Αυτό που θα κρατήσουμε απο την πρώτη μέρα δοκιμών στο Circuit Of The Americas στο Austin του Τέξας, είναι η προσπάθεια των αναβατων του MotoGP να πλησιάσουν το ρεκόρ ταχύτερου γύρου της πίστας, που έχει ηλικία…7 ετών, απο το 2’.02’’.1350 που έγραψε ο Μαρκ Μαρκέθ το μακρινό 2015!
Η πίστα τότε ήταν καινούργια, με «λείο» οδόστρωμα, χωρίς τα σαμαρακια που θα εμφανίζονταν τα επομενα χρόνια. Και ενώ ο ταχύτερος γύρος έγινε στο Q2 του 2015 για την pole position, το ρεκόρ αγώνα είχε γραψει τον προηγουμενο χρόνο, το 2014, και παλι ο Μαρκέθ. Ο οποίος, κυριολεκτικά «άπιαστος» στα πρώτα χρόνια του, πέταγε στην πιστα με τις αργές στροφές και τις αλεπαλληλες αλλαγές κατεύθυνσης.
Παρ΄ όλα αυτά, τα χρόνια περνουσαν, και οι μοτοσυκλέτες δέχτηκαν απίστευτες βελτιώσεις σε κάθε επίπεδο (απόδοσης, κρατήματος, αεροδυναμικής), με τους αναβατες να αναπτύσσουν ακραίους τρόπους οδήγησης για να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες των μηχανημάτων τους, που αυξάνονταν με την καθε τεχνική καινοτομία. Αλλά, τα ρεκόρ του C.O.T.Y. παρέμεναν ακατάρριπτα, απο το 2014 και 2015 αντίστοιχα, και δεν μπορουμε να συνεχίσουμε να τα αποδίδουμε στην «εξωγήϊνη» αποδοση ενός αναβατη, γιατί τα 7-8 χρόνια είναι πολλά, και οι τεχνικές βελτιώσεις των επόμενων ετων θα είχαν δώσει ακομα και στον ίδιο την δυνατότητα να τα καταρρίψει.
Το 2015 λοιπόν, στο Τεξας υπήρχαν δύο ρεκόρ, και τα δύο απο τον Μαρκέθ: Το 2’.02’’.135 της pole και το 2’.03’’.575 του αγώνα (απο το 2014). Τον αμέσως επομενο χρόνο, η πίστα δεν άλλαξε σε κατάσταση, αλλά έγινε η μεγάλη αλλαγή των ελαστικών, που τo 2016 απο τα Bridgestone πέρασαν στα Michelin. Και είναι λογικό και αναμενόμενο ότι θα χρειαζόταν μια μεγάλη χρονική περίοδος συγκέντρωσης στοιχείων για όλες τις πίστες και απο όλες τις μοτοσυκλέτες (εργοστάσια) καθως και για τις παραμέτρους της παρέμβασης των ηλεκτρονικών και των διαφορετικών οδηγικων στυλ, για να μπορέσει ο κατασκευαστής των ελαστικών να παρουσιάσει γόμμες και σκελετούς που θα ανταγωνίζονταν, και θα ξεπερνούσαν, τα προηγούμενα ρεκόρ. Ετσι, το 2016 οι χρόνοι της pole και του αγώνα ανέβηκαν με τα Michelin κατά ένα δευτερόλεπτο σε σχέση με το 2014-2015. Αλλά το προβλημα είναι ότι ακομα και σήμερα, 8 ολόκληρα χρόνια μετά, παραμένουν πάνω απο τα παλιά ρεκόρ. Είναι η χειρότερη κατάσταση της πιστας ο λόγος; Είναι το ότι η ιδιομορφία χάραξης δεν διευκολύνει την συγκέντρωση σωστών data; Είναι το ότι δεν υπάρχει ένα ταλέντο ΠΑΝΩ απο όλα τα άλλα που θα γράψει χρόνο αποκλειστικά επειδή βρέθηκε σε μια εξαιρετική μέρα, και όλοι θα τρέχουν για 7 χρόνια περιμένοντας μια άλλη παρόμοια συγκυρία;
