To MotoGP, στις δοκιμές του Σαββάτου για το Βρεττανικό GP, έδειξε το πραγματικό του πρόσωπο στην επικίνδυνη λόγω κακής ασφαλτόστρωσης πίστα του Silverstone: Ο “εφιάλτης” κάθε αναβάτη μοτοσυκλέτας πίστας, το να τον χτυπήσει η μοτοσυκλέτα συναδέλφου του ενώ βρίσκεται στο έδαφος, επέστρεψε με την μορφή της Honda του Φράνκο Μορμπιντέλλι, που γλύστρησε απο υδρολίσθηση στα νερά της ευθείας Χάνγκαρ με σχεδόν 300 χιλιόμετρα την ώρα, και “θέρισε” τον άτυχο Τίτο Ραμπάτ που είχε πέσει λίγα δευτερόλεπτα πριν και προσπαθούσε να απομακρυνθεί πηγαίνοντας προς την ασφάλεια του αεροφράχτη.
Το MotoGP απαιτεί ένα συνδυασμό ταλέντου, τόλμης, τεχνολογίας και τύχης απο κάθε συμμετέχοντα. Αλλά οι ταλαντούχοι και γενναίοι αυτοί αναβάτες, στην ουσία εναποθέτουν τη ζωή τους στα χέρια του οργανωτή, του κάθε οργανωτή, μια και είναι υποχρεωμένοι απο τα συμβόλαιά τους να αγωνίζονται ακόμα και σε πίστες και σε συνθηκες που θεωρούν επικίνδυνες. Ναι, ίσως παραπονεθούν με κάποιες δηλώσεις, αλλά στο τέλος όλοι θα στηθούν στην εκκίνηση, μια και ενώ υπάρχουν πλήθος ενώσεις και επιτροπές ασφαλείας, οργανωτών, ομάδων, χορηγών και κατασκευαστών, οι ίδιοι οι αναβάτες ΔΕΝ έχουν μια ισχυρή ένωση που θα προστατεύσει τη ζωή και την αρτιμέλειά τους. Το “όχι” και το “δεν τρέχουμε λόγω επικινδυνότητας” είναι άγνωστες και απαγορευμένες λέξεις και έννοιες στον κόσμο των εκατομμυριούχων επαγγελματιών του MotoGP: Τι πιο χαρακτηριστικό παραδειγμα από το ότι οι πιο διάσημοι και προβεβλημένοι αναβάτες “σνομπάρουν” την επιτροπή ασφαλείας και συχνά απουσιάζουν απο τις συνεδριάσεις της;;; *UPDATE: Σε ανεξάρτητες δηλώσεις τους, οι περισσότεροι οδηγοί ειπαν ότι αν έχει πολλή βροχή ΔΕΝ θα είναι δυνατόν να γίνει ο αγώνας. Το δήλωσε κατηγορηματικά ο Μαρκέθ, ενώ ο Κράτσλοου πρότεινε να γίνει ο αγώνας την Δευτέρα που δεν προβλέπεται βροχή και είναι και Τραπεζική αργία. Ο Βρετανικός Τύπος μιλάει για μεγάλη πιθανότητα ακύρωσης, αλλά και ο διευθυντής του MotoGP Mike Webb δήλωσε ότι αν, παρά την αλλαγή των ωραρίων, οι συνθήκες αποδειχθούν επικίνδυνες λόγω καταιγίδας, μπορεί να ακυρωθεί κάποιος αγώνας, δηλαδή το MotoGP ή η Moto3 και Motο2 γιατί αναμένεται επιδείνωση του καιρού μετά το μεσημέρι. Στο μεταξύ, μέσω twitter έγινε ενημέρωση για την εγχείρηση του Τίτο Ραμπάτ, στο Πανεπιστημιακό νοσοκομείο του Κόβεντρι. Η επέμβαση έγινε για τα τρία κατάγματα μηρού, κνήμης και περόνης και ήταν απόλυτα επιτυχημένη, με τον Ραμπάτ να παραμένει στο (συγκεκριμένο) νοσοκομείο τουλάχιστον μέχρι την Δευτέρα.
