ΙΔΟΥ Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ KΑΡΜΕΛO ΕΖΠΕΛΕΤΑ ΣΤΙΣ 6/4: «ΑΝ ΔΕΝ ΒΡΕΘΕΙ ΠΡΩΤΑ ΕΜΒΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ COVID 19, ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΤΟ MOTOGP»!
Να λοιπόν που έγινε κάτι το οποίο κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει, κάτι που ανέτρεψε τους σχεδιασμούς των εργοστασίων, που διαμόρφωσε καινούργια προγνωστικά, που θέτει σε αμφισβήτηση ακόμα και την διενέργεια του φετινού πρωταθλήματος, που έχει τεράστιο κόστος για όλους τους παράγοντες του θεσμού (απο τους οργανωτές μέχρι τις ομάδες, τους μηχανικούς και τους αναβάτες), και που οπωσδήποτε οδηγεί σε αναθεώρηση τους πάντες και τα πάντα, απο την τεχνολογία των νέων μοτοσυκλετών μέχρι τα συμβόλαια (αλλά και την ψυχολογία) των superstars οδηγών του MotoGP.
Είναι γνωστό ότι «η έδρα» του MotoGP αλλά και του WSBK είναι η Ισπανία και η Ιταλία, όχι μόνο λόγω Dorna αλλά επειδή εκεί βρίσκεται η πλειοψηφία των ομάδων και των αναβατών. Oι χώρες αυτές έχουν πληγεί περισσότερο απο κάθε άλλη στην Ευρώπη, συνεπώς θα καθυστερήσει και η επιστροφή τους στην κανονική ζωή, κάτι που θα γίνει σταδιακά. Αλλά τότε θα ξεκινήσει η νέα παγκόσμια οικονομική περιπέτεια, κάτι που επίσης θα φέρει πολλά προβλήματα καθώς η παραγωγή, οι πωλήσεις και φυσικά οι χορηγίες έχουν υποστεί καθίζηση που θα χρειαστεί κάποιο χρόνο (χρόνια;) να επανέλθει στα προ Κορωνοϊού επίπεδα.
Οι εξελίξεις στην εξάπλωση της πανδημίας και στις συνέπειές της στην υγεία και στην οικονομία, είναι συνεχείς, με κοινό παρανομαστή την αδυναμία της επιστήμης να αντιμετωπίσει τον ιό με φαρμακευτική αγωγή, συνεπώς και με το εμβόλιο να βρίσκεται ακόμα μακριά. Ετσι, κάθε σχεδιασμός για οτιδήποτε (απο την λήψη ή αρση μέτρων μέχρι την διενέργεια παγκόσμιων αθλητικών γεγονότων), καθίσταται ανεπίκαιρος και αναθεωρείται μόλις λίγες ωρες μετά.
