεν ήταν η μοτοσυκλετα που κερδιζε, αλλά ο ίδιος (άλλο το τι λεγοταν απο τους οπαδους και τους ανταγωνιστές. Καπως έπρεπε να γλυκανουν το πικρό χαπι των έξη απανωτων τιτλων).
Οκτω και τρείς μας κανουν έντεκα οδηγους, δηλαδη ακριβως το μισο grid οδηγεί Ducati και Aprilia και πηγαινει για νικη! Ατυχώς για τους άλλους, αυτά δειχνουν και οι χρονοι των δοκιμων σε Σεπανγκ και Πορτιμαο (για σημερα 12/3, έχει και αύριο), όπου πρώτος «Ιαπων» ειναι ο Κουαρταράρο, με τον όγδοο χρονο. Σιγουρα, οι πολλοί αγωνες, οι διαφορετικές πιστες κτλ, κτλ, θα ανακατεψουν καπως την τραπουλα, αλλά η υπεροχη των Ιταλικων μοτοσυκλετων δεν κρυβεται, και μαζι με τον απαραδεκτα υψηλο αριθμο τους (τωρα θυμηθηκαν καποιοι να ζητήσουν όριο μεχρι τρεις ομαδες για καθε εργοστάσιο!) σταδιακα θα υπερισχύσουν και θα λυγισουν καθε ατομικη αντισταση σε επιπεδο αναβατων.
Γιατι λοιπον οι Φαμπιο Κουαρταράρο και Μαρκ Μαρκέθ δεν θα κερδίσουν και δεν θα παρουν το Πρωταθλημα; Είπαμε, οι προβλεψεις αυτη τη στιγμη ειναι επικινδυνες, αλλά οι ενδειξεις και οι πιθανοτητες ειναι ΣΑΦΕΙΣ και είναι ολες εναντιον τους (και αυτο σημαινει οτι αν τα καταφερουν και να κερδισουν αγώνες και να φτασουν κοντα στον τιτλο, θα έχουν ανατρεψει τα προγνωστικά, θα εχουν αγωνιστεί against all odds και θα μας εχουν δωσει έναν καλο λογο να μην πηγαινουμε στη θαλασσα για να βλεπουμε αγωνες το κατακαλόκαιρο!).
Λογος πρωτος: Η μοτοσυκλετα. Ο Κουαρταράρο έχει μεινει μονος του, χωρις να περιμενει βοηθεια απο τον Μορμπιντέλλι, που δεν φαινεται να βελτιωνεται, περνωντας τον τελευταιο χρονο της καρριέρας του στο MotoGP (δυσκολα θα βρει ομαδα για το 2024). Ετσι, ακομα και αν έχει υπαρξει μια μικρή βελτιωση στο προβλημα ισχυος και τελικης του κινητηρα της Μ1, ο Γαλλος Παγκοσμιος του 2021 θα πρέπει ταυτοχρονα να συγκεντρωνει στοιχεια και να προσπαθει για χρονο αφού η Yamaha Monster καταφερε να μεινει μονη της, με δυο μονο μοτοσυκλετες στην εκκινηση, τη στιγμη που ακομα και η Aprilia ανεβηκε στις 4, όπως και η ΚΤΜ αλλά και η Honda (να σημειωθεί οτι φετος θα δουμε 22 μοτοσυκλετες στην εκκινηση αντί των 24 του 2022, γιατι δεν συμπληρωθηκαν οι δυο θεσεις που άφησε κενές η Suzuki).
Οσο για την μοτοσυκλετα του Μαρκ Μαρκέθ, θα λεγαμε ότι υπάρχουν θετικες προοπτικες, οχι μονο λογω της ίδιας της Honda (μεγεθος ανυπερβλητο και δυνατοτητες τεράστιες), αλλά γιατι ειναι πιθανον οι «φρεσκες» μεταγραφες των Μιρ και Ρινς να δωσουν στους τεχνικούς μια νεα οπτικη, ενα νεο δρομο εξελιξης και βελτιωσης (που δεν φαινεται προς το παρον, αλλά είπαμε οτι δεν έχουν καν αρχισει οι αγωνες).