Η πίστα του Silverstone, πάνω απο 5 χιλιόμετρα σε μήκος και με χρόνο γύρου δύο ολόκληρα λεπτά, είναι φτιαγμένη σε ενα αεροδρόμιο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου (διακρίνεται ακόμα το “Χ” των διασταυρούμενων αεροδιαδρόμων, όπως έφτιαχναν τα πολεμικά αεροδρόμια εκείνη την εποχή), και φυσικά είναι εντελώς επίπεδη, χωρίς υψομετρικές διαφορές αλλά και χωρίς σύστημα αποχέτευσης των λιμναζόντων υδάτων. Αυτό υποτίθεται ότι εξασφαλίζεται απο την ρήση του οδοστρώματος, η οποία όμως δεν μπορεί να είναι έντονη γιατί θα δημιουργείτο αρνητικό κάμπερ (κάτι εντελώς ασύμβατο για αγωνιστική χρήση).
Η Formula 1 και οι αγώνες αυτοκινήτου, είχαν δημιουργήσει τα τελευταία χρόνια σαμαράκια και έντονο “κατσάρωμα” στις εισόδους (φρένα) και εξόδους των στροφών, γι’ αυτό και έγινε νέα ασφαλτόστρωση πριν λίγους μήνες, εν όψει των αγώνων F1 και MotoGP του 2018. Δυστυχώς, το αποτέλεσμα ήταν αρνητικό γιατί τα σαμαράκια έγιναν περισσότερα, αλλά κυρίως γιατί στην μεγάλη ευθεία Hangar που οδηγεί στην στροφή Νο 15 (Stowe) δημιουργήθηκαν σημεία όπου τα νερά λιμνάζουν.
Και φτάνουμε στην FP4, την τέταρτη και τελευταία περίοδο δοκιμών του Βρεττανικού ΜοtoGP, ενός αγώνα που οι αναβάτες αντιμετωπίζουν με νευρικότητα έχοντας μάθει ότι την Κυριακή θα βρέχει σχεδόν όλη τη μέρα. Η βροχή στις δοκιμες του Σαββάτου θα τους δώσει τη δυνατότητα να δοκιμάσουν λάστιχακαι ρυθμίσεις βροχής, κι έτσι όλοι είναι “μέσα” στην FP4, όταν προς το τέλος της περιόδου ξεσπά μια σύντομη αλλά πολύ δυνατή καταιγίδα στο δεύτερο μέρος της πίστας, ενώ το πρώτο παραμένει στεγνό. Ολοι με λάστιχα βροχής, ξαφνικά, μα ΕΝΤΕΛΩΣ ξαφνικά, απο τον ένα γύρο μέχρι τον επόμενο, “πέφτουν” σε μια τεράστια λίμνη νερού στην ευθεία, με αποτέλεσμα να αρχίσουν ένας-ένας να βγαίνουν εκτός, στην στροφή Stowe: Πάει αρχικά έξω ο Α. Εσπαργκαρό, χωρίς πρόβλημα. Βγαίνει ο Λορένθο χωρίς να πέσει, και προσπαθεί να συνεχίσει στο χαλίκι για να ξαναβγεί στην άσφαλτο. Ερχεται ο Ρινς με 280+ στην ευθεία, και ξαφνικά η μοτοσυκλέτα του αρχίζει να “πλέει” ακυβέρνητη, οπότε πατάει στο δεξί μαρσπιέ, ξεκαβαλάει και πηδάει απο δεξιά, με την μοτοσυκλέτα να κινείται με 160 χ.α.ω. (όπως δείχνει το οn board video)! Όπως σηκώνεται και κάνει να βγεί (με τα πόδια) προς τον διάδρομο πάνω απο τον φράχτη, βλέπει ότι έρχονται “με όλα” άλλοι αναβάτες που δεν έχουν δει τα νερά, και προσπαθεί να τους κάνει νόημα με τα χέρια να κόψουν (τρομερά επικίνδυνο βέβαια το ότι στεκόταν σε εκείνο το σημείο). Φυσικά δεν τον αντιλαμβάνονται, και η Avinthia Ducati του Τίτο Ραμπάτ που πέφτει πρώτος, περνάει δίπλα του με πολλά όπως σέρνεται πάνω στην αμμοπαγίδα. Η κάμερα δεν δείχνει την πίστα αλλά είναι στραμμένη προς τον Ρινς και τους κριτές που προσπαθούν να τον απομακρύνουν, αλλά ο νεαρός Ισπανός έχει δει το δράμα που εξελίσσεται και συνεχίζει να φωνάζει και να κουνάει τα χέρια του. Εις μάτην: Ο Μορμπιντέλλι είναι ο επόμενος που πέφτει, και η Honda του όπως γλυστράει “επιταχυνόμενα” πάνω στα νερά, χτυπάει τον Τίτο Ραμπάτ τη στιγμή που προσπαθούσε να σηκωθεί, με τόση δύναμη ώστε τον πεταξε 4-5 μέτρα μακριά. Ο 29άχρονος αναβάτης αμέσως έπιασε το πόδι του, και η κάμερα απομακρύνθηκε (και ευτυχώς, γιατί άλλες μεταδόσεις έχουν πιάσει τις δυνατές κραυγές πόνου).
