(ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ, Ο ΦΑΜΠΙΟ ΒΑΣΙΛΙΑΣ, ΤΑ DUCATI ΦΑΒΟΡΙ, Η ΚΤΜ ΕΠΕΣΤΡΕΨΕ ΚΑΙ Ο ΜΑΡΚΕΘ ΚΑΤΕΘΕΣΕ ΤΗΝ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΤΟΥ ΑΞΙOΠΡEΠΕΙΑ ΣΤΟN ΒΩΜΟ ΤOY Q2)
Λίγο πριν το τέλος των δοκιμών της Moto3, o 20χρονος Ελβετός αναβάτης Τζέϊσον Ντισπακιέ, έπεσε στην έξοδο της στροφής 9 (Arrabbiata 2), και ο Αγιούμου Σασάκι που ακολουθούσε δεν μπορεσε να τον αποφύγει, τον χτύπησε, και εκτοξεύτηκε στον αέρα μαζί με την μοτοσυκλέτα του. Αμέσως φάνηκε η σοβαρότητα της κατάστασης, με τον Ντισπακιέ αναίσθητο στο οδόστρωμα, ενώ ο Σασάκι δεν είχε χτυπήσει, όπως δεν χτύπησε ο Τζέρεμυ Αλκόμπα που επίσης έπεσε πισω απο τους δύο συναθλητές του. Αμεσα οι δοκιμές διεκόπησαν με κόκκινη σημαία, και δόθηκαν για αρκετή ώρα οι πρώτες βοήθειες επί τόπου στον Ντισπακιέ, που πάντως δεν ανέκτησε τις αισθήσεις του μέχρι την στιγμή που στο σημείο της πτωσης προσγειώθηκε ελικοπτερο που τον μετέφερε στο νοσοκομείο Careggi της Φλωρεντίας. Aναμένεται ιατρικό ανακοινωθέν, και το μόνο που εχει γίνει γνωστό είναι ότι η κατάστασή του είναι εξαιρετικά σοβαρή.
Με καθυστέρηση μισής ώρας ξεκίνησαν οι τελευταίες ελεύθερες δοκιμές του MotoGP, με τους αναβατες να προσπαθούν να ξεχάσουν το γεγονός και να συγκεντρωθούν στην εξαιρετικά δύσκολη υποθεση επιτευξης καλου χρόνου στο απαιτητικό Μugello. Στην πίστα με την μεγαλύτερη ευθεία του Παγκοσμίου, στην πίστα με τις συνεχείς εναλλαγές, που απαιτεί δυνατή μοτοσυκλέτα, καλό κράτημα και τέλεια φυσική κατάσταση. Βέβαια, αυτά τα τρία αποτελούν απαραίτητη προϋποθεση και για μια γρήγορη βόλτα στο δρόμο, αλλά στο MotoGP οι απαιτήσεις πλέον έχουν πάει πολύ ψηλά, γι’ αυτό και βλέπουμε μεταπτώσεις απόδοσης, γι’ αυτό τα μεγάλα ονόματα δεν μπορουν να ακολουθήσουν, γι’ αυτό και πιθανόν κάποιοι πολύ γρήγοροι οδηγοί να μην ανταμοίβονται με καλους χρόνους (περίπτωση Μορμπιντέλλι, του οποίου η Μ1 διετίας είχε τελική 339 χ.α.ω στο Q2, έναντι 360 χ.α.ω. της Ducati του Ζαρκό!)
Αναφέραμε στο χτεσινό μας σημείωμα για τα FP1-FP2 της Παρασκευής, ότι το Σάββατο θα βλέπαμε σπουδαία πράγματα στους χρόνους. Και άμεσα, στο FP3, ο Φραντσέσκο Μπανιάϊα κατέβασε το ρεκόρ πίστας που είχε ο Μαρκ Μαρκέθ απο το 2019 (1′.45”.519), γράφοντας 1′.45”.456. Ταυτόχρονα, στον τομέα της τελικής ταχύτητας, ο Μπραντ Μπίντερ με την ανανεωμένη ΚΤΜ (βελτιώσεις τροφοδοσίας ΚΑΙ πλαισίου), ισοφάρισε το ρεκόρ που είχε η Ducati απο το Κατάρ, γράφοντας επίσης 362,4 χ.α.ω. ακριβώς (Αντε παιδιά, του χρόνου και στα 400!). Τελικά, μετα το FP3 τα ονόματα που έμειναν “έξω” απο την δεκάδα και θα έπρεπε να περάσουν απο το Q1, ήταν αυτα των Βινιάλες, Μαρκ Μαρκέθ, Α. Εσπαργκαρό, αλλά και Πίρρο (που τρέχει με την Ducati Pramac στη θέση του Μαρτίν που θα επιστρέψει στην Βαρκελώνη), Νακαγκάμι και βεβαίως Ρόσσι (που ήταν 18ος στους χρόνους).
