Σε λιγότερο απο δυο εβδομάδες, θα ξέρουμε αν επαληθευθούν οι προβλέψεις και τα συμπεράσματα απο τα τέσσερα ενδιαφέροντα, εξαντλητικά αλλά και «γεμάτα ρίσκο» επίσημα τεστ του MotoGP που παρακολουθήσαμε «λεπτό προς λεπτό» και γύρο προς γύρο. Ομως, άλλο το να βλέπεις τους χρόνους στο Internet, κι άλλο το να παρακολουθείς την προσπάθεια των οδηγών, την αγωνία των ομάδων, να βλέπεις την ταχύτητα, να «δαγκώνεσαι» στις πτώσεις (που μπορει να στοιχίσουν ολόκληρη τη χρονιά στον αναβάτη αν χτυπήσει), και να είσαι ο πρώτος που θα αντικρύσει τις νέες τεχνολογίες που γεννιώνται στο κορυφαίο επίπεδο των αγώνων για να γίνουν κτήμα ολόκληρου του κόσμου δυό-τρία χρόνια μετά.
Σε κάθε περίπτωση, ένα όνομα έχει ξεχωρίσει και αυτό είναι του Μάβερικ Βινιάλες, που κατάφερε να είναι ο ταχύτερος και στο τεστ του δύσκολου Κατάρ, κάνοντας το τέσσερα στα τέσσερα. «Δύσκολου», γιατί είναι νυχτερινό, γιατί είναι μεγάλη πίστα με πάνω απο πέντε χιλιόμετρα τον γύρο και γιατί έχει μια ευθεία ενός χιλιομέτρου και κάτι, που υποχρεώνει τους αναβάτες με την μικρότερη τελική να είναι πιο επιθετικοί στα φρένα και στις εισόδους των άλλων στροφών. Και όπως είδαμε, όλοι έχουν χαμηλότερη τελική ταχύτητα απο την «πυραυλοκίνητη» Ducati, που έχει στο Κατάρ την ευκαιρία για ένα καλό ξεκίνημα μιάς χρονιάς με πολλούς υποψήφιους για διάκριση, και άλλα τόσα ερωτηματικά. Πάμε να αναλύσουμε τα θέματα ένα-ένα, με το όνομά τους αλλά και την σειρά ενδιαφέροντος!
ΤΟ ΦΑΙΡΙΝΓΚ ΤΗΣ DUCATI
Το Ιταλικό εργοστάσιο το παλεύει σκληρά τα τελευταία χρόνια, φτάνοντας πολύ ψηλά, χωρίς όμως να πετυχαίνει τον κορυφαίο στόχο, δηλαδή την – έστω – υποψηφιότητα για τιτλο. Εχουν τα ταχύτερα μοτέρ, έχουν την καλύτερη προσαρμογή στο κοινό ECU Marelli, εισήγαγαν τα αεροδυναμικά βοηθήματα («φτεράκια») στο MotoGP υποχρεώνοντας και τα άλλα εργοστάσια να ακολουθήσουν, είχαν έναν ταλαντούχο αναβάτη που δεν μπόρεσαν να διαχειριστούν (και προτίμησαν να τον απομακρύνουν) και κατάφεραν μόλις μερικά βάθρα και δύο νίκες, κοντά με την Suzuki που πρέπει να σημειωθεί ότι βρίσκεται μόλις τρία χρόνια στο MotoGP και έχει ΠΟΛΥ μικρότερο budget απο την Ιταλική εταιρεία (οι ομάδες κατά σειρά μεγέθους και budget, είναι: Honda, ακολουθούν Yamaha και Ducati, τέταρτη η νεοφερμένη ΚΤΜ και τελευταίες η Suzuki και η Aprilia). Στο Κατάρ εμφανίστηκε το πολυαναμενόμενο φαίρινγκ με τα ενσωματωμένα βοηθήματα, που όμως δεν έχει εσωτερικά φτερά (όπως π.χ. της Yamaha και της Suzuki) αλλά ολόκληρο το εμπρός τμήμα (ή «μούτρο» όπως λέγεται ) έχει τρείς οπές α-λα F1, που παρέχουν μεγάλα ποσοστά downforce, εξαφανίζοντας τις «σούζες» στις επιταχύνσεις, ΧΩΡΙΣ να επηρεάζουν την αεροδυναμική, κάτι που απεδείχθη απο τα 348 χ.α.ω. τελικής της GP 17 στο Κατάρ.
