ΜΟΤΟGP, CATALUNYA, RACE: (ΤΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ) ΠΕΡΑΣΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΚΟΥΜΠΗΣΕ…
Λοιπον, παιδια.
Οσο το μηχανημα παταει γερα, στριβει, φρεναρει και επιταχυνει με τις τρομερες ιπποδυναμεις του, γυαλιστερο, αστραφτερό, εντυπωσιακό, αστρικό, όλα ειναι καλα, να διασκεδάσουμε, να κρινουμε, να διαφωνήσουμε, να χαρούμε θεαμα.
Ομως, άπαξ και γινει το λαθος και η υπέροχη εικονα αναβατη και μοτοσυκλετας μεταβληθει σε ενα κουβαρι που χτυπιεται αλυπητα στο εδαφος και διαλυεται σε κομματια οπως στριφογυρίζει στον αέρα, τοτε ολα παυουν να εχουν σημασία και το μονο, το ΜΟΝΟ που μετραει, ειναι το σε ποια κατασταση θα βρεθεί ο άνθρωπος στο τελος της φασης.
Γι’ αυτο, συγχωρήστε με που ο λογος για τον οποιο πανηγυρισα μετα τον αγωνα της Καταλωνίας στην ομορφη (αλλα φετος και γλυστερη) πιστα της Βαρκελωνης, δεν ήταν η «Ιστορικη» νικη 1-2 της Aprilia με τους Καταλανους Α. Εσπαργκαρο και Μαβερικ Βινιάλες να στελνουν τους συμπατριωτες τους στον εβδομο ουρανο, αλλά το ότι ο Φραντσεσκο Μπανιάϊα βγήκε ζωντανος και υγιης (πρωτα ερχεται το πρωτο και μετα κοιταμε το δευτερο) απο μια άσχημη πτωση που ειχε ακομα πιο ασχημη και δυνάμει θανατηφορα εξελιξη.
Και παρ’ οτι παντα ο άνθρωπος ερχεται πρωτος, στον σκληρό κοσμο των επαγγελματικων σπορ, και μαλιστα στις παγκοσμιες διοργανωσεις οπου το χρημα υπολογιζεται σε εκατονταδες εκατομμυριων, κατα καποιο παραξενο τροπο οι ιθυνοντες φαίνονται να εχουν «αποκλεισει» την πιθανοτητα θανατηφορου δυστυχηματος και ολοι τριγυρνουν χαρουμενοι βγαζοντας selfie και συζητωντας για θεσεις, ομαδες και μεταγραφες σαν να προκειται για απογευματινη βολτα στο Λουνα παρκ!
Παρακαλώ, να μην ακουσω τετριμμενα κλισε σαν αυτα των «επαγγελματιων που γνωριζουν τους κινδυνους», γιατι μοιάζουν σαν το τραγικο «έφυγε κανοντας αυτο που του άρεσε» που ψελλιζουν μονοτονα σαν παρηγορια οι φιλοι που κλαινε τον χαμενο φιλο τους.
Φυσικα και ολοι γνωριζουν τους κινδυνους, παρ’ οτι αμφιβαλλω αν οντως πολλοι εξ’ ημων αντιλαμβανονται οτι κινδυνευουν περισσοτερο καθε μερα πηγαινοντας στη δουλεια τους, απο οσο οι ακριβοπληρωμενοι (και ΙΚΑΝΟΤΑΤΟΙ) αναβατες του MotoGP.
Αλλά, το «πρωτα ο άνθρωπος» πρεπει να συνοδευεται και απο ουσιαστικα μετρα και ενεργειες που να το στηριζουν. Η κοινωνια της απ’ ευθείας τηλεοπτικης μεταδοσης και των social media ΔΕΝ ειναι ετοιμη να δεχτει ενα δυστυχημα στο σπορ που αγαπαει, γιατι ολοι εχουν (εχουμε) την στρεβλη και εντελως λανθασμενη εντυπωση οτι η τεχνολογικη προοδος λειτουργει σαν ασπιδα προστασιας, τουλαχιστον για τους superstars του μεγαλου θεαματος του μηχανοκινητου οπως η Formula 1 και το MotoGP.
