H YΠΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΝΗΣ (ΛΟΓΩ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΠΑΡΑΤΥΠΙΑΣ) ΤΗΣ YAMAHA ΓΥΡΙΖΕΙ ΜΠΟΥΜΕΡΑΝΓΚ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΙΡΜΑ, ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΔΙΕΣΥΡΑΝ ΟΙ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΟΙ ΧΕΙΡΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ ΤΗΣ, ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΗΝ ΣΩΖΕΙ ΟΥΤΕ Ο “ΓΚΕΡΛΟΦ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ”, ΟΥΤΕ ΚΑΙ Ο ΡΟΣΣΙ (ΠΟΥ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ ΥΓΙΗΣ)
Συνήθως η πρώτη μέρα δοκιμών κάθε αγώνα, η Παρασκευή, περνάει “στα ψιλά”, περιμένοντας την FP3 και τα Q1-Q2 του Σαββάτου, ειδικά αν η πίστα είναι βρεγμένη όπως σήμερα. Αυτό, εάν δεν συμβεί κάτι εξαιρετικά σημαντικό, όπως κάποιες βαριές κουβέντες και δηλώσεις στην συνεντευξη Τύπου της Πέμπτης, ή η (απευκταία) σοβαρή πτώση κάποιου αναβάτη.
Δεν πήγαν όμως έτσι τα πράγματα τις παραμονές της πρώτης απο τις δύο “Βαλένθια”, που σε μεγάλο βαθμό πρόκειται “να βγάλουν” τον πρωταθλητή του 2020, γιατί έσκασε σαν βόμβα η τιμωρία της Yamaha με αφαίρεση βαθμών απο τα “πρωταθλήματα” Κατασκευαστών και Ομάδων για παράβαση του “τεχνικού πρωτοκόλλου” στους κινητήρες που χρησιμοποιήθηκαν στην Χερέθ 1 (όπου η Υamaha έκανε το 1 – 2 με Κουαρταραρό και Βινιάλες, συγκεντρώνοντας πολλούς βαθμούς και για τους τρείς τίτλους).
Πριν συνεχίσουμε, θα πρέπει να πούμε ότι γεγονότα σαν την παράβαση των τεχνικών κανονισμών απο οδηγό, ομάδα ή εργοστάσιο, είναι εξαιρετικά σοβαρά γιατί υπονομεύουν το (αγωνιστικό) κύρος και του εργοστασίου και του θεσμού. Γι’ αυτό και πρέπει να αντιμετωπίζονται και να κρίνονται χωριστά, και όχι “συμψηφιστικά”, δηλαδή να μην συγκρίνονται με το τι έκανε ο (ή το) Α ή Β πριν ένα, δυο, τρία ή δεκατρία χρόνια, και το αν συμπαθούμε ή όχι τους αναβάτες της μιάς ή της άλλης ομάδας. Γεγονότα και μόνο γεγονότα.
Επίσης, είναι ανόητο “δημοσιογραφικά” το να βγαίνουν αυθαίρετα και βιαστικά συμπεράσματα πριν υπάρξει επίσημη ενημέρωση, όπως ανόητο είναι το να μην υπάρχει άποψη και θέση βασισμένη στα πραγματικά γεγονότα (ή όσα έχουν γίνει γνωστά).
Πάμε λοιπόν.
Η Yamaha εξέδωσε επίσημη ανακοίνωση σχετικά με το θέμα, η οποία με το ύφος που έχει συνταχθεί θα έκανε περήφανο κάθε λογογράφο Ελληνικού πολιτικού κόμματος, για τρείς λόγους: α) Αποφεύγει να μπει στην ουσία (της τεχνικής παράβασης), και να δεχτεί το σφάλμα. β) Αποφεύγει να ζητήσει συγνώμη από ένα ολόκληρο κόσμο που απογοήτευσε, απο τους άλλους κατασκευαστές, ομάδες και αναβάτες που ουσιαστικά αποπειράθηκε να “κοροϊδέψει” (αλλά και για τον τίτλο που ή χάνει ή “γκριζάρει”), γ) Παραδέχεται το “εσωτερικό λάθος κατανόησης” χωρίς ωστόσο να υπάρξει καμμία παραίτηση ή αλλαγή του υπευθύνου γι’ αυτό.