Πέρυσι (2021), με το C.O.T.Y. να γίνεται στο τέλος της χρονιάς, όταν ο Μπανιάϊα είχε αρχίσει να κερδίζει, είχε παρει την pole με την Ducati του με 2’.02’’.780 (πανω απο έξη δεκατα πιο αργό χρόνο απο του 2015), και ειχε επισης τον ταχύτερο χρόνο του αγώνα με 2’.04’’.360, σχεδόν 1’’ πιο αργό απο το 2014! Βέβαια, τα έντονα σαμαρακια της πίστας προβλημάτισαν, αλλά ήταν αυτός αρκετός λόγος για να ισοφαρίσει την τεχνική εξέλιξη μιας επταετίας;
Φέτος στην αισθητά και ορατά βελτιωμένη πίστα (στα επιμαχα σημεία), η FP1 ξεκίνησε ήπια, με συγκρατημένους χρόνους, και πέραν μιας ασήμαντης πτώσης του Π. Εσπαργκαρό (που όσοι είδαν τα χρώματα της Honda Repsol στο χώμα αυτόματα σκέφτηκαν ότι θα ήταν ο Μαρκ Μαρκέθ -αλλά δεν ήταν!) δεν υπήρξε κατι αξιοσημείωτο. Οι πρωτοι χρόνοι (+2’’ μακριά απο τα ρεκόρ) ήταν των Ρινς, Βινιάλες, Μιλλερ, Κουαρταραρό και Μαρκ Μαρκέθ. Αλλά στο FP2 όλοι άρχισαν να προσπαθουν περισσοτερο, με την δεκάδα να γίνεται σημαντική (κανείς δεν ξέρει τι μπορεί να συμβεί στην FP3, αν και στο Τεξας δεν προβλέπεται αλλαγή στον καιρό).
Eδώ, αν και είναι νωρίς ακομα, τα πρωτα στοιχεία δείχνουν ότι τα Ducati, όπως και πέρυσι, έχουν δυνατότητες χρόνων (ο ρυθμός αγώνα είναι αλλο θέμα), με τρείς μοτοσυκλέτες στην πρωτη πεντάδα των χρόνων: Πρωτος ο Ζαρκό, με χρονο 2’.02’’.54 (καλυτερος απο την περυσινή pole position του Μπανιάϊα, και με την μοτοσυκλέτα του 2022), δεύτερος ο Μιλλερ, τρίτος ο Κουαρταραρό (που πέρυσι έδωσε μαχη με τον Μαρκεθ για τη νίκη), τέταρτος ο Μπαστιανίνι και πεμπτος ο Ρινς. Ο Μαρκ Μαρκέθ οδήγησε χωρίς ρίσκα (όπως τουλάχιστον φάνηκε απο την εικόνα) αλλά παρ’ όλα αυτα ήταν 6ος σε χρόνο και πρώτο Honda, χωρίς αυτό να σημαινει κάτι σημαντικό βέβαια γιατί η διαφορά του απο τον 12ο Π. Εσπαργκαρό ήταν μόλις δυο δέκατα.
Πιο ενδιαφέρουσα είναι η αποδοση του Βινιάλες, που φαίνεται ανήκει σε αυτους που «τους αρέσει» το Τεξας (στους περισσότερους μάλλον δεν αρέσει ιδιαιτερα), που ήταν έβδομος, πανω απο 3 δέκατα ταχύτερος απο τον νικητη του προηγούμενου αγωνα Α. Εσπαργκαρό (11ος χρόνος). Επίσης, ο νικητής του προ-προηγούμενου αγώνα Μ. Ολιβέϊρα, ήταν (με λίγους γύρους) τελευταίος, πολύ πισω σε χρόνο, όπως άλλωστε και όλα τα ΚΤΜ (καλύτερος, για μια ακομα φορά, ο Μπιντερ, σχεδόν 1’’ πίσω στην 13η θέση).