Το ίδιο συμβαίνει φυσικά και στο παγκόσμιο πρωτάθλημα του MotoGP, που εκτός απο οπτική και ηχητική απόλαυση αλλά και την κορυφαία εκφραση του χόμπυ της μοτοσυκλέτας δρόμου, αποτελεί και μια γιγαντιαία επιχείρηση δισεκατομμυρίων (λαμβάνοντας φυσικά υπ’ όψιν όλους τους εμπλεκομένους, δηλαδή τα εργοστάσια, τους χορηγούς, τα τηλεοπτικά δικαιώματα, τις διαφημίσεις κτλ., όχι απλά και μόνο την διοργάνωση των αγώνων). Οι δηλώσεις λοιπόν του επικεφαλής της Dorna Kαρμέλο Εζπελέτα, που είναι και ο «ιδιοκτήτης» του MotoGP και του WSBK, ξεκίνησαν πριν απο λίγες μόλις εβδομάδες με την αναζήτηση νέων ημερομηνιών για τους αναβληθέντες αγώνες του Κατάρ και της Ταϋλάνδης, και έφτασαν σήμερα να υπαινίσσονται για πρώτη φορά την ΜΑΤΑΙΩΣΗ ολόκληρου του Πρωταθλήματος για το 2020. Γιατί όταν δηλώνεις ότι ΔΕΝ θα ξεκινήσουν οι αγώνες αν δεν βρεθεί πρώτα το εμβόλιο για τον Covid 19, τι άλλο κάνεις παρά να λες εμμέσως πλην σαφώς «παιδιά, ξεχάστε την φετινή χρονιά»;
Φυσικά και έχει δίκιο να φοβάται/προβλέπει ματαίωση ο CEO της Dorna, γιατί είναι βέβαιο ότι οι απαγορεύσεις θα αρθούν σταδιακά και με διαφορετικό ρυθμό για κάθε περιοχή του κόσμου. Στην περίπτωση λοιπόν που η πανδημία υποχωρήσει στη Ευρώπη μέσα στο καλοκαίρι, υπάρχει πάντα η πιθανότητα να γίνουν μερικοί αγώνες απο το φθινόπωρο και μετά αποκλειστικά σε Ευρωπαϊκές πίστες, και ανάλογα με τις εξελίξεις να πάει το MotoGP σε Ασία, Αυστραλία και Αμερική προς τον χειμώνα, πιθανόν συνεχίζοντας τους αγώνες και στις αρχές του 2021. Ετσι θα υπάρξει πρωταθλημα και πρωταθλητής για το 2020, και με μια παύση δύο μηνών θα ξεκινήσει η σαιζόν του 2021.
Αυτό τo σενάριο μπορεί να είναι εφικτό, δεδομένου ότι η Dorna, η FIM και οι Ομοσπονδίες Κατασκευαστών και Ομάδων του MotoGP (MSMA και IRTA), ήδη συμφώνησαν -και αναμένεται να δημοσιοποιηθεί αυτή η συμφωνία- να «παγώσει» η εξέλιξη των μοτοσυκλετών μέχρι τέλους του 2021. Δηλαδή, για τις επόμενες δύο σαιζόν, αυτή που διανύουμε (αν γίνει) και αυτή του 2021, οι μοτοσυκλέτες σε κινητήρες και αεροδυναμική θα παραμείνουν με τις ομολογκασιόν που πήραν μετά τις δοκιμές του Κατάρ, εν όψει του πρώτου αγώνα. Αυτό γίνεται για να μειωθούν τα κόστη εξέλιξης (άρα να είναι και χαμηλότερο το «ενοίκιο» των μοτοσυκλετών που πληρώνουν οι ομάδες στα εργοστάσια), αν και είναι γνωστό ότι ΜΟΝΟ η Honda έχει ομολογκάρει την οριστική έκδοση της RC 213 V του 2020, ενώ οι άλλοι κατασκευαστές (Ducati, Yamaha και Suzuki) που έπρεπε να παρουσιάσουν τις οριστικές εκδόσεις κινητήρων και αεροδυναμικής πριν την έναρξη των επίσημων δοκιμών του πρώτου αγωνα, εκμεταλλεύτηκαν την αναβολή του Κατάρ και –αν θέλουν- μπορούν να προχωρήσουν σε όποιες αλλαγές και διορθώσεις επιθυμούν μέχρι να αρχίσει το Πρωτάθλημα (εξαιρούνται οι Aprilia και ΚΤΜ που μπορούν να εξελίσσουν συνεχώς τις μοτοσυκλέτες τους επειδή δεν έχουν καταφέρει ακόμα να πάρουν νίκη ή βάθρα).