Καμμια σχεση. Γιατι άπαξ και γινει το λαθος και η μοτοσυκλετα γλυστρησει, το που και πως θα σταματησει και το αν και πως θα σηκωθει ο αναβατης, εξηγειται (κατοπιν εορτης) απο την φυσικη, αλλά εξαρταται απο άλλες δυναμεις που δεν ειναι θεμα του παροντος άρθρου.
Ετσι, αν στην εξοδο της δευτερης στροφης του πρωτου γυρου ο Φραντσεσκο Μπανιάϊα, που στριφογύριζε στη άσφαλτο, στη μεση της πιστας μετα την πτωση του, βρισκοταν με το κεφαλι δεξια αντι αριστερα, σημερα το MotoGP δεν θα ειχε απλα τραβηξει χειροφρενο αλλά θα ειχε βαλει οπισθεν αντι να ρολλαρει με έκτη προς την μελλουμενη μειωση των ιπποδυναμεων για λογους ασφαλείας (κατι που θα γινει μετα απο τεσσερα χρονια, λες και στη διαρκεια της τετραετίας οι μοτοσυκλετες δεν θα γινονται πιο γρηγορες, οι οδηγοι πιο επιθετικοι και τα λαθη συχνοτερα).
Ας δουμε τι εγινε στον αγωνα, αφου τελος καλο ολα καλα: Στην εκκινηση εφυγε δυνατα ο Μπανιάϊα με τα Aprilia κοντα του, αλλά στην πρωτη μολις (δεξια) στροφη, ο Μπαστιανινι μπηκε με πολλα απο εσωτερικη, δεν ειχε χωρο, φρεναρισε άγρια, σηκωσε πίσω τροχο και μοιραια εμβολισε τον πισω τροχο του Ζαρκο, ο οποιος ξεκινησε το domino effect βγαζοντας εκτός ολοκληρη τη ιπτάμενη μοιρα της Ducati (τον εαυτο του, τον Αλεξ Μαρκέθ, τον Τζιαναντονιο και τον Μπεζεκι, συνολο πεντε μαζι με τον Μπαστιανινι!).
Δεκατα του δευτερολέπτου μετα, η καμερα γυρίζει στη δευτερη (αριστερη) στροφη, και πιανει τον Μπανιάϊα να βγαινει με απιστευτη ταχυτητα εχοντας ανοιξει ήδη καποια αποσταση απο τους άλλους, και να τιναζεται στον αερα απο ενα αγριο high side («θα το ψαξουμε» ειπε η Ducati, βιασυνη με φρεσκο λαστιχο σε ασφαλτο χωρις καλη προσφυση για να ξεφυγει απο τις Aprilia λεω εγω, αλλά καμμια σημασια δεν εχει η άποψή μου). Ο Ιταλος Παγκοσμιος επεσε δυνατα και άτσαλα στη μεση της πιστας και με το σωμα ευθεια πηρε δυο βολτες γυρω απο τον άξονά του οπως η μοτοσυκλετα σκορπιζε κομματια εδω κι εκει. ΟΙ πισω ανοιξαν σαν βενταλια και τον απεφυγαν, αλλά ενα εξαρτημα βρεθηκε στον τροχο του Μπιντερ, ο οποιος αμεσως μετα χτυπησε τα ποδια του Μπανιάϊα εντελως κεντραρισμενος, και τον εστειλε να κανει αλλες δυο βολτες στην άσφαλτο, τετοια ηταν η δυναμη του χτυπηματος.
Εκει, για μενα, «τελειωσε» αυτος ο αγωνας. Δεν θελω να βλεπω τετοιες σκηνες. Δεν θελω να παρακολουθω άρρωστες φασεις θανατηφορων στο you tube, και δεν θελω ατυχηματα και δυστυχηματα σε ζωντανη μεταδοση. Δεν μου αρεσει, πως να το κανουμε. Και οταν βλεπω, για επαγγελματικους λογους, αγωνες μοτοσυκλέτας, WSBK και MotoGP (δυστυχως στην Ελλαδα ΔΕΝ υπαρχει ταχυτητα, μονο μερικοι καλοι αναβατες που δεν αξιοποιουνται επειδη δεν εχουν χρηματα και χορηγους), το κανω με τρομερο φοβο, αγωνια και καρδιοχτυπι σε καθε εκκινηση, σε καθε μονομαχια που δειχνει ότι θα εχει δυσκολη εξελιξη, και σε καθε υπερπροσπαθεια για χρονο δοκιμων time attack.