Δεν έχει νόημα η περαιτέρω αναλυση, τη στιγμή που φαίνεται ότι οι ομάδες συγκεντρώνουν στοιχεία και αποφασίζουν ρυθμίσεις για το FP3 και τα Q1-Q2. Σαν γενικό συμπέρασμα, κραταμε την καλή αποδοση των Ducati, την «άνεση» των Κουαρταραρό, Μαρκέθ, αλλά και των Suzuki, την εμφάνιση του Βινιάλες (που πρέπει βέβαια να ξεπεράσει τα όποια ψυχολογικά του εντός ομάδας, και αυτός ο χρόνος θα τον βοηθήσει), και τέλος τις θέσεις των Α. Εσπαργκαρό και Μ. Ολιβέϊρα, που σε αυτή την πρώτη εισοδο στη πιστα δεν θύμισαν νικητές αγώνων. Προφανώς θα αποδώσουν αλλιώς σήμερα, και πιθανώς να γράψουν κορυφαίους χρόνους, αλλά υπάρχει μια απαράβατη «αρχή» στον κόσμο των αγωνων: Οι δυνάμει νικητές και πρωταθλητές, ποτέ δεν έχουν μέτριες ή κατώτερες επιδόσεις, ούτε καν στις πρώτες δοκιμές, επειδή το στάνταρντ τους είναι υψηλότερο των άλλων, και δεν θα τους επιτρέψει να πέσουν πίσω σε χρόνο. Και αυτό μπορεί να σημαίνει ότι κανείς εκ των δυο δεν πρέπει να θεωρείται φαβορί για τον φετινό τίτλο, όχι για το συγκεκριμένο FP2 αλλά για την ασταθή αποδοση που έχουν καταγράψει γενικά –με τον οδηγό της Aprilia να έχει βέβαια πολλά ελαφρυντικά (περισσότερες εξηγήσεις στο επομενο άρθρο, μετά την pole position!).
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ FP2
1 Johann Zarco FR Pramac Racing Ducati 340.6 02’02.5420
2 Jack Miller AU Ducati Lenovo Team Ducati 345 02’02.7890 0.247 / 0.247
3 Fabio Quartararo FR Monster Energy Yamaha MotoGP™ Yamaha 333.3 02’02.8370 0.295 / 0.048
4 Enea Bastianini IT Gresini Racing MotoGP™ Ducati 346.1 02’02.8840 0.342 / 0.047
5 AlexRins ES Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 343.9 02’03.0300 0.488 / 0.146
6 Marc Marquez ES Repsol Honda Team Honda 342.8 02’03.0410 0.499 / 0.011
7 Maverick Viñales ES Aprilia Racing Aprilia 342.8 02’03.0850 0.543 / 0.044
8 Joan Mir ES Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 341.7 02’03.1430 0.601 / 0.058
9 Francesco Bagnaia IT Ducati Lenovo Team Ducati 343.9 02’03.1870 0.645 / 0.044
10 Jorge Martin ES Pramac Racing Ducati 342.8 02’03.3550 0.813 / 0.168
11 Aleix Espargaro ES Aprilia Racing Aprilia 342.8 02’03.3700 0.828 / 0.015
12 Pol Espargaro ES Repsol Honda Team Honda 340.6 02’03.4380 0.896 / 0.068
13 Brad Binder ZA Red Bull KTM Factory Racing KTM 342.8 02’03.5380 0.996 / 0.1
14 Luca Marini IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 337.5 02’03.5620 1.02 / 0.024
15 Andrea Dovizioso IT WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team Yamaha 339.6 02’03.7060 1.164 / 0.144
16 Alex Marquez ES LCR Honda Castrol Honda 345 02’03.7950 1.253 / 0.089
17 Takaaki Nakagami JP LCR Honda IDEMITSU Honda 341.7 02’04.0740 1.532 / 0.279
18 Fabio Di Giannantonio IT Gresini Racing MotoGP™ Ducati 338.5 02’04.3670 1.825 / 0.293
19 Marco Bezzecchi IT Mooney VR46 Racing Team Ducati 338.5 02’04.4630 1.921 / 0.096
20 Remy Gardner AU Tech3 KTM Factory Racing KTM 337.5 02’04.5350 1.993 / 0.072
21 Franco Morbidelli IT Monster Energy Yamaha MotoGP™ Yamaha 332.3 02’04.6640 2.122 / 0.129
22 Darryn Binder ZA WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team Yamaha 340.6 02’04.6790 2.137 / 0.015
23 Raul Fernandez ES Tech3 KTM Factory Racing KTM 335.4 02’04.7700 2.228 / 0.091
24 Miguel Oliveira PT Red Bull KTM Factory Racing KTM 338.5 02’05.3420 2.8 / 0.572