Αυτό που συνέβη στο Q1 δεν το έχουμε ξαναδεί στο MotoGP, αλλά στις μικρότερες κατηγορίες και ειδικά στην Moto3, όπου το slip streaming είναι περίπου “υποχρεωτικό” αν ένας αναβατης θέλει να γράψει καλό χρόνο. Αλλά στο MotoGP με τις τρομερές ταχύτητες και τις σχεδόν απίστευτες κλισεις των 60+ μοιρών (μην ακούτε για τέτοιες “γωνίες” σε μοτοσυκλέτες εμπορίου), στο time attack όπου ο κάθε ένας πρέπει να είναι μόνος του για να επιλέξει τις καλύτερες γραμμές εισόδου σε όλο το πλάτος της πίστας, το slip streaming εγκυμονεί κινδύνους.
Πέρα όμως απο αυτό, το να ακολουθείς τον γρήγορο αναβατη για να σε “τραβήξει” είναι μια σαφής ομολογία αδυναμίας. Δέχεσαι ότι δεν είσαι αρκετά γρήγορος, και αυτόματα αυτό σε θέτει σε μειονεκτική ψυχολογική θέση. Αλλά τα πάντα εξαρτώνται απο τις θυσίες που είσαι διατεθειμένος να κάνεις για μια καλή θεση στην εκκίνηση. Και ο Μαρκ Μαρκέθ, που όπως προσφάτως μάθαμε όλοι αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα με την δεξια ωμοπλάτη του αλλά γενικά με την δύναμη του χεριού του, όχι μόνο δεν ελιχε προβλημα στο να ακολουθήσει κάποιον πιο γρήγορο, αλλά το τερμάτισε: Μετά το FP4, συσκέφθηκε με την ομάδα και αποφάσισαν να ακολουθήσουν τον Βινιάλες, τον πιο γρήγορο της Q1. Ετσι, ο Μαρκέθ τον περίμενε και κόλλησε στον τροχό του, παρά το ότι ο Μάβερικ (που πρόσφατα έγινε και μπαμπάς!) προσπαθουσε με βλεμματα και χειρονομίες να τον διώξει! Τίποτα ο Μαρκέθ, έτσι που ο Βινιάλες συμπλήρωσε ένα αργό γύρο και πέρασε ξανα μέσα απο τα box. Μαζί του, μέσα και ο Μαρκέθ! Μια απίστευτη εικόνα, που σε εμάς τουλάχιστον δεν άρεσε ΚΑΘΟΛΟΥ. Τελικά, επειδή ο χρόνος τελείωνε, ο Βινιάλες άνοιξε, ο Μαρκέθ τον ακολουθησε και έκανε και καλύτερο (πρώτο) χρόνο, επειδή τον πέρασε στην μεγάλη ευθεία! Και για να γίνουν τα πράγματα ακόμα χειρότερα για τον Βινιάλες, στον τελευταίο γύρο του έκανε ένα λάθος και έμεινε εκτός Q2, υποχρεωμένος να εκκινήσει αύριο απο την πέμπτη σειρά. Πισω απο τον Μαρκέθ ήταν ο Α. Εσπαργκαρό.
