Η ΜΟΤΟΕ είναι η Μοτοσυκλετιστική Ομοσπονδία Ελλάδος.
Η Αθλητική ΜΟΤΟΕ δημιουργηθηκε απο την ΜΟΤΟΕ αποκλειστικά για την διαχείριση του Σπορ της μοτοσυκλέτας, αναγνωρίστηκε απο την Γ.Γ.Α. σαν η μοναδική αρχή του Σπορ (2 τροχών) στη χώρα μας, και απο το 2012 είναι η μόνη, επίσημη και νόμιμη, εκπρόσωπος της Διεθνούς Ομοσπονδίας Μοτοσυκλέτας F.Ι.Μ. στην Ελλάδα.
Οι δύο Ομοσπονδίες, παρά τους δεσμούς τους, έχουν ξεχωριστά καταστατικά, και διαφορετική υπόσταση των μελών που τις αποτελούν: Τα μέλη της ΜΟΤΟΕ είναι Λέσχες Μοτοσυκλέτας, ενώ σύμφωνα με τον Αθλητικό Νόμο τα μέλη της ΑΜΟΤΟΕ είναι Αθλητικά Σωματεία.
Σύμφωνα με την τελευταία Κ.Υ.Α. (Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. Α οικ. 82350-3809/2019 ΦΕΚ 4948/Β/31-12-2019) που ορίζει το πως θα μπορούν να “κυκλοφορούν” υπο όρους και προϋποθέσεις τα Ιστορικά αυτοκίνητα ΚΑΙ μοτοσυκλέτες, μόνο η εκπρόσωπος της F.I.M., δηλαδή η ΑΜΟΤΟΕ, μπορεί να πιστοποιήσει μία αγωνιστική ή και Ιστορική μοτοσυκλέτα, και να δώσει χαρακτηριστική “πινακίδα με αριθμό” στην αγωνιστική και στην Ιστορική, ή μετά την πιστοποίηση της Ιστορικής, ο ιδιοκτήτης μπορεί αν θέλει να πάει σε άλλη Ομοσπονδία Ιστορικών για να εκδώσει εκεί χαρακτηριστική πινακίδα (για συμμετοχή σε εκδηλώσεις, κυκλοφορία για συντήρηση κάθε Κυριακή, και επίσκεψη σε συνεργείο τις εργάσιμες μερες και ώρες).
Ιδου τα άρθρα 1 και 2 της ισχύουσας Κ.Υ.Α. (το σχετικό νομοσχέδιο δεν έχει ακόμα κατατεθεί ούτε προς διαβούλευση):
(ΑΡΧΗ ΑΡΘΡΩΝ Κ.Υ.Α.)
Άρθρο 1
Ειδικά αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες που χρησιμοποιούνται μόνο για αγώνες ταχύτητος ή δεξιοτεχνίας
1. Ειδικά αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες που χρησιμοποιούνται μόνο για αγώνες ταχύτητος ή δεξιοτεχνίας δύνανται να κυκλοφορούν, κατά τις εκδηλώσεις τις οργανωμένες σύμφωνα με το άρθρο 49 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999), επί οδών ή άλλων δημοσίων και ιδιωτικών χώρων καθώς και κατά τις αναγκαίες προς επισκευή και συντήρηση αυτών μετακινήσεις, βάσει πιστοποιητικού καταχωρήσεως που εκδίδεται από τους φορείς που εκπροσωπούν νόμιμα στην Ελλάδα τη Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Α.) ή τη Διεθνή Ομοσπονδία Μοτοσικλέτας (Δ.Ο.Μ.), κατά περίπτωση, και στα οποία έχει χορηγηθεί η προβλεπόμενη ειδική αθλητική αναγνώριση του ν. 2725/1999. Τα προαναφερόμενα οχήματα οφείλουν να φέρουν κατά τις ανωτέρω εξόδους τους για αγώνες, δοκιμές και μετακινήσεις, χαρακτηριστικές αριθμημένες πινακίδες χορηγούμενες από τους ως άνω φορείς.
2. Δεν επιτρέπεται η αυτοκίνητη μετακίνηση των αγωνιστικών αυτοκινήτων από και προς τον τόπο των αγώνων ή της επισκευής και συντήρησης αυτών. Για τις προαναφερόμενες μετακινήσεις θα χρησιμοποιούνται φορτηγά ή ρυμουλκούμενα.