Oπως υπεθεταν όλοι, η τεχνική παράβαση αφορούσε τις βαλβίδες των κινητήρων που χρησιμοποίησαν ΚΑΙ οι τέσσερις αναβάτες στην Χερέθ 1, απο τους οποίους δύο είχαν προβλήματα και “έχασαν” τα μοτέρ τους μένοντας με τέσσερα για την υπόλοιπη σαιζόν (ο Βινιάλες στις δοκιμές και ο Ρόσσι στον αγώνα), αλλά και δύο πήραν τις πιο ψηλές θέσεις του βάθρου (Κουαρταραρό και Βινιάλες).
Ας δούμε τις δύο βασικές παραγράφους της ανακοίνωσης (που υποχρεώθηκε να εκδώσει η μητρική Yamaha Motor Co Ltd, κάτι εξόχως ταπεινωτικό για τους Ιάπωνες – γι’ αυτό και μόνο θα έπρεπε να παυθούν αμέσως οι υπεύθυνοι):
“Due to an internal oversight and an incorrect understanding of the current regulation, Yamaha omitted to give prior notification to and gain approval from the MSMA for the use of valves by two manufacturers.
Yamaha would like to clarify that there was no malintent in using the valves of two different suppliers that were manufactured according to one common design specification”
Η ακριβής μετάφραση, για να μην διαβάζουμε ασυναρτησίες απο τον μεταφραστή της Google, που οι φίλοι παρακαλούνται να μην χρησιμοποιούν, όχι εδώ τουλάχιστον, είναι η εξής:
“Λόγω μιας εσωτερικής παράλειψης και λανθασμένης αντίληψης (ερμηνείας) των ισχυόντων κανονισμών, η Υamaha παρέλειψε να ενημερώσει έγκαιρα, και να πάρει έγκριση, (απο) την Ομοσπονδια Κατασκευαστών Σπορ Μοτοσυκλετών (MSMA), για την χρήση βαλβίδων απο δύο διαφορετικούς προμηθευτές (κατασκευαστές).
Η Yamaha θα ήθελε να ξεκαθαρίσει ότι δεν υπήρχε “κακή πρόθεση” (malintent) στη χρήση βαλβίδων απο δύο διαφορετικούς προμηθευτές, oι οποίες ήταν κατασκευασμένες με τις ίδιες σχεδιαστικές προδιαγραφές”.
Τι ισχυρίζεται αυτή η ανακοίνωση; Οτι ΔΕΝ έγινε τεχνική παράβαση των κανονισμών, γιατί η σχεδίαση των βαλβίδων δεν άλλαξε σε σχέση με αυτές που είχαν ομολογκαριστεί, αλλά υπάρχει τυπική παράλειψη του πρωτοκόλλου της FIA, γιατί απο εσωτερικό λάθος και παρερμηνεία των κανινισμών, δεν ενημέρωσαν και δεν πήραν άδεια απο την Ομοσπονδία Κατασκευαστών για την χρήση διαφορετικής προέλευσης (και όχι σχεδίασης) των βαλβίδων. Και είναι προφανές ότι αυτό ήταν και το σκεπτικό της ποινής, μια και έγινε δεκτή η παραβίαση “του πρωτοκόλλου” και όχι του τεχνικού κανονισμού! Γι’ αυτό και η ποινή ισοδυναμεί με “χάδι”, αφήνοντας τα αποτελέσματα (και την βαθμολογία) των οδηγών ως έχουν, κάτι που δεν αρέσει σε κανέναν, ούτε στον ανταγωνισμό (αυτονόητο!), ούτε στον Τύπο, ούτε στο μεγαλύτερο μέρος (ή στο σύνολο) των φίλων του ΜοtoGP που διαισθάνονται ότι “κάτι δεν πάει καθόλου καλά”, ούτε και στους ίδιους τους οδηγούς της Υamaha.