Η κόκκινη σημαία βγήκε αμέσως και διέκοψε τις δοκιμές, ο άτυχος αναβάτης δέχτηκε για αρκετή ώρα τις φροντίδες των γιατρών επί τόπου, και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο ιατρείο και με ελικόπτερο στο νοσοκομείο. Μέχρι να γίνει αυτό, τo Q1 ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε κανονικά, αλλά το Q2 καθυστέρησε γιατί δεν είχε επιστρέψει το ελικόπτερο (ή λόγω καιρού; Μόνο ένα ελικόπτερο υπάρχει στην πίστα; Αδιευκρίνιστο).
Τα νέα για τον Τίτο Ραμπάτ δεν είναι ευχάριστα, αλλά σίγουρα θα μπορούσαν να είναι πολύ χειρότερα, μια και ήταν καθαρά θέμα τύχης το ότι η μοτοσυκλέτα του Μορμπιντέλλι τον χτύπησε στο πόδι και όχι στο σώμα ή στο κεφάλι: Κάταγμα μηρού, κάταγμα κνήμης -περόνης (και ένα απο αυτά “ανοιχτό”), καθώς και υποψία σοβαρής ζημιάς στην αρτηρία, τον οδήγησαν σε επείγον χειρουργείο, και τα νέα για την εξέλιξη της υγείας του αναμένονται, ενώ ο Ραμπάτ έχει μαζί του την θετική σκέψη και τις ευχές όλου του κόσμου των αγώνων. Το μόνο που έχει γίνει γνωστό, εκτός απο την έκταση του τραυματισμού, είναι ότι “οι πόνοι ήταν αφόρητοι”, και χρειάστηκε βαριά νάρκωση γιατί τα παυσίπονα δεν ήταν αρκετά.
Σε βαριά ατμόσφαιρα, και με έντονη την ανησυχία για τον αγώνα της Κυριακής (στην περίπτωση που επαληθευθεί η πρόγνωση και βρέχει όλη μέρα), η τελευταία πράξη ενός αλλοπρόσαλλου και δραματικού Σαββάτου παίχτηκε στο Q2, όπου το “θάρρος” και το “ταλέντο” των οδηγών μονομάχησαν για τις πρώτες σειρές, μια και η “τεχνολογία” δεν μέτραγε και τόσο με λάστιχα βροχής και με πίστα μισή βρεγμένη και μισή στεγνή! ‘Οπως παρακολουθήσατε (οι περισσότεροι), και όπως δείχνουν τα τελικά αποτελέσματα, οι αναβάτες της Ducati εκμεταλλεύθηκαν για άλλη μια φορά την δύναμη των κινητήρων τους στις ευθείες (γιατί για φρένα και κλίσεις ούτε λόγος με τα βρόχινα), και ο Λορένθο σε συνδυασμό ατσάλινων νεύρων, ταλέντου και θάρρους πήρε την pole με δεύτερο τον Ντοβιτσιόζο και τρίτο τον Ζαρκό, τον οδηγό που οδήγησε ίσως πιο οριακά απο όλους! Οι εργοστασιακές Μ1 των Βινιάλες και Ρόσσι, παρά την αισιοδοξία του τεστ της περασμένης εβδομάδας στο Μιζάνο, συμμετείχαν εντελώς τυπικά (χωρίς άλλο σε συνεννόηση με την ομάδα, για να μην κινδυνέψουν) και οι χρόνοι τους ήταν 2″,3 και 3″,3 αντίστοιχα πιο αργοί απο του πρώτου. Δεν πρόκειται δηλαδή για “οδηγική υπεροχή” του Ζαρκό που ήταν η πρώτη Yamaha όπως έχει συμβεί στο παρελθόν, απλά οι αναβάτες της Yamaha Movistar ουσιαστικά “δεν συμμετείχαν” προσπαθώντας να πάρουν χρόνο στο Q2, και έχοντας την 11η και 12η θέση, θα εκκινήσουν απο την τέταρτη σειρά.