Λενε, μια φορά αναβατης – παντα αναβατης. Επειδη λοιπον μου φαινεται σαν να μην εχει περασει ουτε μηνας απο τους δικους μου αγωνες, θυμαμαι και ξερω οτι οι ιδιοι οι οδηγοι ειναι ΣΙΓΟΥΡΟΙ για τους εαυτους τους, και ΑΠΟΚΛΕΙΟΥΝ καθε περιπτωση λαθους, πτωσης ή τραυματισμου. Και πραγματι, αυτη η αυτοπεποιθηση, η εμπιστοσύνη και πανω απ’ ολα το ταλεντο, οι σπανιες οδηγικες ικανοτητες και η εμπειρία όλων των παιδιων του Παγκοσμιου (σημερα που ειναι 100% επαγγελματικο), εχουν οντως μειωσει τα δυστυχηματα σε βαθμο αντιστροφως αναλογο με την αυξηση των ιπποδυναμεων και των ταχυτητων, κατι πραγματικα αξιοθαυμαστο.
Ωσπου, ερχεται το high side του Μπανιάϊα και το χτυπημα του πεσμενου σωματος απο τον Μπιντερ, να μας θυμισει οτι ολα μπορουν να συμβουν, και καλυτερα να ξεκινησουμε ΤΩΡΑ να παιρνουμε μετρα για περαιτερω αυξηση της ασφάλειας,
Πισω στη Βαρκελωνη, ο αγωνας (φυσικα) διεκοπη άμεσα, οι θεατες αθλητικα και συγκινητικα δεν σταματησαν να χειροκροτουν οση ωρα χρειάστηκε το ασθενοφορο να μεταφερει τον Μπανιάϊα στο Ιατρειο της πιστας (οπου μεταφερθηκε και ο Μπαστιανινι), και η κοκκινη σημαια σημαινε επανεκκινηση του αγωνα, που πλεον θα ειχε 23 γυρους. Στο μεταξυ, οι αγωνοδικες επεβαλλαν ποινη long lap στον Μπαστιανινι, μονο που δεν θα την εκτελουσε ουτε σε αυτον αλλά ουτε και στον επομενο αγωνα, γιατι διαγνωστηκε με καταγμα κνημης – αστραγάλου (μεσαιου σφυρού) αλλά και δευτερου μετακαρπιου στο αριστερο χερι. Θα ταξιδεψει στην Ιταλια για εγχειρησεις σε ποδι και χερι και ειναι αγνωστη η ημερομηνια επιστροφης του.
Οσο για τον Μπανιάϊα, παρα την βιαιοτητα της πτωσης και του χτυπηματος, τα νεα ήταν καθησυχαστικα: Οι ακτινογραφιες στην πιστα δεν εδειξαν κατι περα απο ενα χτυπημα που πιθανον να ηταν παλιό, αλλα για βεβαιοτητα μεταφερθηκε στο Νοσοκομειο της Βαρκελωνης για αξονικη, που θα δειξει αν υπαρχει ραγισμα ή καταγμα σε κνημη και μηρο οπου δεχτηκε τα χτυπηματα.
Στη δευτερη εκκινηση, απο την αρχη ξεχωρισαν οι μονομαχοι (και νικητες): Ηταν φυσικα τα δυο εργοστασιακα Aprilia, η Ducati του Μαρτιν και η RNF Aprilia του Ολιβέϊρα. Ο Βινιάλες εκμεταλλευτηκε την καλη του εκκίνηση περνωντας πρωτος στο κλεισιμο του πρωτου γυρου, ο Μαρτίν (με τον Μπανιάϊα αποντα) εκανε το παν για να παρει βαθμους και εμεινε για λιγο δευτερος, αλλά συντομα περασε ο Α. Εσπαργκαρο, ο σταθερα ταχυτερος αναβατης του τριημέρου, που αρχισε να απομακρυνεται ακολουθωντας απο κοντα τον Βινιαλες. Τεταρτος ήταν ο Ολιβέϊρα που περασε για λιγο και τον Μαρτιν, για να μην αντεξει την πιεση και να μεινει εκει, εκτος βαθρου, χανoντας στον 19ο γυρο και την τεταρτη θεση απο τον Ζαρκο. Ο Μαρτιν προσπαθησε να ακολoυθησει τα Aprilia, είχε και μια έξοδο που δεν του κοστισε, και παρεμεινε κοντα στον δευτερο αλλά χωρις διεκδικηση, γιατι το βαθρο της τριτης θεσης ήταν ενα καλο αποτελεσμα ετσι κι αλλιως.