Ο Ντάβιντε Μπρίβιο της Suzuki, που φυσικά έχει κάθε λόγο να είναι δυσαρεστημένος αφού αν είχαν αφαιρεθεί βαθμοί και απο Κουαρταραρό και Βινιάλες θα μπορούσε να πανηγυρίσει απο τώρα τον τίτλο (με την προϋπόθεση ότι θα τερμάτιζε ο Μιρ), δήλωσε ότι “θα υπάρχει μια σκια πάνω απο τον τίτλο (αν τον πάρει η Yamaha)”! Kαι σχετικά με την ποινή, συμπλήρωσε:
“Οι τίτλοι Κατασκευαστών και Ομάδων χρησιμοποιούνται μόνο για διαφήμιση απο αυτόν που τους κερδιζει, διαφορετικά δεν τους θυμάται κανείς αφού όλοι ξέρουν μόνο τον Πρωταθλητή και την μοτοσυκλέτα του”.
Αδικο έχει;
Oμως, τι συνέβη στην πραγματικότητα; Το πιθανότερο σενάριο είναι το εξής: Η Yamaha πριν το Κατάρ, όντως παρουσίασε τον κινητήρα της του 2020 με τα σχέδιά του (blueprints), για έγκριση και ομολογκασιόν στην τεχνική επιτροπή (με επικεφαλής τον Ντάννυ Ωλντριτζ, για τον οποίο άλλοι μιλούν θετικά και άλλοι αρνητικά). Αλλά στη συνέχεια, λόγω Covid το Κατάρ δεν έγινε για την κατηγορία του MotoGP, και μεσολάβησαν τέσσερις μήνες πριν αρχίσουν οι αγώνες στην Χερέθ. Σε αυτό το διάστημα, φαίνεται ότι η εταιρεία τοποθέτησε διαφορετικές βαλβίδες (ίδιας σχεδίασης, αλλά προφανώς απο άλλο υλικό), σε μερικά ή σε όλα τα μοτέρ της, (αυτό δεν διευκρινίζεται και δεν μπορεί να το γνωρίζει κανείς), χωρίς να ζητήσει την άδεια απο τους άλλους κατασκευαστές.
Στην Χερέθ 1, οι κινητήρες με τις “νέες” (ουσιαστικά παράτυπες) βαλβίδες που χρησιμοποιήθηκαν και απο τους τέσσερις αναβάτες της, έδειξαν δύο πρόσωπα: Το ένα, αυτό της αύξησης των σ.α.λ. και της βελτίωσης της δύναμης και της τελικής (κάτι που το πιθανότερο ειναι ότι οφείλετο στο ελαφρύτερο υλικό κατασκευής των βαλβίδων). Και το άλλο ήταν η μειωμένη αξιοπιστία, αφού δύο κινητήρες παρουσίασαν πρόβλημα και έπρεπε να μείνουν στο ράφι (να σημειωθεί ότι δεν έσπασαν, και ήταν χρησιμοποιήσιμοι).
Η συνέχεια έχει ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον: Η Yamaha έπρεπε να αλλάξει τις (παράτυπες) βαλβίδες με τις ομολογκαρισμένες, γιατί προφανώς, στην αρχή του πρωταθλήματος και με πέντε μοτέρ στη διάθεσή της για τους δύο, και μόνο τέσσερα για τους άλλους δύο οδηγούς της, προτίμησε την αξιοπιστία έναντι της διαφοράς σ.α.λ. Αλλά πως να πει ότι είχε κάνει παράτυπη αλλαγή βαλβίδων σε σχέση με τις ομολογκαρισμένες;! Ζήτησε λοιπόν την άδεια απο την Ομοσπονδία Κατασκευαστών MSMA (που πρέπει να είναι ομόφωνη) για να ανοίξει τα (σφραγισμένα;) μοτέρ της και να αλλάξει τις (υποτίθεται “ελαττωματικές”) βαλβίδες τους, με την αιτιολογία της ασφάλειας των αναβατών της. Οι άλλοι κατασκευαστές όμως, και ιδίως η Honda όπως φημολογείται, της ζήτησαν να τους δώσει όλα τα τεχνικά στοιχεία και διαγράμματα για να δικαιολογήσει τον λόγο αλλαγής των βαλβίδων. Και η Yamaha, τι έκανε; Απέσυρε το άιτημά της, γιατί αν έδινε τα στοιχεία θα αποκαλύπτετο η παρατυπία!