Με τις μοτοσυκλετες των Μαρκεθ και Κουαρταράρο να μην έχουν εντυπωσιασει μεχρι στιγμης, οι δυο τους θεωρουνται (απο όλους, των συναδελφων τους συμπεριλαμβανομενων) σαν ξεχωριστα φυσικα ταλεντα, άρα και σαν οι αναβατες που θα μπορούσαν να αντιμετωπισουν την τεχνικη υπεροχή και την αριθμητικη παντοκρατορία των Ducati. Ειναι όμως πραγματι έτσι;
Η δικη μας άποψη, είναι πως όχι, δεν είναι, γιατι οι μοτοσυκλετες έχουν εξελιχθεί τοσο πολύ, ακολουθωντας τον δρομο της Formula 1 στην αεροδυναμικη, που το ταλεντο του αναβατη δεν αρκει (πια) για να καλυψει την διαφορα. Και δεν ειναι μονο αυτό: Αν δεχτουμε ότι οι Μαρκ Μαρκεθ και Φαμπιο Κουαρταραρό «ξεχωριζαν» μεχρι το 2019-2021, σημερα με τοσους πολλους νεους οδηγους πανω σε κατα τεκμηριο πιο δυνατες, πιο γρηγορες και πιο ολοκληρωμενες μοτοσυκλετες, έχουν χασει την διαφορα που τους έδινε το μεγαλυτερο οδηγικο τους ύψος. Και το ειδαμε αυτο περυσι. Οπου στην αρχη της χρονιάς ο Κουαρταράρο έκανε την διαφορα πατωντας πανω στο «τρακ» και στα λαθη του Μπανιάϊα, αλλά στη συνεχεια δεν καταφερε να παλεψει τα Desmosedici, μεχρι που προς το τέλος άρχισε τα λαθη. Τα ίδια και ο Μαρκεθ: Κερδισε αγωνες το 2021 (και αυτο, στην καταστασή του, αποτελει οδηγικο θαύμα), αλλά ολο το 2022 δεν καταφερε τιποτα σημαντικο, στην χειροτερη χρονια της Honda στο Παγκοσμιο, γιατί η «μαγικη» οδηγησή του δεν αρκουσε να καλύψει τη διαφορα των ακομα καλυτερων και περισσοτερων Ducati και των οδηγων τους, που ανεβασμενοι ψυχολογικα απο την υπεροχη των μοτοσυκλετων τους «πεταγαν», και θα ειχαν φερει ακομα καλυτερες θεσεις αν δεν ειχαν εσωτερικο ανταγωνισμο μεταξυ τους οι ομαδες για να εξασφαλισουν την εύνοια του εργοστασίου.
Αρα, απο τους δυο πρωην πρωταθλητές, ο ενας 8 φορές, ο άλλος μονο μια, αλλά και με σημαντικη διαφορα ηλικίας και «πονου» μεταξυ τους, θα περιμενουμε καλες εμφανισεις, καλες θεσεις, πολλή προσπαθεια, αλλά οχι εύκολη, άμεση, ή συχνη κορυφη. Για να την κατακτησουν θα πρέπει να μενουν μπροστα απο τους νεαρους με τα Ducati και τα Aprilia, κι αυτο ακομα κι αν συμβει καποιες φορές, ειναι αδυνατον να έχει διαρκεια 21+21 αγωνων.
Απο την άλλη, αν καταφερει είτε ο ένας, είτε ο άλλος, είτε και οι δυο να βρισκονται συνεχεια ή συχνα στο βαθρο, θα επιβεβαιωσουν τα «μεγαλα τους ταλεντα» για τα οποία μιλουν ολοι, αλλά επαναλαμβανουμε ότι αυτο θα ειναι απο δυσκολο έως αδυνατον να συμβει αν δεν αποκτησουν μοτοσυκλετες που θα μπορεσουν να συναγωνιστουν τις Ducati σε όλους τους τομείς. Γιατι δεν πρεπει να ξεχναμε ότι η πιεση και η υπερπροσπαθεια οδηγεί σε λαθη και πτωσεις, τις οποιες ο μεν Μαρκ Μαρκεθ ΠΡΕΠΕΙ να μαθει να αποφευγει, ενω ο Κουαρταράρο δεν ξεχνα ότι περυσι έχασε τους 91 βαθμους της διαφοράς του μεσα σε μερικους αγωνες, μαζι με τον τιτλο. Δ.Π.