Ο Βινιάλες κρατησε την πρωτη θεση για 19 γυρους, και στον εικοστο ο Α. Εσπαργκαρο προσπερασε σε δεξια στροφη απο εσωτερικη, αναγκαζοντας τον συμπατριωτη του να ανοιχτει. Για δικους του λογους ο Βινιαλες δεν έστριψε, εστω πολυ ανπιχτα, παρ’ ΄οτι ειχε βγει εκτός, στην πρασινη περιοχη, αλλά συνεχισε να ανοιγεται ακολουθωντας την διαδρομη του Long lap και χανοντας ακομα περισσοτερο χρονο. Στους τρεις γυρους που απεμεναν, ο Α. Εσπαργκαρο ανοιξε τη διαφορα στα 2’’ (ηταν σαφως πιο γρηγορος οπως ειχε φανει προηγουμενως, που οταν εμενε πισω καλυπτε αμεσως), και εκοψε καπως για να πλησιασει και ο Βινιάλες και να περασουν την γραμμη τερματισμου σε ενα Ιστορικο 1 – 2 για την Aprilia, που για πρωτη φορα στην ενδοξη αγωνιστικη της Ιστορια ανεβαινει με αξιωσεις στα σαλονια της κορυφαιας κατηγοριας του MotoGP.
Aυτα ηταν τα οσα σημαντικα εγιναν στον αγωνα της Καταλωνίας, στην Βαρκελωνη. Το MotoGP ευτυχησε να δει υγιη τον παγκοσμιο πρωταθλητη επειτα απο μια φαση που πρεπει να προβληματισει για το μελλον, και οι φιλοι του σπορ ανταμοιφθηκαν με την κουρσα των Εσπαργκαρο και Βινιαλες αλλά και της Aprilia προς την κορυφη και την αλλαγη καθεστωτος, έστω κι αν αυτο εγινε μετα απο μια καταστροφικη μερα για τον μεγαλο αντιπαλο ολων, την Ducati. Οσο για το κυνηγι του τιτλου, εαν αποδειχθει οτι ο Μπανιάϊα θα μπορεσει να αγωνιστει το επομενο τριημερο στο Μιζανο, δεν αλλαζουν πολλά γιατι συνεχιζει να εχει την αξιολογη διαφορα των 50 βαθμων απο τον Μαρτιν (260 με 210 βαθμους) , ενω ο Μπεζεκι εχασε έδαφος και βρισκεται παντα τριτος αλλά με 189 βαθμους. Τεταρτος στη βαθμολογια ειναι ο Μπιντερ με 166 βαθμους, που εγκατελειψε στον αγωνα απο μηχανικο προβλημα (οπως και ο Πολ Εσπαργκαρο, οπως και ο Ραούλ Φερναντεθ), ενω πεμπτος με 154 βρισκεται ο αναβατης της χρονιας, ο Α. Εσπαργκαρο, σε μια δευτερη (ή τριτη;) οδηγική ανοιξη!
Ναι, εδω θα πρεπει να πουμε και για την καλη εμφανιση του Κουαρταράρο που ήταν ο καλυτερος αναβατης Ιαπωνικης (νεα καταταξη αυτη τωρα!) στην εβδομη θεση, περνωντας ευκολα στην αρχη τον Μαρκ Μαρκεθ που οπισθοχωρησε και τερματισε 13ος (αραγε τι στοιχεια εξελιξης συγκεντρωσε, 21 δευτερολεπτα πισω απο την Aprilia του νικητη, θα ξερουν αυτοι στη Repsol). Ομως, ο Κουαρταράρο επεβληθη του Μιλλερ (που ξυπνησε καπως, γιατι ηταν μαλλον προβληματισμενος απο τις φημες σχετικα με το roster των πεντε αναβατων της ΚΤΜ που θα μοιραζονται τις τεσσερις μοτοσυκλέτες!), και τερματισε 6’’ μπροστα απο τους Λουκα Μαρινι και Μαρκο Μπεζεκι, με μόνο τον Αλεξ Μαρκεθ μπροστα του.