Ο ΜΑΒΕΡΙΚ ΒΙΝΙΑΛΕΣ
Εχει φέρει ταχύτερο χρόνο όλων και στα τέσσερα επίσημα τεστ, και στο Κατάρ ήταν επίσης κορυφαίος (μακράν) στην εξομοίωση αγώνα, κάνοντας τους πάντες να λένε ότι είναι το Νο 1 φαβορί για τη νίκη την μεθεπόμενη εβδομάδα. Ο Ρόσσι, αρκετά πίσω του (φυσικά οι διαφορές σε αυτό το επίπεδο βρίσκονται στα δέκατα), μίλησε για ικανότητα των μηχανικών του Βινιάλες να προσαρμόζουν καλύτερα την μοτοσυκλέτα, και μελετώντας όλες τις δηλώσεις του φαίνεται ότι η παραδοχή του ότι «ο Μάβερικ είναι πολύ πολύ γρήγορος», ακολουθείται απο την ερμηνεία της ταχύτερης προσαρμογής-setup της μοτοσυκλέτας. Αυτό είναι γεγονός (με λάθος ρυθμίσεις δεν κάνεις πρώτο χρόνο!), αλλά μάλλον «αδικεί» τον νεαρό Ισπανό, ακριβώς γιατί έχει δείξει μια τρομερή προσαρμοστικότητα στη νέα μοτοσυκλέτα απο τα τέλη του 2016 μέχρι σήμερα, αφού ήταν ταχύτερος όλων και στα τέσσερα τεστ, και με τις δύο εκδόσεις της Μ1 (’16 και ’17). Επειδή δεν υπάρχει τιποτα χειρότερο και δυσκολότερα διαχειρίσιμο για εναν αναβάτη απο το να βλέπει τον ομόσταυλό του να είναι σταθερά ταχύτερός του με την ίδια ακριβώς μοτοσυκλέτα, οι πρώτοι αγώνες θα είναι ενδεικτικοί για την ατμόσφαιρα που θα επικρατήσει στο γκαράζ της Movistar Yamaha μέχρι το τέλος της σαιζόν. Το σίγουρο είναι ότι ο Βινιάλες λόγω ηλικίας αλλά και τροχιάς ανόδου δεν πρόκειται καθόλου να επηρεαστεί, ούτε και να ασχοληθεί καν με οτιδήποτε εξωαγωνιστικό. Εξ΄ άλλου, αν κρίνουμε απο τις μάλλον μέτριες επιδόσεις δοκιμών του Ιαννόνε με την Suzuki, θα πρέπει να δεχτούμε ότι ήταν το ιδιαίτερο ταλέντο του Βινιάλες ο λόγος για την υψηλή απόδοση και την νίκη της GSX-RR πέρυσι (έχουμε ήδη αναφέρει ότι κέρδισε καθαρά λόγω «τολμηρού ταλέντου» το Βρεττανικό GP). Οσο για την μέτρια απόδοσή του (και την άνοδο του Α. Εσπαργκαρό) στους τελευταιους αγώνες του ‘16, μάλλον ο λόγος ήταν οι εντολές απο την Yamaha με την οποία είχε ήδη υπογράψει, προκειμένου να αποφεύγει τα ρίσκα εν όψει 2017. Ομως… Πολλές φορές τα προγνωστικά διαψεύδονται και πιθανόν να υπάρχει και μια στρατηγική απο τις άλλες ομάδες που αναφέρουν απο τώρα τον Βινιάλες σαν φαβορί για τη νίκη στον αγώνα του Κατάρ στις 23-26 Μαρτίου. Κανείς δεν πηγαίνει για να χάσει προκαταβολικά! Ναι, ο Ισπανός των 23 ετών ΕΙΝΑΙ σταθερά ο ταχύτερος όλων τους τελευταίους μήνες, και ναι, έχει αποδείξει ότι όντως πρόκειται για ιδιαίτερο ταλέντο (φυσικά, χρειάστηκε και μια καλύτερη και πιο ολοκληρωμένη μοτοσυκλέτα για να αναδείξει τις ικανότητές του) αλλά επειδή δεν είμαστε bookies θα περιοριστούμε στο να επαναλάβουμε ότι είναι σίγουρα δική του μια θέση του βάθρου.