Άρθρο 2
Καθορισμός οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος
1. Ως οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος καθορίζονται τα οχήματα τα οποία πληρούν τις αρχές, απαιτήσεις και προϋποθέσεις των διεθνών κανονισμών που έχουν θέσει η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Α.), η Διεθνής Ομοσπονδία Μοτοσικλέτας (Δ.Ο.Μ.) και η Διεθνής Ομοσπονδία Παλαιού Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Π.Α.). Καθορίζονται και χαρακτηρίζονται ως οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος αποκλειστικά από τους φορείς που εκπροσωπούν νόμιμα στην Ελλάδα την Δ.Ο.Α., τη Δ.Ο.Μ. ή τη Δ.Ο.Π.Α., κατά περίπτωση, βάσει των οικείων διεθνών κανονισμών και με τις διαδικασίες που οι οικείοι κανονισμοί ορίζουν. Οι ανωτέρω φορείς χορηγούν βεβαίωση χαρακτηρισμού του οχήματος ως ιστορικού ενδιαφέροντος, ή οποιοδήποτε άλλο αποδεικτικό από το οποίο προκύπτει ο χαρακτηρισμός του ως ιστορικού, και περιλαμβάνει τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά του οχήματος και τα στοιχεία του ιδιοκτήτη.
2. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας της ανωτέρω παραγράφου 1, ο κύριος του οχήματος δύναται, για την κυκλοφορία του ιστορικού οχήματος για τις ανάγκες του άρθρου 3 της παρούσας απόφασης, να αποκτήσει ενάριθμο διακριτικό γνώρισμα (πινακίδες ή οιοδήποτε άλλο πρόσφορο μέσο) που χορηγείται από οποιονδήποτε φορέα ιστορικών οχημάτων της επιλογής του. Το ενάριθμο διακριτικό γνώρισμα δεν υπέχει θέση στοιχείων κυκλοφορίας κατά το άρθρο 90 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τα δε οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος μετέχουν στη δημόσια κυκλοφορία με τους όρους και προϋποθέσεις που τίθενται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για κάθε οδικό όχημα”. (ΤΕΛΟΣ ΑΡΘΡΩΝ Κ.Υ.Α.)
Τι ισχύει στις άλλες Ομοσπονδίες; Η πρώτη είνσι η ΟΜΑΕ, εκπρόσωπος της F.I.A. (Δ.Ο.Μ.), και Αθλητική Ομοσπονδία αναγνωρισμένη απο την Γ.Γ.Α., που εκδίδει αγωνιστικά δελτία και αγωνιστικές πινακίδες για τα αγωνιστικά αυτοκίνητα, και πιστοποιήσεις με Ιστορικές πινακίδες για τα Ιστορικά ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ (καμμία σχέση ή αρμοδιότητα για μοτοσυκλέτες).
Η δεύτερη είναι η Ε.Ο. ΦΙΛΠΑ, μοναδική εκπρόσωπος της F.I.V.A. (Δ.Ο.Π.Α.). Η FIVA, Federation International Vehicule Ancienne-Διεθνής Ομοσπονδία Οχημάτων Εποχής, είναι αρμόδια για όλα τα οχήματα, από αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες μέχρι φορτηγά και λεωφορεία, αλλά τόσο στο όνομα της Ελληνικής Ομοσπονδίας όσο και στη μετάφραση της Διεθνούς, έχει αντικατασταθεί η λέξη “Οχήματα” με τη λέξη “Αυτοκίνητα”. Αρα, ενώ τεχνικά και ουσιαστικά η Ε.Ο. ΦΙΛΠΑ έχει αρμοδιότητα για Ιστορικές μοτοσυκλέτες, το όνομά της θα πρέπει να αλλάξει σε Ε.Ο. ΦΙΛΠΑΜ -Ελληνικη Ομοσπονδία Φίλων Παλαιού Αυτοκινήτου-Μοτοσυκλέτας. Το ίδιο πρέπει να γίνει και στην μετάφραση της FIVA στα Κρατικά έγγραφα (Κ.Υ.Α.), και απο Δ.Ο.Π.Α. – Διεθνής Ομοσπονδία Παλαιών Αυτοκινήτων, να γίνει Δ.Ο.Π.Α.Μ. – Διεθνής Ομοσπονδία Παλαιών Αυτοκινήτων-Μοτοσυκλέτών, ή Δ.Ο.Π.Ο. – Διεθνής Ομοσπονδία Παλαιών Οχημάτων, που είναι και το ακριβές (άγνωστο γιατί δεν έχει συμβεί ακόμα αυτό).
Εν πάση περιπτώσει, αυτό που έχει γίνει απο ετών στην περίπτωση της Ε.Ο. ΦΙΛΠΑ, είναι ότι η Ομοσπονδία προέκυψε και δημιουργήθηκε απο την Λέσχη ΦΙΛΠΑ, που ήταν και η αρχική, νόμιμη, εκπρόσωπος της F.I.V.A. στη χώρα μας. Eπειδή όμως στην Διεθνή Ομοσπονδία εγγράφονται ως μέλη Εθνικές Ομοσπονδίες και η ΦΙΛΠΑ ήταν πρωτοβάθμιο σωματείο (Λέσχη), έσπευσε να σχηματίσει την Ομοσπονδία Ε.Ο. ΦΙΛΠΑ, γιατί στο μεταξύ δημιουργήθηκε μία άλλη Ελληνική Ομοσπονδία, η ΕΟΟΕ (Ελληνική Ομοσπονδία Οχημάτων Εποχής), που είχε εγγραφεί ως μέλος στην F.I.V.A. και ζητούσε την εκπροσώπησή της στην Ελλάδα.