Ο τιτλος τα λεει ολα: Περασε και δεν ακουμπησε (το δυστυχημα). Μπραβο στην Aprilia, ακομα περισσοτερα μπραβο στους αναβατες της, περαστικα στους τραυματιες και σε μια εβδομαδα ερχεται το Italian classic No 2 στο Μιζανο, η πιο σωστα στην πιστα Marco Simoncelli, ενα ονομα – διαρκης υπενθυμιση των σοβαρων κινδυνων των συγκεκριμενων φασεων των αγωνων ταχυτητας μοτοσυκλετων, των σχεδον μοναδικων περιπτωσεων πιθανου δυστυχηματος στις ασφαλεις πλεον πιστες, μια απο τις οποιες ειδαμε live στην δευτερη στροφη του πρωτου γυρου σημερα στη Βαρκελωνη. Μακαρι ολες οι παρόμοιες πτωσεις να εχουν τετοια ευτυχή καταληξη. Δ.Π.
AΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
1 25 41 Aleix ESPARGARO SPA Aprilia Racing APRILIA 38’56.159 165.0
2 20 12 Maverick VIÑALES SPA Aprilia Racing APRILIA 38’56.536 165.0 0.377
3 16 89 Jorge MARTIN SPA Prima Pramac Racing DUCATI 38’58.990 164.8 2.831
4 13 5 Johann ZARCO FRA Prima Pramac Racing DUCATI 39’01.026 164.7 4.867
5 11 88 Miguel OLIVEIRA POR CryptoDATA RNF MotoGP Team APRILIA 39’03.688 164.5 7.529
6 10 73 Alex MARQUEZ SPA Gresini Racing MotoGP DUCATI 39’06.749 164.3 10.590
7 9 20 Fabio QUARTARARO FRA Monster Energy Yamaha MotoGP YAMAHA 39’06.980 164.2 10.821
8 8 43 Jack MILLER AUS Red Bull KTM Factory Racing KTM 39’07.039 164.2 10.880
9 7 37 Augusto FERNANDEZ SPA GASGAS Factory Racing Tech3 KTM 39’09.048 164.1 12.889
10 6 49 Fabio DI GIANNANTONIO ITA Gresini Racing MotoGP DUCATI 39’09.439 164.1 13.280
11 5 10 Luca MARINI ITA Mooney VR46 Racing Team DUCATI 39’12.650 163.9 16.491
12 4 72 Marco BEZZECCHI ITA Mooney VR46 Racing Team DUCATI 39’12.720 163.8 16.561
13 3 93 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team HONDA 39’17.775 163.5 21.616
14 2 21 Franco MORBIDELLI ITA Monster Energy Yamaha MotoGP YAMAHA 39’19.267 163.4 23.108
15 1 30 Takaaki NAKAGAMI JPN LCR Honda IDEMITSU HONDA 39’22.899 163.1 26.740
16 27 Iker LECUONA SPA LCR Honda CASTROL HONDA 39’25.019 163.0 28.860
17 36 Joan MIR SPA Repsol Honda Team HONDA 39’30.088 162.6 33.929
ΔΕΝ ΤΕΡΜΑΤΙΣΑΝ
25 Raul FERNANDEZ SPA CryptoDATA RNF MotoGP Team APRILIA 17’32.523 159.2 13 laps
33 Brad BINDER RSA Red Bull KTM Factory Racing KTM 5’07.721 163.4 20 laps
44 Pol ESPARGARO SPA GASGAS Factory Racing Tech3 KTM 3’06.350 89.9 22 laps
ΔΕΝ ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΑΝ
1 Francesco BAGNAIA ITA Ducati Lenovo Team DUCATI
23 Enea BASTIANINI ITA Ducati Lenovo Team DUCATI