Στο μεταξύ, οι προτάσεις και οι ιδέες δίνουν και παίρνουν, αφού ο κάθε ένας έχει μια άποψη, που ακόμα κι αν την στιγμή που την διατυπώνει φαίνεται λογική, την επόμενη μέρα ακυρώνεται γιατί αλλάζουν τα δεδομένα λόγω της πανδημίας. Ετσι, ο Μπίρερ της ΚΤΜ πιστεύει ότι με 10 αγώνες ανακηρύσσεται Πρωταθλητής, ενώ ο Ζήλενμπεργκ (Yamaha) από τη μία αρνείται να γίνουν 15 αγώνες χρονικά πολύ κοντά μεταξύ τους γιατί αν ένας αναβάτης τραυματιστεί θα μείνει εκτός διεκδίκησης, αλλά από την άλλη προτείνει να γίνουν…8 διπλοί αγώνες όπως στα Superbike (Σαββατοκύριακο), οπότε θα έχουμε 16 GP! Δηλαδή, αν ατυχήσει ένας οδηγός το Σάββατο και χάσει και τους δύο αγώνες, δεν μένει εκτός διεκδίκησης;
Αλλά δεν είναι μόνο η αγωνία των ομάδων και των στελεχών τους για το Πρωτάθλημα, που τους οδηγεί στο «να λένε (περίπου) ότι θένε», αλλά εμφανίζονται και άλλα θέματα που πιθανόν να απαιτήσουν νομικές λύσεις. Για παράδειγμα, ο Μαλαίσιος επικεφαλής της Petronas SIC Yamaha, είπε ότι αν ματαιωθεί το Πρωτάθλημα του 2020, τότε θα πρέπει να διατηρήσει τον Κουαρταραρό στην ομάδα του και να ΜΗΝ ισχύσει το συμβόλαιο που υπέγραψε με την εργοστασιακή ομάδα Monster Yamaha, έτσι ώστε να διατηρήσει το 2021 τον δυνατό αναβάτη και την πιθανότητα τίτλου που «χάνει» φέτος. Όμως, τα συμβόλαια γίνονται μεταξύ εταιριών (εργοστασίων) και αναβατών, οπότε έχουν συγκεκριμένη χρονική διάρκεια και η Dorna δεν μπορεί να επέμβει. Επίσης, δεν είναι γνωστό τι ρήτρες υπάρχουν σχετικά με τις αμοιβές των οδηγών (που κυμαίνονται απο 800.000 μέχρι 15.000.000 δολλάρια το χρόνο), δηλαδή αν θα πληρωθούν κανονικά στην περίπτωση που δεν γίνουν αγώνες λόγω ανωτέρας βίας. Η Dorna ήδη έχει δώσει οικονομική ενίσχυση στις ομάδες της Moto2 και Moto3 ενώ ετοιμάζει μεγάλα πακέτα και για τις ομάδες του MotoGP (όχι τις εργοστασιακές), αλλά όπως συμβαίνει με κάθε οικονομική και επιχειρηματική δραστηριότητα που αναστέλλεται, οι απώλειες θα είναι τεράστιες ακόμα και αν υποθετικά οι αγωνες ξεκινούσαν μέσα στο καλοκαίρι.
Η υποχρεωτική αργία έχει μεγάλο ψυχολογικό κόστος στους αναβατες, οι οποίοι έχουν συνηθίσει να κορυφώνουν την χειμερινή προετοιμασία τους με στόχο την έναρξη των αγώνων. Η αναμονή σίγουρα είναι βασανιστική για όλους (εκτός ίσως του Αντρέα Ιαννόνε που τελικά δέχτηκε ποινή 18 μηνών για χρήση αναβολικών και ετοιμάζει την έφεσή του στο Διεθνές Δικαστήριο Εφέσεων, ελπίζοντας σε μια σχετικά γρήγορη απόφαση «μείωσης» της ποινής, που θα του επιτρέψει να ξεκινήσει το –αργοπορημένο- Πρωτάθλημα φέτος ή του χρόνου, μια και η ποινή του έχει ήδη ξεκινήσει να μετράει απο τον Οκτώβριο του 2019 που έγινε και ο πρώτος έλεγχος στον οποίο βρέθηκε θετικός). Τώρα, οι νεαροί οδηγοί λογικά είναι περισσότερο ανυπόμονοι, αλλά το πρόβλημα είναι στους μεγαλύτερους, των 32-34 ετών και άνω, που δεν έχουν άπειρο χρόνο μπροστά τους ώστε να χάσουν μια χρονιά, ιδίως αν είναι φορμαρισμένοι ή αν βρίσκονται σε μια φάση λήψης αποφάσεων για την συνέχεια της καρριέρας τους (σε αυτή την κατηγορία ανήκει ο Ρόσσι, ο Κράτσλοου και ο Ντοβιτσιόζο, ενώ και οι τρείς ΔΕΝ έχουν συμβόλαια για το ’21 παρά μονο υποσχέσεις), ενώ ο Λορένθο, μετά την «τρίπλα» της “αποχώρησης από τους αγώνες” για να μπορέσει να ξεφύγει απο το συμβόλαιό του με την Ηonda, σχεδιάζει τώρα την επιστροφή του σε πλήρη δράση.