Απορίας άξιο είναι το τι έκανε στην πραγματικότητα για τη συνέχεια του πρωταθλήματος. Μπορεί, οι άλλοι τέσσερις κινητήρες (για κάθε οδηγό) να ήταν νόμιμοι, και μόνο σε ένα μοτέρ (για τον καθένα) να είχαν κάνει την παράτυπη αλλαγή, μόνο στην Χερέθ 1. Μπορεί πάλι, να έκαναν την αλλαγή από τις παράτυπες βαλβίδες στις ομολογκαρισμένες, χωρίς να πειράξουν τις σφραγίδες, γιατίεδώ πρέπει να σημειωθούν δύο πράγματα: Πρώτον, μετά την αρχική ομολογκασιόν που έγινε στο Κατάρ για τις δύο μοτοσυκλέτες των οδηγών του, ο κάθε κατασκευαστής είχε τον χρόνο να κατασκευάσει σταδιακά τα υπόλοιπα μοτέρ της χρονιάς (και όχι όλα μαζί απο την αρχή). Και δεύτερον, οι τεχνικοί έλεγχοι που γίνονται στους αγώνες είναι οπτικοί, εξωτερικοί, και στη βάση της αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ των κατασκευαστών. Οι παράτυποι κινητήρες της Υamaha που παρουσίασαν προβλημα στην Xερέθ 1 και παροπλίστηκαν, χρησιμοποιήθηκαν τουλάχιστον μία φορά ακόμα (μάλλον στην Αυστρία 2), και αυτός του Βινιάλες τελικά παρέδωσε, με αποτέλεσμα να έχει μειώσει τους γύρους στις δοκιμές, αλλά παρ΄όλα αυτά έφαγε και τα τέσσερα μοτέρ του, και θα χρησιμοποιήσει στη Βαλένθια ένα καινούργιο, έκτο, μοτέρ, οπότε λόγω αυτού θα ξεκινήσει απο τα πιτς, ανεξάρτητα με τον χρόνο των δοκιμών (αυτό είναι το “μπουμερανγκ” που αναφέραμε στην αρχή, γιατί αν συμβεί το ίδιο π.χ. στον Κουαρταραρό σε επόμενο αγώνα, χάνει την όποια πιθανότητα τίτλου θα έχει – αν έχει).
Εάν τα μοτέρ που έχουν τώρα οι τέσσερις αναβάτες Υamaha είναι σύννομα, με τις ομολογκαρισμένες βαλβίδες, τότε επί του συγκεκριμένου θέματος δεν θα υπάρξει συνέχεια.Τα υποθετικά ερωτήματα/συμπεράσματα όμως που προκύπτουν και μένουν αναπάντητα, είναι δύο: 1. Αν υποτεθεί ότι όλοι οι κινητήρες των Μ1 έχουν παράτυπες (και μη ανθεκτικές) βαλβίδες, τότε η Υamaha μείωσε τις σ.α.λ. μετά το Χερέθ 1 για να τους διατηρήσει; 2. Αν όντως είναι έτσι, και υπάρξει δεύτερος τεχνικός έλεγχος μετά το τέλος του πρωταθλήματος, θα ισχύσει η ίδια ποινή, δηλαδή αφαίρεση βαθμών απο τα Πρωταθλήματα Κατασκευαστών και Ομάδων αλλά όχι των Οδηγών;
Και βέβαια υπάρχει μια απορία, για το αν και πως κατάφερε η Υamaha να επέμβει σε σφραγισμένα μοτέρ για την αλλαγή βαλβίδων, μετά το Κατάρ, πριν την Χερέθ και πάλι μετά την Χερέθ, χωρίς να υπάρξει παραβίαση των σφραγίδων! Εδώ, μόνο εικασίες μπορουν να γίνουν, και χωρίς αποδείξεις δεν στοιχειοθετείται κατηγορία, αλλά γεγονός παραμένει ότι η αγωνιστική ηγεσία της μεγάλης φίρμας έκανε (κουτο)πονηριές εις βάρος ΟΛΩΝ των άλλων εργοστασίων και ομάδων (και κυρίως της ίδιας της μητρικής Υamaha), που αποδεικνύονται απο την μνημειώδη ανακοίνωσή της: “Δεν ξέραμε, δεν καταλάβαμε, δεν ερμηνεύσαμε, παραλείψαμε” ! Πάλι καλά που με μεγαλείο ψυχής δέχεται την ποινή και δηλώνει ότι δεν θα κάνει…. ένσταση εναντίον της τεχνικής επιτροπής που την επέβαλλε! Ώ καιροί, ώ ήθη!