Πως κρίνει ο καθένας αυτό το πρωτοφανές περιστατικό (το έχει ξανακάνει και ο Μαρκέθ και ο Ρόσσι και όλοι σχεδόν κάποια στιγμή, αλλά ποτέ τόσο προκλητικά); Ο Μορμπιντέλλι πάντως δήλωσε ότι ένας 8 φορές παγκόσμιος πρωταθλητής δεν πρέπει να έχει τέτοια συμπεριφορά, ο Ζαρκό δέχτηκε ότι είναι ένα απο τα “μελανά σημεία” του Σπορ αλλά “μερικές φορές είμαστε όλοι αναγκασμένοι να το κάνουμε”, και ο Μαρίνι είπε ότι ο Μαρκέθ δεν είχε ανάγκη το τράβηγμα για να κάνει χρόνο αλλά το έκανε…επίτηδες για ψυχολογική πίεση στον Βινιάλες! Ο Μαρκλεθ απο την άλλη, πήγε αμέσως μετπα και ζήτησε συγνώμη απο τν Βινιάλες (δήλωσε ότι όπως και να έχει, δεν έκανε κάτι που να απαγορεύουν οι κανονισμοί), και τέλος ο Βινιάλες δέχτηκε στωϊκά την κατάσταση λέγοντας ότι το πρόβλημα ήταν του ιδίου επειδή δεν πήγε αρκετά γρήγορα αλλά και λόγω του λάθους του τελευταίου γύρου. (Η Yamaha Monster είχε την γνώμη ότι η διεύθυνση αγώνα έπρεπε να επέμβει, αλλά αυτά είναι μάλλον μεγάλα λόγια, τη στιγμή που ό,τι έγινε ήταν εντός κανονισμών, όσο κι αν “μείωσε” τον Μαρκέθ σαν εικόνα και εντύπωση).
Δύο λογια και για τον Ρόσσι, που έμεινε 19ος ( προτελευταία σειρα στην εκκίνηση), ζώντας τον χειρότερο ίσως αγώνα της καρριέρας του, γιατί αυτή η συνεχιζόμενη πτώση απόδοσης έχει φτάσει στο χειρότερο σημείο της ακριβώς στην πίστα που “δεν έπρεπε” να συμβεί κάτι τέτοιο. Ούτε το νέο κράνος με την αγελάδα (MUUUgello!), ούτε η επερχόμενη ανακοίνωση της μοτοσυκλέτας της VR46 Aramco για την ομάδα του MotoGP του 2022, είναι αρκετά για να ανατρέψουν μια εικόνα που δεν αρέσει σε κανέναν. Και το χειρότερο είναι ότι ο μεγάλος αυτός αναβατης “δίνει το δικαιωμα” στους μεγαλοδημοσιογράφους και δημοσιογραφίσκους ύλου του κόσμου που έκαναν καρριέρα επι δεκαετίες με το όνομά του και τις φωτογραφίες του, να τον κρίνουν και “να τον λυπούνται”. Ε, όχι!
Παντως, κρίνοντας δύο εντελώς διαφορετικές περιπτωσεις, οφείλουμε να πούμε ότι ο Μαρκέθ συνεχίζει και δοκιμάζει τα πάντα γιατί ΕΙΝΑΙ και παραμένει γρήγορος, και οι περιορισμοί του είναι περισσοτερο “φυσικοί” παρά ψυχολογικοί. Ακριβώς το αντίθετο συμβαίνει με τον Ρόσσι, που σε φυσική κατάσταση δεν υστερεί απο κανέναν, αλλά η ταχύτητά του έχει μειωθεί. Τα όσα ακούγονται για “στυλ οδήγησης” κτλ. δεν ευσταθούν, γιατί ίδιες σχεδόν ήταν οι μοτοσυκλέτες το 2015 και το 2016 που κέρδιζε. Ας μην ξεχνάμε δε, ότι πριν τρία χρόνια οι “ειδικοι” μιλούσαν για το τέλος του τετρακύλινδρου εν σειρά και πρoέτρεπαν την Yamaha να παρουσιάσει V4 κινητήρα, διαφορετικά δεν θα κέρδιζε ποτέ ξανα. Και εκείνος ο “εν σειρά”, στο Q2 του 2021 έγραψε το νέο ρεκόρ του Mugello!
Ο Φαμπιό Κουαρταραρό πήρε την τέταρτη συνεχόμενη pole position του φέτος, συντρίβοντας το ρεκόρ που είχε κάνει το πρωϊ ο Μπανιάϊα: Εκανε 1′.45”.187, οδηγώντας ανάλαφρα, όμορφα, σταθερά και όχι ιδιαίτερα εντυπωσιακά αλλά ΓΡΗΓΟΡΑ. Δεν έχει φτάσει ακόμα τα επίπεδα “διαβήτη” του Χόρχε Λορένθο, αλλά αυτή τη στιγμή όλος ο κόσμος του MotoGP δέχεται ότι ο νεαρός Γάλλος είναι ο ταχύτερος οδηγός της κορυφαίας κατηγορίας.