YAMAHA MOVISTAR KAI VALENTINO ROSSI
Eίναι δεμένα τα δύο αυτά ονόματα, και έτσι θα πάνε μέχρι το τέλος. Ο Ρόσσι ήδη υπενθύμισε σε όλους ότι το 2017 ΔΕΝ είναι η τελευταία του ευκαιρία για τον 10ο τίτλο γιατί εχει συμβόλαιο για δύο χρόνια ακόμα (και ίσως αποφασίσει να τρέξει ακόμα δύο μετά τη λήξη του, δηλαδή μέχρι τα 40 του – να ένα ακόμα ρεκόρ της σύγχρονης εποχής που θέλει να κατακτήσει, αυτό του γηραιότερου νικητή αγώνα MotoGP). Σοβαρά όμως, όλα θα εξαρτηθούν απο την απόδοσή του. Αν η Μ1 είναι τόσο καλή ώστε ήδη έχει βοηθήσει τον Βινιάλες να «σβήσει» τον ανταγωνισμό (περισσότερο ψυχολογικά με το τέσσερα στα τέσσερα, κάτι που μάλλον δεν έχει ξανασυμβεί), τότε ο Ρόσσι θα πάρει βάθρα, ίσως νίκες και σίγουρα πρωταγωνιστικό ρόλο στη βαθμολογία φέτος, οπότε φυσικά και αυτοδικαίως θα συνεχίσει. Το κοινό θα τον αποθεώνει όσο μεγαλώνει και η Yamaha θα τον χρυσώνει. Μια μοναδική περίπτωση, που παρά τη φήμη του δεν έχει ακόμα πάρει τις πραγματικές της διαστάσεις. Επαναλαμβάνουμε την προτροπή μας, για όσους μπορούν με τις σημερινές δυσκολίες, να προγραμματίσουν ταξίδι σε έναν αγώνα φέτος για να τον δουν, όσο ακόμα αγωνίζεται και βρίσκεται στην κορυφή.
ΜΑRC MARQUEZ, DANI PEDROSA KAI HONDA
Oι διαφορές ταχύτητας της Honda του Μαρκέθ με τα Ducati στην ευθεία της πίστας του Κατάρ, ήταν της τάξεως των 13 χ.α.ω. Και την τρίτη μέρα των δοκιμών, ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής του 2016 έπεσε τρείς φορές, ένα τρομερό ρίσκο (και άλλη τόση τύχη γιατί δεν είχε τραυματισμό). Επεσαν κι άλλοι, πολλοί, ανάμεσά τους δε ήταν ο Ρόσσι αλλά και ο Λορένθο. Οχι όμως τρείς φορές! Το νούμερο είναι υπερβολικό και στατιστικά επικίνδυνο. Γιατί λοιπόν; Τι έκανε τον Μαρκέθ να πέφτει και να σηκώνεται στο τελευταίο τρίωρο δοκιμών; Μήπως το ότι προσπαθούσε να πιάσει τον χρόνο του Βινιάλες, έχοντας πια φτάσει στο τέλος των δοκιμών εξέλιξης; Αναμφισβήτητα ναι. Αυτός ήταν ο λόγο!. Ο σταθερός και παντα γρήγορος Πεντρόθα (άλλο θέμα η νίκη!) έφερε την Honda, την ίδια μοτοσυκλέτα με του Μαρκέθ, τρίτη σε συνολικά ταχύτερο γύρο, μόλις 0.139 του δευτερολέπτου πίσω απο τον χρόνο του Βινιάλες.
Ο Μαρκέθ λοιπόν έπεφτε συνεχώς προσπαθώντας να κερδίσει δύο δέκατα πάνω απο τον χρόνο του ομόσταυλού του οδηγού της Honda για να φύγει απο το Κατάρ με τον πρώτο χρόνο, περνώντας έστω και ένα εκατοστό τον Βινιάλες. Και επειδή δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Μαρκέθ είναι ο οδηγός που θα μπορούσε να «στίψει» μια μοτοσυκλέτα περισσότερο απο τον Πεντρόθα, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι όντως θα μπορούσε να το κάνει αν ήταν πιο χαλαρός ψυχολογικά και δεν πίεζε τόσο. Η άποψή μας είναι ότι περίμενε περισσότερα απο την Honda (του), αλλά και κάτι λιγότερο απο τον Βινιάλες. Σίγουρα, παρά τα χαμόγελα, βρίσκεται υπό πίεση, τουλάχιστον γι’ αυτόν τον αγώνα. Μεγάλο προσόν του, η οδηγική προσαρμοστικότητα στις συνθήκες της ημέρας (νύχτας πιο σωστά), αλλά και η ωριμότητα που κέρδισε πέρυσι και θα τον