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Επειδή αυτό δεν είναι κάτι που συμβαίνει συχνά στο ΜοtoGP και μάλλον θα έχει συνέχεια, ανάλογα βέβαια και με το τι θα γίνει στο κυνήγι του τίτλου, η Dorna έσπευσε να πάρει το ενδιαφέρον του κόσμου απο την υποθεση, ανακοινώνοντας βιαστικά ένα όχι προσωρινό, αλλά υποθετικό πρόγραμμα 20 αγώνων για το 2021. Μακάρι να παραμείνει, γιατί αυτό θα σημαίνει ότι ο κόσμος απαλλάχτηκε απο την πανδημία, αλλά ας είμαστε επιφυλακτικοί.
Ταυτόχρονα, η Υamaha Monster σε μια ακατανόητη κίνηση (μάλλον για να γίνεται συζήτηση) έφερε τον Αμερικανό αναβάτη της GRT Yamaha των Superbike Γκάρετ Γκέρλοφ για να πάρει τη θέση του…Ρόσσι, αν ο Ιταλός έβγαινε θετικός στα τεστ του Covid. Ευτυχώς τα τεστ της Τετάρτης και της Παρασκευής ήταν αρνητικά και αύριο θα πάρει μέρος κανονικά στην FP3.
Κλείνουμε αυτό το, χμμ, “σημείωμα”, με την τελευταία δήλωση του Βινιάλες, που θα εκκινήσει απο τα πιτς μόλις περάσει και ο τελευταίος αναβάτης (+5″): “Τα λάθη της Yamaha στην Ιwata, μου κόστισαν τις πιθανότητες που είχα για τον τίτλο”.
Τέλος παραμυθιού, καλησπέρα σας!
AΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ FP2
1 43 Jack MILLER AUS Pramac Racing Ducati 318.3 1’32.528
2 41 Aleix ESPARGARO SPA Aprilia Racing Team Gresini Aprilia 316.8 1’32.620 0.092 / 0.092
3 21 Franco MORBIDELLI ITA Petronas Yamaha SRT Yamaha 311.1 1’32.804 0.276 / 0.184
4 30 Takaaki NAKAGAMI JPN LCR Honda IDEMITSU Honda 312.5 1’32.866 0.338 / 0.062
5 44 Pol ESPARGARO SPA Red Bull KTM Factory Racing KTM 321.3 1’32.952 0.424 / 0.086
6 42 Alex RINS SPA Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 322.8 1’33.157 0.629 / 0.205
7 33 Brad BINDER RSA Red Bull KTM Factory Racing KTM 315.4 1’33.259 0.731 / 0.102
8 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 321.3 1’33.292 0.764 / 0.033
9 20 Fabio QUARTARARO FRA Petronas Yamaha SRT Yamaha 313.9 1’33.337 0.809 / 0.045
10 36 Joan MIR SPA Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 318.3 1’33.405 0.877 / 0.068
11 12 Maverick VIÑALES SPA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 313.9 1’33.410 0.882 / 0.005
12 35 Cal CRUTCHLOW GBR LCR Honda CASTROL Honda 319.8 1’33.463 0.935 / 0.053
13 88 Miguel OLIVEIRA POR Red Bull KTM Tech 3 KTM 315.4 1’33.483 0.955 / 0.020
14 6 Stefan BRADL GER Repsol Honda Team Honda 318.3 1’33.504 0.976 / 0.021
15 63 Francesco BAGNAIA ITA Pramac Racing Ducati 321.3 1’33.515 0.987 / 0.011
16 73 Alex MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 316.8 1’33.570 1.042 / 0.055
17 5 Johann ZARCO FRA Esponsorama Racing Ducati 312.5 1’33.739 1.211 / 0.169
18 9 Danilo PETRUCCI ITA Ducati Team Ducati 315.4 1’33.775 1.247 / 0.036
19 31 Garrett GERLOFF USA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 313.9 1’34.107 1.579 / 0.332
20 32 Lorenzo SAVADORI ITA Aprilia Racing Team Gresini Aprilia 313.9 1’35.661 3.133 / 1.554
21 53 Tito RABAT SPA Esponsorama Racing Ducati 312.5 1’36.690 4.162 / 1.029