Οι Μπανιάϊα και Ζαρκό έβαλαν τα Ducati τους δίπλα του, στην πρώτη γραμμή της εκκίνησης, κάτι που εξασφαλίζει τουλάχιστον μερικούς θεαματικούς πρώτους γύρους καθώς τα Ιταλικά μηχανάκια δεν θα δυσκολευτούν να φτάσουν πρώτα στην στροφή 1, παρά το σύστημα εκκίνησης που έφερε η Yamaha (ελφρώς δύσχρηστο, “κλειδώνει” μηχανικά την εμπρός ανάρτηση).
Η επόμενη πιο αξιόλογη επίδοση, μετά του Κουαρταραρό, ήταν σίγουρα αυτή του Α. Εσπαργκαρό που έφερε την Aprilia τέταρτη, την καλύτερη φετινή της θέση εκκίνησης. (Να σημειώσουμε ότι σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο Αντρέα Ιαννόνε είπε ότι η μοτοσυκλέτα εχει βελτιωθεί χάρις και στις δικές του οδηγίες, ενω άφησε κάποια αμυδρή ελππιδα για χορήγηση αμνηστίας απο τον -Ιταλό- Πρόεδρο της ΦΙΜ).
Δίπλα στον Εσπαργκαρό στην δεύτερη σειρά, ένας ακόμα “¨πύραυλος εκκίνησης” και μετά απο τις δύο συνεχείς νίκες του διψασμένος για χατ τρικ μέσα στην έδρα του εργοστασίου, ο Τζακ Μίλλερ, με “ζεστό” στην τσέπη του το νέο συμβόλαιο για το 2022 που υπέγραψε με την Ducati.
Την δεύτερη σειρά συμπληρώνει ο Μπίντερ, με το “νέο” ΚΤΜ (έχει ενισχυμένο πλαίσιο με τετραγωνικές διατομές σε ευαισθητα σημεία, και το αποτέλεσμα φάνηκε!). Τον Νοτιοαφρικανό αναβάτη επιχείρησε να ακολουθήσει στο Q2 o Μαρκ Μαρκέθ, αλλά ίσως ήταν κουρασμένος, ίσως αδύναμος, ίσως και να πονούσε, και το ΚΤΜ του ξέφυγε αμέσως.
Στην τρίτη σειρά, ένα ακόμα ΚΤΜ με τον Ολιβέϊρα (ο οποίος οδηγεί εντυπωσιακα με μεγάλες κλίσεις διαρκείας), και μαζί του τα δύο Suzuki με Ρινς και Μιρ. Και οι δύο αναβατες μπορούν να ακολουθήσουν το γκρουπ της κορυφής, αλλά το ερώτημα είναι αν θα μείνουν κοντά μέχρι το τέλος.
Στην τέταρτη σειρα που προέκυψε απο το Q2, ο Μορμπιντέλλι, ο Μαρκ Μαρκέθ και ο Π. Εσπαργκαρό. Ο αναβατης της Yamaha, με το σοβαρό μειονέκτημα της χαμηλής τελικής, θα προσπαθήσει για το καλύτερο, αλλά ίσως η Υamaha δεν θα πρέπει να περιμένει μέχρι το 2022 για να αναβαθμίσει την μοτοσυκλέτα του. Κανείς δεν αναφέρει (απο επαγγελματική ευγένεια) οτι στην Petronas υπάρχει μια εργοστασιακή Μ1 του 2021 στις τελευταίες θέσεις, αλλά αυτό είναι ένα θέμα υπ’ όψιν όλων και με κάποιο τρόπο θα πρέπει να βρεί τη λύση του.
Ομως, αυτό ήταν: Οι χρόνοι, τα ρεκόρ, οι υπολογισμοί, τα slip streaming, τα μέσα-έξω στην πίστα με τις πολλές δοκιμές, όλα τώρα τελείωσαν και περιμένουν να σβήσουν τα φώτα της Κυριακής. Και μέχρι να τερματίσει ο (δύσκολος) αγώνας, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τον νικητή και το βάθρο, ιδίως όταν υπάρχουν τόσοι καλοί, γρήγοροι και παθιασμένοι για τη νίκη οδηγοί!
Q2 -ΣΕΙΡΑ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ-POLE POSITION