Στην δεύτερη σειρά, τα δύο Honda των Κράτσλοου και Μαρκέθ, που επίσης έμειναν έξω απο το κυνήγι της pole (ιδίως ο Εγγλέζος, που μάλιστα μόλις ανανέωσε το συμβόλαιό του με το HRC μέχρι το 2020, έδειξε ότι “κρατήθηκε”). Τη δεύτερη σειρά συμπληρώνει ο (πάντα καλός στη βροχή) Ντανίλο Πετρούτσι, ενώ ο τοπικός Σμιθ χάρισε στην ΚΤΜ μια είσοδο στην οκτάδα, με τον σπεσιαλίστα της βροχής Μίλλερ να αποτολμάει γύρο με σλικ λάστιχα, ο οποίος πήγε καλά στο στεγνό κομμάτι αλλά είχε μια έξοδο (χωρίς πτώση) αμέσως μόλις πάτησε νερά.
Με την “τεχνολογία” (μοτοσυκλέτες) να βοηθάει μόνο τα Ducati στις συγκεκριμένες συνθήκες (ΠΑΝΤΑ μαζί με το ταλέντο και την τόλμη των οδηγών τους) και το θάρρος μερικών αναβατών (Ζαρκό, Σμιθ), να συναγωνίζεται την σύνεση άλλων (Μαρκέθ, Κράτσλοου, Ρόσσι, Βινιάλες), μια ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ μέρα για το MotoGP ολοκληρώθηκε με ένα “θύμα” στο νοσοκομείο και αρκετές πτώσεις και μαζικές εξόδους. Η διεύθυνση του αγώνα μετέθεσε την εκκίνηση για τις 11:30 το πρωϊ (13:30 ώρα Ελλάδος), πριν απο την Moto3 και Moto2, τις οποιες “θυσίασαν” για να έχουν καλύτερες καιρικές συνθήκες οι δυνατές μοτοσυκλέτες του MotoGP, αν και τίποτα δεν είναι σίγουρο με τον Εγγλέζικο καιρό. Οι οργανωτές στον σκληρό, επαγγελματικό (και ακριβοπληρωμένο) κόσμο των αγώνων, τοποθετούν τα τηλεοπτικά δικαιώματα, τους χορηγούς και το θέαμα πάνω απο όλα, αν και σε ΚΑΝΕΝΑ θεατή δεν “αρέσει” το να βλέπει τους ήρωές του να ουρλιάζουν απο τους πόνους σφαδάζοντας στο έδαφος! Γι’ αυτό κρατάμε τις ελπίδες μας για καλό καιρό, σε ένα αγώνα όπου κανένα θάρρος και καμμία τόλμη δεν είναι αρκετά εφόδια απέναντι σε μια “ελαττωματική” και επικίνδυνη πίστα.
ΧΡΟΝΟΙ ΔΟΚΙΜΩΝ Q1 (POLE POSITION)
1 99 Jorge LORENZO SPA Ducati Team Ducati 306.1 2’10.155
2 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 306.0 2’10.314 0.159 / 0.159
3 5 Johann ZARCO FRA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 295.4 2’10.439 0.284 / 0.125
4 35 Cal CRUTCHLOW GBR LCR Honda CASTROL Honda 286.3 2’10.615 0.460 / 0.176
5 93 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 307.4 2’11.083 0.928 / 0.468
6 9 Danilo PETRUCCI ITA Alma Pramac Racing Ducati 294.5 2’11.317 1.162 / 0.234
7 29 Andrea IANNONE ITA Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 273.8 2’11.495 1.340 / 0.178
8 38 Bradley SMITH GBR Red Bull KTM Factory Racing KTM 295.6 2’11.514 1.359 / 0.019
9 43 Jack MILLER AUS Alma Pramac Racing Ducati 303.1 2’12.173 2.018 / 0.659
10 42 Alex RINS SPA Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 292.2 2’12.504 2.349 / 0.331
11 25 Maverick VIÑALES SPA Movistar Yamaha MotoGP Yamaha 297.4 2’12.514 2.359 / 0.010
12 46 Valentino ROSSI ITA Movistar Yamaha MotoGP Yamaha 291.4 2’13.504 3.349 / 0.99