Στη συνέχεια, η Ε.Ο. ΦΙΛΠΑ που διατήρησε την αποκλειστικότητα εκπροσώπησης της FIVA, εκχώρησε την αρμοδιότητα και το δικαίωμα έκδοσης δελτίων και πινακίδων Ιστορικών Οχημάτων στην ΦΙΛΠΑ.
Ας έρθουμε τώρα στην περίπτωση της ΜΟΤΟΕ και της ΑΜΟΤΟΕ. Σύμφωνα με τον Νόμο (Κ.Υ.Α.), δικαίωμα για την πιστοποίηση Ιστορικών Μοτοσυκλετών έχει μόνο η ΑΜΟΤΟΕ, σαν επίσημη εκρπόσωπος της F.I.A., μπορεί δε να εκδώσει και Ιστορικές πινακίδες. Εναλλακτικά (πάντα σύμφωνα με την ισχύουσα Κ.Υ.Α. που διαβάσατε πιο πάνω), ο ιδιοκτήτης Ιστορικής μοτοσυκλέτας που θα πιστοποιηθεί απο την ΑΜΟΤΟΕ, μπορεί να πάρει Ιστορικές πινακίδες απο την ΜΟΤΟΕ. Τέλος, σύμφωνα με το παράδειγμα της Ε.Ο. ΦΙΛΠΑ που έχει εκχωρήσει το δικαίωμα έκδοσης στην ΦΙΛΠΑ, και η ΑΜΟΤΟΕ μπορεί να εκχωρήσει το δικαίωμα πιστοποίησης και έκδοσης Ιστορικών πινακίδων στην ΜΟΤΟΕ (και αυτά, ΜΕΧΡΙ να υπάρξει ο Νόμος που θα ρυθμίσει το θέμα).
Επειδή υπάρχουν πολλές Ιστορικές μοτοσυκλέτες, και κάθε χρόνο γίνονται ακόμα περισσοτερες λόγω του ότι χιλιάδες δίκυκλα συμπληρώνουν το όριο των 30 ετών, και πολλά άλλα αναπαλαιώνονται, καλό θα ήταν, και εν αναμονή του Νομοσχεδίου που θα δίνει την επιλογή έκδοσης Κρατικών Ιστορικών Πινακίδων με ελεύθερη καθημερινή κυκλοφορία (αλλά υποχρέωση ΚΤΕΟ για τις νεώτερες των 45 ετών καθώς και Οριστική διαγραφή- οι πρώτες πληροφορίες ίσως να μην είναι ακριβείς και πρέπει να περιμένουμε), για αυτούς τους λόγους λοιπόν, οι Ομοσπονδίες, και ειδικότερα η ΜΟΤΟΕ-ΑΜΟΤΟΕ, θα πρέπει να ενημερώσει το ευρύ κοινό της μοτοσυκλέτας για τα εξής απλά:
1. Τι έγγραφα απαιτούνται, και πόσο κοστίζει η πιστοποίηση ενός Ιστορικού δικύκλου, καθώς και τι χρονική διάρκεια έχει το πιστοποιητικό-δελτίο Ιστορικής μοτοσυκλετας (και το κόστος της ανανέωσής του). Καλό θα ήταν να βλέπαμε και μια φωτογραφία του εντύπου-δελτίου.
2. Τι κόστος έχουν οι Ιστορικές πινακίδες της ΜΟΤΟΕ-ΑΜΟΤΟΕ, και ποιά μορφή-εμφάνιση έχουν (μια φωτογραφία θα ήταν απαραίτητη για την πλήρη ενημέρωσή μας).
Αυτά προς το παρόν, και περιμένουμε τη νομοθετική ρύθμιση, που αργεί, και θα αργήσει ακόμα περισσοτερο λόγω συνθηκών. Στο μεταξύ όμως, δεν υπάρχει λόγος να στερούμεθα έστω τις Κυριακάτικες βόλτες μας!
*Από τη σύντομη (!) αυτή περιγραφή, έχει μείνει εντελώς έξω η ΕΛΠΑ γιατί δεν υφίσταται πλέον, αλλά όλοι όσοι έχουν εκδώσει πινακίδες Ι.Ο. ΕΛΠΑ να γνωρίζουν ότι μπορούν να τις χρησιμοποιούν κανονικά, και τις διατηρούν μέχρι να μεταγραφούν σε άλλο φορέα, μετά τις σχετικές ανακοινώσεις που υποθέτουμε θα γίνουν κάποια στιγμή.