Σε ένα κόσμο που μαστίζεται απο την πανδημία (άνθρωποι πεθαίνουν, στην πραγματικότητα, κατά χιλιάδες, και όλες οι κυβερνήσεις, αργά ή γρήγορα, υιοθετούν τις απαγορεύσεις συναθροίσεων, εκδηλώσεων και κυκλοφορίας σαν το μόνο όπλο απέναντι στον ιό), μπορεί να φαίνεται σαν «ελαφριά» και εκτός τόπου οποιαδήποτε συζήτηση για αγώνες και πρωταθλήματα. Όμως θα το δείτε, θα το δούμε όλοι, ότι με την πρώτη χαλάρωση των μέτρων θα βρεθεί τρόπος να ξεκινήσουν οι παγκόσμιες διοργανώσεις. Ο λόγος είναι απλός: Το χρήμα. Αυτό εξ’ άλλου απάντησε μονολεκτικά ο Λούϊς Χάμιλτον, όταν δηλωσε στην Αυστραλία «δεν καταλαβαίνω τι κάνουμε εδώ», και ένας δημοσιογράφος τον ρώτησε ποιός είναι ο λόγος που τα αφεντικά και οι οργανωτές της Formula 1 επέμεναν μέχρι την τελευταία στιγμή να γίνει ο αγώνας: «Cash!», αυτή ήταν η απάντησή του, και προφανώς αυτός είναι και ο λόγος που τόσο η F1 όσο και το ΜοtoGP προσπαθούν να μην χάσουν τη χρονιά. Λογικό. Εξ’ άλλου, έχουμε διαπιστώσει ήδη αυτές τις μέρες ότι η προβολή των περσινών αγώνων της F1 από την ΕΡΤ (και του MotoGP από συνδρομητικά) μοιάζει με ξαναζεσταμένο φαγητό, με φιλμ που έχεις ξαναδεί, με αστυνομικό μυθιστόρημα που έχεις ξαναδιαβάσει και ξέρεις το τέλος, άρα ο κόσμος ενδιαφέρεται -και διαθέτει χρήμα- μόνο για καινούργια πράγματα.
Ας ευχηθούμε να παρέλθει η σύγχρονη κατάρα του Covid 19 (που όπως έγραψε κάποιος, εξολοθρεύεται με το σαπούνι αλλά δεν έχει βρεθεί ακόμα το φάρμακο για τον οργανισμό), και το πότε θα ξεκινήσουν οι αγώνες είναι το λιγότερο. Οταν αυτό γίνει θα είναι διπλά καλόδεχτο γιατί θα σημαίνει ότι έχει περάσει το πρόβλημα, αλλά σε κάθε περίπτωση οι φίλοι της μοτοσυκλέτας θα πρέπει να περιμένουν νέα δεδομένα στις κατατάξεις του ΜοtoGP, γιατί λόγω της αναμονής και της ψυχολογικής επίδρασής της, κάποιοι μεγαλύτεροι (αλλά ΟΧΙ όλοι) θα τεθούν εκτός διεκδίκησης, και οι νεώτερες ηλικίες θα πάρουν την σκυτάλη.