κάνει να αποφύγει τα λάθη προκειμένου να φτάσει στον τερματισμό. Οσο για την μοτοσυκλέτα, σίγουρα είναι βελτιωμένη, διαφορετικά δεν θα έκανε τέτοιους χρόνους στην πίστα που την ευνοεί λιγότερο, αλλά η φαινομενική «προχειρότητα» των πριτσινωμένων ανοιγμάτων-«φτερών» στο φαίρινγκ δείχνει ότι κάτι ακόμα κρύβει κάτω απο το μανίκι του το εργοστάσιο. Ακριβώς αυτό το νέο φαίρινγκ και η downforce που δημιουργεί, ήταν η αίτία της μιάς πτώσης του Μαρκέθ στο τέλος του πρώτου γύρου του, όπως φρενάρισε δυνατά αλλά ο εμπρός τροχός γλύστρησε έχοντας ήδη αεροδυναμικό φορτίο. Λάθος βιασύνης, οπωσδήποτε, γιατί θα έπρεπε να κάνει μερικούς πιο προσεκτικούς γύρους (όπως όλοι όταν δοκιμάζουν κάτι νέο) ώστε να προσαρμόσει τη δύναμη στη μανέτα στα νέα δεδομένα. Για την δεύτερη πτώση είπε ότι ήταν δικό του σφάλμα, και για την τρίτη ότι οφείλετο στην διαφορετική αίσθηση της δεύτερης μοτοσυκλέτας που χρησιμοποίησε (έχοντας τσακίσει την πρώτη). Αρνητικό φινάλε δοκιμών λοιπόν για τον Μαρκέθ, όχι τόσο για τα 0.66 του δευτερολέπτου που υστερεί σε χρόνο γύρου απο τον Βινιάλες, όσο για το σερί των πτώσεων και την αδυναμία του (λόγω αυτού του γεγονότος) να κάνει πολλούς συνεχόμενους γύρους σαν εξομοίωση αγώνα όπως έκαναν οι περισσότεροι (και εδώ μακράν πρώτος ο Βινιάλες). Αποψή μας, ότι η ομάδα θα προσπαθήσει να φύγει απο το Κατάρ με όσους περισσότερους βαθμούς μπορεί, έτοιμη πάντα για τη νίκη αλλά χωρίς ακραίο ρίσκο.
J. LORENZO, A. DOVIZIOSO, DUCATI
O Λορένθο ήταν τέταρτος σε χρονο στο τεστ του Κατάρ, αλλά ο Ντοβιτσιόζο δεύτερος πισω απο τον Βινιάλες με μόλις επτά εκατοστά του δευτερολέπτου διαφορά ταχύτερου γύρου (μέσα στο ίδιο δέκατο δηλαδή!). Αυτό δείχνει τέσσερα πράγματα. Πρώτον, ότι η Ducati στο Κατάρ βρίσκεται ψηλά (και) γιατί «της πηγαίνει» η πίστα. Δεύτερον, ότι ο Λορένθο «μαθαίνει» ακόμα την μοτοσυκλέτα, αλλά μαθαίνει γρήγορα. Τρίτον, ότι ο Ντοβιτσιόζο δεν είναι απλώς «φορμαρισμένος» αλλά σταθερά γρήγορος και εντελώς ταιριασμένος με την μοτοσυκλέτα και την ομάδα. Και τέταρτον, ότι οι πολύ μικρές διαφορές σε χρόνο γύρου (ενώ ταυτόχρονα έχουμε απο +-10 μέχρι και +- 13 χ.α.ω διαφορές σε τελική ταχύτητα), δείχνουν ότι περαν των εντυπώσεων και του «ψυχολογικού» παράγοντα, όλες οι θέσεις του βάθρου μένουν ανοιχτές. Ετσι, ο Μαρκέθ δεν είπε κάτι καινούργιο όταν δήλωσε ότι και φέτος για τη νίκη θα συναγωνιστούν οι Βινιάλες, Ρόσσι, Πεντρόθα, «τα Ducati» και άγνωστο το τι θα κάνει ο Λορένθο, βεβαίως περιλαμβάνοντας και τον εαυτό του στους διεκδικητές. Κατά τα άλλα, φαίνεται ότι στο Κατάρ όποιος καβαλάει Ducati πετάει, και απόδειξη δεν αποτελεί βέβαια ο Ντοβιτσιόζο αλλά ο Λορένθο και κυρίως ο Μπαουτίστα που ήταν πέμπτος σε συνολικά καλύτερο χρόνο (μετά απο την Αprilia o άνθρωπος οδήγησε ξανά ολοκληρωμένα εξελιγμένη μοτοσυκλέτα, και είναι ακριβής η διατύπωσή μας). Επίσης, ψηλά και δικαίως ήταν ο Σκοτ Ρεντινγκ (7ος), ανέλπιστα γρήγορος ο ‘Αμπραχαμ (14ος) και πολύ πίσω ο Πετρούτσι με τη νέα GP 17, προφανώς λόγω της πτώσης του.
ΑPRILIA, SUZUKI KAI KTM
Aναμενόμενα τα αποτελέσματα για την (πολύ βελτιωμένη) Aprilia, με έναν έμπειρο αλλά και πολύ πεισμωμένο αναβάτη στη σέλλα της, τον Α. Εσπαργκαρό που ακόμα δεν μπορεί να χωνέψει πως «τον πέταξαν» απο την Suzuki, ανακοινώνοντας στους μηχανικούς του ότι παίρνουν τον Ιαννόνε στη θέση του πριν το μάθει ο ίδιος. Ηταν 12ος στους χρόνους του τριημέρου, μια θέση μπροστά απο τον Ιαννόνε (στον οποίο φταίνε τα πάντα, σίγουρα σε άλλες πίστες θα πάει καλά αν ξεπεράσει την έλλειψη ισχύος στο Κατάρ που τον κάνει να ρισκάρει –και να το χάνει- στις στροφές), ενώ ο rookie Σαμ Λόους ήταν πολύ πιο πίσω, 19ος και παρά κάτι δύο δεύτερα απο την κορυφή! Αναμενόμενη και η μέτρια απόδοση του έτερου rookie, της Suzuki αυτή τη φορά, Α. Ρινς.
Αντίθετα, θριαμβευτική ήταν η απόδοση των Φόλγκερ και Ζαρκό, επίσης rookies και συναδέλφων των προαναφερθέντων απο την Moto2 (κανονική απόβαση στο MotoGP έκαναν όλοι αυτοί!), κάτι φυσικά που δείχνει το πόσο καλύτερη μοτοσυκλέτα MotoGP είναι η Μ1. H KTΜ τερμάτισε φυσιολογικά στο τέλος, αφού έχει λογικά το πιο αδύναμο μοτέρ σε μια πίστα που απαιτεί ιπποδύναμη. Μάλιστα, ενώ έχει δύο αναβάτες, πήρε τις τρείς τελευταίες θέσεις, γιατί συμμετείχε και ο αναβάτης δοκιμών Μίκα Κάλιο, που στις συνεντεύξεις του απορεί και παραπονιέται γιατί δεν έδωσε σε εκείνον η ΚΤΜ την ευκαιρία να πάει στο MotoGP.
H απάντηση είναι ότι και ο Σμιθ πέρυσι – πριν χτυπήσει – και ο Π. Εσπαργκαρό έκαναν πολύ δυνατούς αγώνες, αλλά η Μ1 της Tech3 βεβαίως δεν μπορεί να συγκριθεί με την ολοκαίνουργια και υπο εξέλιξη ΚΤΜ. Το θέμα είναι ότι μπορεί να παλέψουν να την βελτιώσουν και σε κανα δυό χρόνια να τους διώξουν οι Αυστριακοί για να πάρουν κάποιον πιο νέο και πολλά υποσχόμενο αναβάτη. Αυτό το γνωρίζουν, αλλά το πρεστίζ του να είσαι εργοστασιακός, ίσως και οι αμοιβές, είναι σημαντικό στοιχείο έναντι της συμμετοχής με μια καλή δορυφορική ομάδα με μειωμένο budget.
ΤΕΛΙΚΗ ΕΥΘΕΙΑ
Στις 23 Μαρτίου αρχίζουν οι ελεύθερες δοκιμές στο Losail του Κατάρ, την 25η Μαρτίου θα δούμε την μάχη για την poleposition και το βράδυ της Κυριακής 26/3 ξεκινάει η σαιζόν του MotoGP 2017. Oπως και πέρυσι, το sitemotosport.com.grθα καλύπτει με σχολιασμό και ανάλυση όλους τους αγώνες, και όπως και πέρυσι εμείς θα αποφύγουμε κάθε κριτική και σχολιασμό για «άλλου τύπου» δημοσιογραφικές αντιλήψεις και περιγραφές, ενώ οι αναγνώστες μας θα κρατήσουν αποστάσεις απο τον ΚΑΚΩΣ εννοούμενο «οπαδισμό» (γιατί φίλαθλοι, οπαδοί και followers αναβατών και εργοστασίων τον σαφώς είμαστε, υπήρξαμε στο παρελθόν και θα παραμείνουμε στο μέλλον).
ΣΥΝΔΥΑΣΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΡΙΩΝ ΗΜΕΡΩΝ (ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ)