ΤA SNOWMOBILES, H ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ, ΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΝΟΥΜΕΡΑ, Ο ΚΕΝ ΜΠΛΟΚ ΚΑΙ ΤΟ “ΤΕΛΟΣ” ΤΟΥ ΣΑΝ ΣΤΟΙΧΕΙΟΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ…
Μπορεί στη φτωχή (για τους πολλούς) Μεσογειακή μας χώρα του ήλιου, που μολις πριν δυο χρονια ξεφυγε απο την επιτηρηση των μνημονίων, τα snowmobiles να μην είναι ουτε εμπορικα ουτε δημοφιλη (λογω κοστους και περιορισμενης χρήσης), δεν συμβαινει όμως το ίδιο στην πλούουουσια Βορεια Αμερικη (Η.Π.Α.) και στον ακομα πλουσιότερο Καναδα, τις δύο χωρες που έχουν να δουν Πολεμο στο έδαφός τους απο τον 19 αιωνα.
Όμως, ο τραγικός (και πανω απ’ όλα, άδικος, άκαιρος αλλά και άδοξος) θανατος του Κεν Μπλοκ απο την ανατροπη του snowmobile του, δεν ήταν, ουτε θα θεωρηθεί ένα απροσδοκητο γεγονός, που θα κανει τις Αρχές να θεσπισουν μετρα για την ασφαλή χρηση των snowmobiles και άλλα τέτοια (που χωρίς άλλο θα γίνονταν στη μικρή και γραφική μας χώρα αν σημειωνοταν εδώ καποιο θανατηφορο στο χιόνι).
Γιατί;
Γιατί τα snowmobiles τις τελευταίες δεκαετίες, ακριβώς όπως οι μοτοσυκλέτες και τα PWC, έχουν «ξεφύγει» σε τεχνολογία, αποδοση, ισχυ επιδόσεις, μεγεθος, βαρος και (φυσικά, φυσικά) τιμή, οποτε έχουν μεταβληθεί σε ακριβα είδη χομπυ και αναψυχής.
Η τεχνολογία τους, που φαινεται να μην επηρεάζεται απο νομους, κανονισμούς και περιβαλλοντικους περιορισμους μια και προκειται για αυστηρά ΕΚΤΟΣ ΔΡΟΜΟΥ οχηματα, έχει στείλει τα τετράχρονα πανω απο τους 300 ίππους και τα ελαφρύτερα (καθαρα σπορ) δίχρονα κοντά στους 200.
Tο snowboard που πηρε τη ζωή του Ken Block ήταν φυσικα ένα,ακομα, Ski Doo, μια και είχε συμβολαιο με την κατασκευάστρια εταιρεία Bombardier, η οποια κάθε χρονο του έστελνε «δωρο» το καινουργιο μοντέλο.
Τα Ski Doo έχουν φυσικά κινητήρες Rotax (η Αυστριακη εταιρεία ανηκει στην Bombardier), και η γκλαμα των μοντέλων περιλαμβανει τετράχρονα και δίχρονα, διθέσια και σολο, ακριβώς όπως συμβαινει με τα PWC Sea Doo.
Τα κορυφαια σπορ Ski Doo είναι τα Summit-X Deep Snow με τον δίχρονο Turbo κινητήρα της Rotax, που συνδυάζει χαμηλό βαρος, τρομερή ΑΜΕΣΗ δύναμη αλλά και δυνατότητα πληρους αποδοσης (180 ίππων) μεχρι υψομετρο 2500 μετρων, ενω απο εκει και ανω διατηρεί διαφορά 55 ίππων απο τον ανταγωνισμο του.
Το Ski Doo Summit Rotax 850 E-TEC Turbo με συνολικο βαρος 200 κιλών περιπου, έχει δίχρονο δικυλινδρο κινητήρα 849c.c. με άμεσο ψεκασμό E-TEC, συστημα boost injectors και turbo που δίνει σταθερή (max) ισχύ 180 ίππων ανεξαρτήτως υψομέτρου.
Για μειωση του βαρους, το μοτέρ δεν έχει μιζα αλλά διαθετει έναν υπερπυκνωτή, που μετα την αρχική εκκίνηση που γινεται με κορδονιέρα, συγκεντρωνει ρεύμα απο τα πηνία του φωτισμου (led). Οταν σβήσει, για να παρει μπροστά ξανα, υπαρχει το μπουτόν «SHOT» στο τιμονι, το οποιο δίνει το ρεύμα του πυκνωτη στο αλτερνέϊτορ που λειτουργεί σαν μίζα, σε συνδυασμό με το συστημα ηλεκτρονικου άμεσου ψεκασμου E-TEC, και ο κινητήρας εκκινεί άμεσα (αυτο γίνεται μονο στις E-TEC, όπως ήταν οι αείμνηστες εξωλεμβιες της Evinrude). Το μοντέλο 850 E-TEC Turbo του 2022 έδινε 165 ίππους, αλλά ο Κεν Μπλοκ μόλις είχε παραλαβει και «μαθαινε» το νεο Turbo R του 2023 με τους 180, ανεβάζοντας ενθουσιωδη σχόλια στο facebook των δύο εκατομμυρίων ακολουθων για την δυναμη και την αμεσότητα της απόκρισης.
Τα πιο κατω νουμερα όμως, «εξηγουν» τα παντα για την εξελιξη και την σημασία των σύγχρονων snowmobiles, που φυσικά έχουν μοντέλα utility για επεγγελματική χρήση, αλλά η συντριπτοκη πλειοψηφία αφορά τις τεράστιες business της αναψυχής σε Η.Π.Α. και Καναδα:
*Οι παγκόσμιες πωλήσεις snowmobiles όλων των τυπων και εργοστασίων, είναι 130.644 τον χρονο (στοιχεία 2021).
*Απο αυτές, οι 60.000 γίνονται στις Η.Π.Α.(!) και οι 51.000 στον Καναδα (!!). Θα μπορουσαμε λοιπον να πουμε ότι σήμερα τα snowmobiles κατασκευαζονται και εξελισσονται αποκλειστικά βάσει των αναγκων και των προτιμήσεων της Β. Αμερικής!
*Στην Ευρώπη οι ετησιες πωλησεις αφορουν αποκλειστικα την Σκανδιναβια και την Ρωσία, και ειναι ως εξής: Σουηδία 8.483, Ρωσία 5.309, Νορβηγία 4.126, Φινλανδία 3.437.
*Σε όλο τον υπολοιπο κοσμο, οι συνολικές πωλησεις ειναι μολις… 2.288 μοναδες τον χρόνο! Με άλλα λογια, ενα σπορ αποκλειστικα για Η.Π.Α. και Καναδα (στην Β. Αμερικη οι τιμές των καινουργιων snowmobiles κυμαινονται απο 6.000 μέχρι 25.000 δολλάρια)
* Στις Η.Π.Α. είναι καταχωρισμένα (registered) περιπου 1.900.000 snowmobiles με τα 1.200.000 σε χρήση, και στον Καναδα περισσοτερα απο 650.000.
*Η μεση ηλικία των αγοραστών καινουργιων snowmobiles σε Η.Π.Α.-Καναδα το 2020 ήταν τα 46 χρόνια, και το 2022 ο μ.ο. ηλικίας ΑΝΕΒΗΚΕ στα 53 χρόνια (το 88% των χρηστών είναι άνδρες και το 12% γυναικες).
*Το 30% των χρηστων snowmobiles είναι ηλικίας 60 ετών ΚΑΙ ΑΝΩ (!)
*Ο ετήσιος τζίρος αναψυχής των snowmobiles στις Η.Π.Α, ήταν 26 δισεκατομμύρια (ΔΙΣεκατομμύρια, δεν διαβασατε λαθος) δολλάρια το 2021 και ξεπερασε τα 30 δισεκατομμύρια το 2022, σε συνολικο τζίρο όλων των μορφων αναψυχής 690-770 δισεκατομμύρια δολλάρια, μονο στις Η.Π.Α.
* Παντα και μονο στις Η.Π.Α., ο κλαδος των snowmobiles αναψυχής, δίνει δουλειά σε 100.000 άτομα.
*Στον Καναδα ο τζίρος αναψυχής των snowmobiles ξεπερασε τα 10 δισεκατομμύρια δολλάρια.
*Στην Σκανδιναβία και Ρωσία, ο τζιρος των snowmobiles αναψυχής ειναι πανω απο 5 δισεκατομμύρια δολλάρια
*Και ένα τελευταίο νουμερο, είναι αυτό των ατυχηματων και δυστυχηματων με snowmobiles στις Η.Π.Α., τα οποια είναι περισσοτερα απο όσα ατυχήματα σημειωνονται αθροιστικά με σκι και snowboards (41% με snowmobiles, 20% με σκι και 21% με snowboards)
Ετσι, το θλιβερο «ρεκόρ» των Η.Π.Α., είναι 200 θανατοι και 14.000 τραυματισμοι με snowmobiles ΚΑΘΕ χρόνο (στον Καναδα είναι πολύ λιγοτερα τα ατυχηματα).
Ο Κεν Μπλοκ, στα 55 του, ήταν μεσα στα πλαίσια αυτών των στατιστικών, και όλη η καρριέρα, η φημη και τα επιτευγματά του που δημιουργησαν μια νέα σχολή στα motorsports, έγιναν ακριβως αυτό: Στοιχείο επιβεβαίωσης και εμπλουτισμου στατιστικής.
Σιγουρα δεν του έπρεπε αυτό το τέλος, αλλά ξέρετε πως πηγαίνει η Ιστορία: Το πεπρωμενο, φυγείν αδυνατον.
Ετσι κι αυτός, όταν εκκινουσε τη μεσημεριανη βολτα στους χιονισμενους λοφους γύρω απο το ραντσο του, με τους φίλους του και τον καινουργιο δίχρονο δυναμιτη με τις ερπυστριες, ειχε οπωσδήποτε καταστρωσει το απογευματινο του προγραμμα…
Εις μνημην.