*Δειτε πιο κατω τους ταχυτερους χρονους της πρωτης ημερας δοκιμων στο Πορτιμαο (πρωϊ, μεσημερι, απογευμα). Η υπεροχη των Ducati και των Aprilia έναντι των Ιαπωνικων και των ΚΤΜ, δεν φαινεται μονο απο τους χρονους (πρωτη Ιαπωνικη η Yamaha του Κουαρταράρο, ογδοη με πανω απο 0″,6 διαφορα), αλλά απο δυο ακομα παράγοντες: Πρωτος, το ότι ολοι οι οδηγοι των Ιταλικών, διασημοι και λιγοτερο διασημοι, ανεβαινουν εύκολα δεκαδα. Και δευτερος, ότι παρα τις κατω του δευτερολεπτου διαφορες σε ταχ, γύρους, καμμια Ιαπωνικη δεν καταφερε να καλύψει αυτα τα λιγα δέκατα και να ανεβει, έστω προσκαιρα, στην κορυφή. Και αυτο δειχνει τις δυνατοτητες των μοτοσυκλετων. Περιμενουμε αύριο μηπως τα πραγματα διαφοροποιηθουν, και θα επανελθουμε με γενικο σχολιο.
- Διετε
OI ΧΡΟΝΟΙ ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΕΠΑΦΗΣ (ΠΡΩΪ) (Κατα σειρά, η διαφορα απο τον πρωτο και η τελικη ταχυτητα)
1. Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo (GP23) 1m 39.61s 334.3
2 Jorge Martin SPA Pramac Ducati (GP23) +0.033s 335.4
3 Miguel Oliveira POR RNF Aprilia (RS-GP 22) +0.162s 337.5
4 Luca Marini ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) +0.247s 332.3
5 Fabio Quartararo FRA Monster Yamaha (YZR-M1) +0.361s 333.3
6 Marco Bezzecchi ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) +0.466s 333.3
7 Alex Rins SPA LCR Honda (RC213V) +0.684s 330.2
8 Johann Zarco FRA Pramac Ducati (GP22) +0.768s 335.4
9 Maverick Viñales SPA Aprilia Racing (RS-GP23) +0.768s 334.3
10 Marc Marquez SPA Repsol Honda (RC213V) +0.769s 336.4
11 Alex Marquez SPA Gresini Ducati (GP22) +0.821s 332.3
12 Raul Fernandez SPA RNF Aprilia (RS-GP22) +0.878s 331.2
13 Fabio Di Giannantonio ITA Gresini Ducati (GP22) +0.917s 332.3
14 Brad Binder RSA Red Bull KTM (RC16) +1.111s 333.3
15 Franco Morbidelli ITA Monster Yamaha (YZR-M1) +1.133s 330.2
16 Enea Bastianini ITA Ducati Lenovo (GP23) +1.135s 334.3
17 Aleix Espargaro SPA Aprilia Racing (RS-GP23) +1.163s 338.5
18 Joan Mir SPA Repsol Honda (RC213V) +1.378s 328.2
19 Stefan Bradl GER Honda Test Rider (RC213V) +1.483s 329.2
20 Pol Espargaro SPA Tech3 GASGAS (RC16) +1.546s 333.3
21 Augusto Fernandez SPA Tech3 GASGAS (RC16)* +1.739s 330.2
22 Jack Miller AUS Red Bull KTM (RC16) +1.836s 331.2
23 Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (GP) +1.908s 28/30 331.2
24 Takaaki Nakagami JPN LCR Honda (RC213V) +2.520s 328.2
ΟΙ ΧΡΟΝΟΙ ΜΕΤΑ ΤΟ ΜΕΣΗΜΕΡΙ (Κατα σειρά, η διαφορα απο τον πρωτο, οι θεσεις που κερδισε ή έχασε, σε ποιον γυρο εκανε τον ταχυτερο και η τελικη ταχυτητα)
1 Luca Marini ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) 1m 39.548s 38/41 340.6
2 ˅1 Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo (GP23) +0.062s 33/47 334.3
3 ^10 Fabio Di Giannantonio ITA Gresini Ducati (GP22) +0.093s 32/39 334.3
4 ˅2 Jorge Martin SPA Pramac Ducati (GP23) +0.095s 38/46 335.4
5 ^4 Maverick Viñales SPA Aprilia Racing (RS-GP23) +0.145s 28/35 334.3
6 ^5 Alex Marquez SPA Gresini Ducati (GP22) +0.162s 30/39 337.5
7 ˅1 Marco Bezzecchi ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) +0.206s 44/45 337.5
8 ˅5 Miguel Oliveira POR RNF Aprilia (RS-GP 22) +0.224s 31/46 337.5
9 ˅4 Fabio Quartararo FRA Monster Yamaha (YZR-M1) +0.423s 36/53 333.3
10 ^6 Enea Bastianini ITA Ducati Lenovo (GP23) +0.461s 27/29 336.4
11 ˅4 Alex Rins SPA LCR Honda (RC213V) +0.475s 46/52 332.3
12 ^6 Joan Mir SPA Repsol Honda (RC213V) +0.603s 29/37 329.2
13 ˅3 Marc Marquez SPA Repsol Honda (RC213V) +0.622s 35/42 336.4
14 ˅6 Johann Zarco FRA Pramac Ducati (GP22) +0.830s 21/27 335.4
15 ˅1 Brad Binder RSA Red Bull KTM (RC16) +0.918s 34/36 335.4
16 ˅4 Raul Fernandez SPA RNF Aprilia (RS-GP22) +0.940s 32/43 333.3
17 ˅2 Franco Morbidelli ITA Monster Yamaha (YZR-M1) +1.195s 44/52 330.2
18 ˅1 Aleix Espargaro SPA Aprilia Racing (RS-GP23) +1.225s 18/24 338.5
19 ^3 Jack Miller AUS Red Bull KTM (RC16) +1.271s 32/38 331.2
20 ^3 Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (GP) +1.422s 42/43 331.2
21 ˅2 Stefan Bradl GER Honda Test Rider (RC213V) +1.426s 35/36 331.2
22 ˅2 Pol Espargaro SPA Tech3 GASGAS (RC16) +1.481s 35/36 333.3
23 ˅2 Augusto Fernandez SPA Tech3 GASGAS (RC16)* +1.801s 22/40 330.2
24 Takaaki Nakagami JPN LCR Honda (RC213V) +1.837s 47/48 328.2
ΤΕΛΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ ΠΡΩΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ Κατα σειρά, η διαφορα απο τον πρωτο, οι θεσεις που κερδισε ή έχασε, σε ποιον γυρο εκανε τον ταχυτερο και η τελικη ταχυτητα)
1 ^3 Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo (GP23) 1m 38.771s 77/78 334.3
2 ˅1 Luca Marini ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) +0.234s 58/65 340.6
3 ˅1 Maverick Viñales SPA Aprilia Racing (RS-GP23) +0.254s 71/88 334.3
4 ˅1 Alex Marquez SPA Gresini Ducati (GP22) +0.565s 56/65 337.5
5 ^9 Raul Fernandez SPA RNF Aprilia (RS-GP22) +0.689s 62/64 335.4
6 ˅1 Miguel Oliveira POR RNF Aprilia (RS-GP22) +0.695s 59/75 337.5
7 ˅1 Marco Bezzecchi ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) +0.837s 62/76 337.5
8 ^4 Fabio Quartararo FRA Monster Yamaha (YZR-M1) +0.843s 88/90 333.3
9 ˅2 Fabio Di Giannantonio ITA Gresini Ducati (GP22) +0.870s 32/50 334.3
10 ˅2 Jorge Martin SPA Pramac Ducati (GP23) +0.872s 38/63 335.4
11 ˅2 Alex Rins SPA LCR Honda (RC213V) +0.875s 66/77 332.3
12 ˅2 Aleix Espargaro SPA Aprilia Racing (RS-GP23) +0.877s 59/60 338.5
13 ˅2 Johann Zarco FRA Pramac Ducati (GP22) +0.945s 44/57 335.4
14 ^1 Joan Mir SPA Repsol Honda (RC213V) +1.005s 74/74 329.2
15 ^5 Brad Binder RSA Red Bull KTM (RC16) +1.152s 58/69 335.4
16 ^5 Jack Miller AUS Red Bull KTM (RC16) +1.216s 57/58 331.2
17 ˅4 Enea Bastianini ITA Ducati Lenovo (GP23) +1.238s 27/52 336.4
18 ˅2 Stefan Bradl GER Honda Test Rider (RC213V) +1.391s 58/72 331.2
19 ˅2 Marc Marquez SPA Repsol Honda (RC213V) +1.399s 35/78 336.4
20 ˅2 Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (GP23) +1.565s 45/70 333.3
21 ˅2 Franco Morbidelli ITA Monster Yamaha (YZR-M1) +1.643s 75/95 330.2
22 = Pol Espargaro SPA Tech3 GASGAS (RC16) +1.736s 58/64 333.3
23 ^1 Takaaki Nakagami JPN LCR Honda (RC213V) +1.871s 68/74 328.2
24 ˅1 Augusto Fernandez SPA Tech3 GASGAS (RC16)* +2.000s 63/72 330.2
ΜΠΡΑΒΟ ΔΗΜΗΤΡΗ, ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ ΤΑ ΓΡΑΦΕΙΣ, ΚΑΙ ΜΕ ΑΚΡΙΒΗ ΣΤΟΙΧΕΙΑ,ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΥ.