ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ SUPERBIKE, PHILLIP ISLAND: Η ΣΤΡΟΦΗ ΝΟΥΜΕΡΟ ΕΝΝΙΑ!
Του Δημήτρη Παπανδρέου
ΣΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΑΓΩΝΑ ΕΓΙΝΑΝ ΠΟΛΛΑ, ΝΕΑ ΑΣΦΑΛΤΟΣ, ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΕΙΣ, ΔΙΑΚΟΠΗ, ΑΛΛΑΓΗ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ, ΑΛΛΑ ΟΙ Α. ΛΟΟΥΣ, ΜΠΟΥΛΕΓΚΑ ΚΑΙ ΙΑΝΝΟΝΕ ΗΤΑΝ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΕΚΛΕΨΑΝ ΤΙΣ ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ. ΑΠΟ ΑΥΡΙΟ, ΠΑΜΕ ΓΙ’ ΑΛΛΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΛΩΝΙΑ!
Μπορεί να φτάσαμε στον δεύτερο αγωνα του 2024 (η Βαρκελωνη και το Πορτιμάο απέχουν λίγες μονο ώρες!), αλλά δεν ξεχνάμε ότι «τα παγκόσμια» ξεκινησαν πριν απο ένα μήνα σχεδον με τον πρώτο αγώνα του πρωταθλήματος Superbike στο Phillip Island. Και παρ’ ό,τι το ενδιαφέρον του κόσμου έχει μετατοπιστεί βαριά εδω και έξη μηνες στο MotoGP (σχεδόν αποκλειστικά λογω Μαρκ Μαρκεθ – Ducati και κατα δευτερο λογο εξ’ αιτιας του Πεντρο Ακοστα), αυτα που έγιναν στην Αυστραλία, και αναμφιβολα όσα ακολουθησουν στους επόμενους αγωνες του WSBK, ήταν συναρπαστικα και εντυπωσιακά, για μια σειρα λόγων που ξεπερνούν την σειρά κατάταξης!
Ο Νικολο Μπουλεγκα κερδιζει τον πρωτο του αγωνα στα Superbike!
Οι λόγοι αυτοι εχουν να κανουν με τα προσωπα, τους αναβατες, πανω απ’ ολα: Εχουμε δυο «rookies», τον νεαρο πρωταθλητή Supersport του 2023 Νικολό Μπουλεγκα (24 ετών) με την εργοστασιακη Ducati διπλα στον Άλβαρο Μπαουτίστα (θα κλείσει τα 40 φετος τον Νοεμβριο), και τον πολυσυζητημενο αλλά και «ωριμο» σε ηλικια Αντρεα Ιαννονε (35 ετων), μετα απο τεσσερα χρονια εκτος αγωνων λογω τιμωρίας για απαγορευμενες ουσιες, να θελει να αποδειξει οτι α) ειναι ακομα πολυ γρηγορος και β) οτι οι αναβατες του MotoGP είναι καλυτεροι απο ολους τους άλλους, γι’ αυτο άλλωστε και έφτασαν να αγωνιζονται στο MotoGP.
O Ραγκζατλιόγλου εγκαταλειπει απο κινητηρα στην αρχη του δευτερου αγωνα
Εχουμε και δυο δυνατές και αντιφατικες μεταγραφες: Η πιο σημαντικη, είναι αυτη του παγκοσμιου πρωταθλητη του 2021 Τόπρακ Ραγκζατλιόγλου (27 ετών) απο την Yamaha στην BMW, που έχει μεγάλο ενδιαφερον αλλά και απολυτη, τετραγωνη, λογικη: Ο Τουρκος ειχε εξαντλησει σε μεγαλο βαθμο την R1, και ήταν αναμενομενο οτι και φετος θα παλευε να φτασει τα Ducati (που έχουν ακομα πιο δυνατους αναβατες). Ετσι, αφου η Υamaha τον δοκιμασε και τον απέρριψε για το MotoGP, την «απερριψε» κι αυτός και δεχτηκε την πολυ καλη οικονομικη προσφορα της BMW, η οποια έχει τη δυναμη που θελει για να μενει μαζι με τις ταχύτερες μοτοσυκλέτες σε ευθείες και εξοδους, και (πιστεύει ότι) διαθετει και το οδηγικο ταλεντο που χρειάζεται για να καλυψει τα σημεια που υστερεί. Αυτα, συν την ΤΕΡΑΣΤΙΑ τεχνολογικη ισχυ του Γερμανικου εργοστασιου που έχει συνενώσει μοτοσυκλετες και αυτοκινητα κατω απο το θρυλικο βελτιωτικο τμημα «Μ» (και ετοιμαζεται για είσοδο στο MotoGP απο το 2027 με τους νεους κανoνισμους και τους κινητηρες των 850 c.c.), αποτελουν εγγύηση για ενδιαφεροντες αγωνες συνεχους ανόδου, αν και στην Αυστραλία υπηρξαν θεματα, που θα δουμε στη συνεχεια.
Ο Τζοναθαν Ρέϋ πεφτει στον τεταρτο γυρο του Β’ αγωνα και γινεται διακοπη με κοκκινη σημαια (δεν τραυματιστηκε)
H μαλλον παραξενη και –κατα την άποψή μας- «αμφίβολης επιτυχίας» μεταγραφή, ήταν αυτη του Τζόναθαν Ρέϋ (37 ετών), που μετα απο μια καρριερα θριάμβων, πολλων απολυτων ρεκόρ και έξη τίτλων, εγκατέλειψε την Kawasaki για να παει στην Yamaha. H Ιαπωνικη εταιρεία μετα την απώλεια του Ραγκζατλιόγλου ήθελε ένα μεγαλο και δυνατο ονομα στην ομαδα (όπου ήδη ήταν ο πολυ καλος Αντρεα Λοκατέλλι), και για λογους πρεστίζ αλλά και για να φερει αποτελεσματα. Ισως ο Ρέϋ που παρακολουθουσε τα τελευταία χρονια τον Τουρκο να βρισκεται σταθερα μπροστα του να πίστευε όντως οτι η Yamaha θα μπορουσε να τον βοηθησει να επιστρεψει στην κορυφη, αλλά οι πρωτες επαφες δεν ήταν ιδαιτερα ενθαρρυντικες, μαλλον το αντίθετο θα μπορουσαμε να πουμε (όμως, με μονο τρεις εκκινησεις μεχρι στιγμης, τιποτα δεν ειναι οριστικο, όλα μπορουν να αλλαξουν).
Αυτες ήταν οι βασικες είσοδοι και μεταγραφες αναβατων, οι άλλοι πρωταγωνιστες μένουν στα ιδια εργοστάσια, και παμε να δουμε τις αλλαγες στους κανονισμους για το 2024, καποιες απο τις οποιες είναι καθαρα «φωτογραφικές», άρα για γέλια!
Κατανοητό το να υπαρχει ένα πρωταθλημα στο οποίο οι μοτοσυκλετες θα είναι «κοντα» σε απόδοση ώστε να υπαρχει ωραίο θέαμα και να ξεχωριζει και η οδηγικη ικανότητα. Γιατι αν η Χ περνάει με άλλα 15 χ.α.ω. την Ψ σε καθε ευθεία, όσο κι αν προσπαθησει ο οδηγος της, οσα ζογκλερικά κολπα κι αν κανει, θα περασει δεύτερος την γραμμη τερματισμου. Επισης, σε ένα πρωταθλημα που υποτίθεται οτι βασίζεται σε μοτοσυκλέτες παραγωγής με όριο κοστους (εδω το πρωτο αστείο, γιατί είναι γνωστό οτι δεν υπαρχουν πολλά κοινά μεταξυ των μοτοσυκλετων που πωλούνται στα καταστήματα και αυτών που τρεχουν στο παγκόσμιο πέραν της μάρκας και του μοντέλου!), πρέπει να προσπαθουν και οι κατασκευαστές να βελτιωνουν τα όπλα τους και να μην περιμενουν απο τους οργανωτες να…κοψουν άλογα απο τους αντιπάλους!
Ετσι έγινε περυσι και πρόπερσι, με τον περιφημο «αλγοριθμο» της Dorna, που «τιμωρουσε» με κοψιμο σ.α.λ. όποιον κερδιζε, για να τον φτασουν οι πιο αργοί αντίπαλοι, στους οποιους έδινε και έξτρα ελευθερίες βελτιωσεων!!! Στοχος, φυσικα, η Ducati V4R, που ξεκινησε το 2023 με οριο 16.100 σ.α.λ., και μετα το πρωτο σερι νικων του Μπαουτίστα της έκοψαν δυο φορες το όριο, μια στις 15.850 και την δευτερη στις 15.600.
Για το 2024 οι σ.α.λ. θα μεινουν σταθερες για όλους, ο αλγόριθμος μείωσης καταργήθηκε αλλά καθε δυο γυρους (έξη αγωνες) θα δινονται ελευθερίες βελτιωσης στους πιο αργούς, άρα καποια εργοστάσια θα μπορουν να αυξήσουν τις σ.α.λ. Επίσης, επιτρεπεται μείωση ή αύξηση κατα 20% στο βαρος στροφάλου και αντιβάρων.
ΟΡΙΑ Σ.Α.Λ. 2024
Kawasaki: 15.100
Ducati: 16.100
Yamaha: 15.200
BMW: 15.500
Honda: 15.600
ΝΕΑ ΟΡΙΑ ΣΥΝΔΥΑΣΜΕΝΟΥ ΒΑΡΟΥΣ ΑΝΑΒΑΤΗ/ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΑΣ
(ΑΠΟΣΤΟΛΗ: ΕΞΟΝΤΩΣΤΕ ΤΟΝ ΜΠΑΟΥΤΙΣΤΑ!)
Μπορεί λοιπόν η Ducati να πήρε πίσω τις σ.α.λ., αλλά το «πρόβλημα» το 2023 δεν ήταν τόσο στην ίδια την μοτοσυκλέτα όσο στον αναβάτη της, μιά και όντως ενώ ο Άλβαρο Μπαουτίστα θριάμβευε, οι άλλοι αναβάτες Ducati σε καμμία περίπτωση δεν έδειξαν αντίστοιχη υπεροχή. Έτσι, επινοήθηκε ένας «αντι Μπαουτίστα» κανονισμός ελαχιστου συνδυασμένου βάρους αναβάτη και μοτοσυκλέτας, που να σημειωθεί ότι ενώ υπάρχει για τις κατηγορίες Moto3, Μοto2 και World Supersport, δεν υπάρχει για τα WorldSBK ούτε για τα MotoGP. Αυτο εχει την προϊστορία του, γιατι ενω οι πιο ψηλοι και βαρείς αναβατες ζητουν να επιβληθεί μινιμουμ συνδυασμενο βαρος γιατι λενε οτι οι πιο μικροσωμοι εχουν πλεονεκτημα στις επιδοσεις και στην τελικη (γιατι καλυπτονται πληρως απο το φαιρινγκ), υπαρχει το αντεπιχειρημα οτι οι ελαφρείς οδηγοι δεν μπορουν να ανεβασουν σωστές θερμοκρασίες στα λαστιχα. Επισης, οι μοτοσυκλετες MotoGP και WSBK έχουν τοση δυναμη ωστε καλυπτονται οι διαφορες βαρους των οδηγων, ενω στις μικροτερες κατηγοριες τα κιλα παιζουν σημαντικοτατο ρολο.
Ο Μπαουτίστα έπεσε στον πρωτο αγωνα και συνεχισε απο το τέλος τερματιζοντας 15ος
Με αυτα τα δεδομενα, ο νεος κανονισμος των WSBK μπορεί επι του παρόντος να στοχεύει αποκλειστικα στον Μπαουτίστα, αφου είναι ο μοναδικος αναβατης του Παγκοσμίου στο όριο των 60 κιλων βαρους (59-60 kg με ύψος 1,69), αλλά ταυτόχρονα ίσως και να αποτελει μια «προβα» προκειμενου να εφαρμοστεί και στο MotoGP.
Για να δουμε ομως τον κανονισμο. Μεχρι πέρυσι, στα Superbike υπηρχε όριο ελαχιστου βαρους μονο για την μοτοσυκλετα, που ήταν 168 κιλα. Απο το 2024, το συνδυασμένο ελάχιστο βάρος μοτοσυκλετας και αναβάτη πρέπει να είναι 248 κιλα. Αυτό σημαίνει οτι το ελάχιστο βάρος αναφοράς του αναβατη (με πληρη εξαρτηση, δηλαδη κρανος-φορμα-μποτες-γαντια) τέθηκε στα 80 κιλά! Αν καποιος είναι πιο κάτω απο τα 80 κιλα, πρεπει να προσθετει στη μοτοσυκλετα 0,5 κιλό έρμα για καθε δικό του κιλο που του λειπει μεχρι τα 80 (μεγιστο επιτρεπομενο έρμα οριζονται τα 10 κιλα)! Ετσι, ο Μπαουτιστα που με κόπο, διατροφη και γυμναστικη για αύξηση μυϊκης μαζας έφτασε τα 67 κιλα, υπολείπεται 13 κιλα μεχρι το όριο, με αποτέλεσμα να προστεθούν 7 κιλα έρμα στην μοτοσυκλετα του, κατι φυσικα που άλλαξε τελειως τα οδηγικα της χαρακτηριστικα.
Ας σχολιασει ο καθε ένας οπως επιθυμεί αυτη τη «φωτογραφικη» κινηση της Dorna, που εκτος των άλλων δειχνει ποσο υπολογίζουν τον Ισπανό, στα 39 του χρονια. Αν τωρα νομιζουν οτι περυσι κερδιζε επειδη ήταν…ελαφρύς και όχι επειδη είχε «ταιριαξει» απολυτα με την (πανισχυρη) Ducati, ας δουν τα πρωτα αποτελεσματα φέτος. Μονο που τώρα πλέον δεν υπαρχει περιπτωση να «τιμωρησουν» την μοτοσυκλετα με κάποιον κανονισμό, οπότε ας περιμενουν τριτη χρονια κυριαρχιας των κοκκινων μοτοσυκλετων.
Ο ΠΡΩΤΟΣ ΑΓΩΝΑΣ, Η ΠΡΩΤΗ ΝΙΚΗ «ROOKIE», ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ.
Δυστυχώς ή ευτυχώς, συμπεράσματα σαφή δεν μπορουν να εξαχθουν απο τον πρωτο αγωνα που έγινε στην διάσημη και εντυπωσιακης σχεδιασης πιστα του Phillip Island, μεσα σε ένα ακομα πιο εντυπωσιακο φυσικο περιβάλλον. Ο βασικος λογοςδεν ήταν ο καιρός (που δεν ήταν ιδιαιτερα άσχημος) αλλά η νεα ασφαλτοστρωση που εδινε τέτοια προσφυση ώστε άλλαξαν ολα τα δεδομενα ρυθμίσεων και τρόπου οδηγησης. Και δεν ήτ5αν μονο αυτο: Η Pirelli διαπιστωσε οτι η φθορα των ελαστικων ήταν τοσο μεγαλη απο τον αυξημενο συνελεστη τριβης της νεας ασφάλτου, ώστε τα γνωστα SC1 και SCX δεν θα μπορουσαν να ολοκληρωσουν τον αγωνα των 22 γύρων! Ετσι η διευθυνση αγωνα πηρε την απόφαση υποχρεωτικης εισοδου στα πιτς για αλλαγη ελαστικων στους δυο κανονικους αγωνες, οχι αργοτερα απο τον 11ο γυρο. Αυτο μαλιστα θα γινοταν σε συγκεκριμενο χρονο για ολους, δηλαδη όσο πιο γρηγορα κι αν άλλαζε τα λαστιχα μια ομαδα έναντι μιας άλλης, ο οδηγος της θα έπρεπε να περιμενει να συμπληρωθεί ο χρονος παραμονης του στα πιτς, για να μην γινουν αλλαγες θεσεων στην διάρκεια της αλλαγης ελαστικων οπως συμβαίνει στην Formula 1.
Στον πρωτο αγωνα, οι εκπληξεις ονομάζονταν Ιαννονε και Μπουλεγκα! Ο νεαρος πρωταθλητης supersport στον πρωτο του αγωνα στην εργοστασδιακη ομαδα superbike, ΄πεκανε πρωτο χρονο στην superpole και καταφερε να παρει την νικη, ενα ονειρεμενο ντεμπουτο. Ο δε Ιαννονε, ήταν επικεφαλης για το μεγαλυτερο διαστημα του αγωνα, καταφερνοντας να ανεβει στο βαθρο! (Κι αυτο ήταν κατι που δεν περιμεναν πολλοί). Πολυ καλα πηγε ο Λοκατελλι στην δευτερη θεση, οπως και ο Αλεξ Λοους που ήταν τεταρτος, ενω ο πέμπτος Ραγκζατλιογλου έχασε μία θεση λογω ποινης που πηρε επειδη βιαστηκε να βγει στην πιστα μετα την αλλαγη ελαστικων (ο ίδιος το αρνείται, αλλά τα ρολογια δεν κανουν λαθος). Ο Ρέϋ ειχε μια άσχημη μερα τερματιζοντας προς το τέλος. Οσο για τον Μπαουτιστα, ήταν τέταρτος, είχε μια επαφη με τον Λοους και βρεθηκε δεκατος, πιεσε και έπεσε, συνεχισε απο την τελευταία θεση, και τελικα καταφερε να τερματισει 15ος παιρνοντας έναν βαθμο.
Στον πρωτο αυτο αγωνα, εκτος των εξαιρετικων πρωτων, η πρωτη εικονα του Ραγκζατλιογλου με την BMW έδειχνε οτι «την μαθαίνει», ενω ίσως επειδη η πιστα λογω προσφυσης δεν ευνοούσε εισοδους με ντριφτ, φανηκςε οιο συγκρατημενος οδηγικα, χωρις τα θεαματικα του κολπα οπου φρεναριζε μεσα στην στροφη και «καπως» καταφερνε να μην οπσει και να συνεχισει. Σιγουρα δε, τοσο η BMW οσο και η Kawasaki έδειχναν οτι δεν υστερουν σε τελικη απο τις Ducati .
Στο Sprint δεν υπηρχε αλλαγη ελαστικων, ουτε και έπεσε ο Μπαουτιστα, αλλά παρα τις μαχες που έδωσε με τον Ραγκζατλιογλου και τον Λοκατελλι, έμειναν απο την δευτερη θεση και πισω γιατι ο Λοους ξεφυγε και κερδισε με διαφορα, διακαιώνοντας τον νεο του ρόλο σαν Νο 1 της Kawasaki! Ο Μπουλεγκα ήταν πεμπτος πισω απο τον Μπαουτιστα και ο Ρέϋ δεκατος, ενω οι Πετρουτσι και Ιαννονε έμπλεξαν, άργησαν και τερματισαν στην 14η και 15η θεση.
Εντυπωσιακη αρχη με βαθρο για τον Ιαννονε (29) μετα απο τεσσερα χρονια αποχης!
Στον δευτερο αγωνα, ο Μπαουτιστα καταφερε να τεθεί επικεφαλης, ο Ιαννονε και ο Λοκατελλι οπως και ο Ριναλντι παρέμειναν κοντα του, η BMW του Ραγκζατλιόγλου έμεινε απο κινητηρα μεσα σε ένα σύννεφο καπνου, και στον τέταρτο γυρο έπεσε άσχημα ο Ρέϋ (ευτυχώς χωρίς να τραυματιστεί) με αποτέλεσμα να γίνει διακοπη με κοκκινη σημαια. Στην επανεκκινηση αποφασιστηκε ότι θα γινονταν μονο 11 γύροι μεχρι τον τερματισμο, άρα ο αγωνα ήταν «λειψός», για να συμπληρωσει τα οσα παραξενα έγιναν στην Αυστραλίο (γι’ αυτο δεν μπορουν να εξαχθουν ασφαλη γενικα συμπερασματα για την αποδοση οδηγων και μοτοσυκλετων).
Δυο βαθρα για τον Λοκατέλλι που παιρνει έτσι το “πανω χερι” στην ομαδα
Με την μαχη των πρωτων θεσεων να δινεται μεταξυ Λοκατελλι, Μπαουτιστα και Λόους, τον Ιαννόνε δυνατο και τον Πετρούτσι ακομα πιο γρηγορο, ο αναβατης της Yamaha έπεσε, αφηνοντας τον Μπαουτιστα επικεφαλης να «βλεπει» την πρωτη του νικη. Ομως, στον τελευταίο γύρο και στην γρηγορη αριστερη στροφη 9, ο Αλεξ Λόους με την ZX 10 RR, τον περασε ΑΠΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ και πηρε την δευτερη νικη της ημερας, ανεβαινοντας στην πρωτη θεση της βαθμολογίας, με την Kawasaki δικαιολογημενα να γιορτάζει (αφου ο Αλεξ Μπασανι δεν καταφερε και πολλα), και τον Τζόναθαν Ρέϋ να σκεφτεται οτι ίσως βιαστηκε να αλλαξει κατασκευαστη και ομαδα.
Ο Άλεξ Λοους (22) περασε τον Μπαουτιστα στον τελευταιο γύρο του Β’ αγωνα, και πηρε την δευτερη νικη της ημερας
Αυτο το προσπερασμα της στροφης 9, είναι κατι που δεν βλεπουμε συχνα, ποσω μαλλον οταν γινεται επι του παγκοσμιου πρωταθλητη. Αξιζε οσο ολοκληρο το Σαββατοκυριακο, μπραβο στον Λόους, και με το καλο στην Καταλωνία απο αύριο θα δουμε άλλα πραγματα, ενω και η Pirelli φερνει νεες γόμμες, την CO516 εμπρός και την CO900 πισω.
Που θα δειτε τα Superbike; Προτεινουμε συνδρομη στο WSBK Video Pass (69,90 Eυρω), γιατι οι παρουσιαστες του Eurosport που εχει τα διακιωματα προβολης γίνονται κουραστικοί με την μονοτονη προβολη των Εγγλεζων αναβατων (και άλλα πολλά, αλλά δεν θα κρινουμε δημοσιογραφους εμείς, ειναι θεμα του κοινου). Βεβαια, μπορείτε να δειτε τους αγωνες απο τις διαφορες ελεύθερες πλατφορμες freestreams, αλλά ότι κι αν κανετε, μην χασετε τα Superbike, γιατι μπορεί να μην ειναι διαφημiσμενα οσο το MotoGP, εχουν ομως εντυπωσιακες μαχες και εκεί μετράει περισσοτερο η οδηγηση. Θα είμαστε μαζι και σε αυτο το πρωταθλημα, διαβαζετε MOTOSPORT (και, αν σας ικανοποιεί αυτο που διαβαζετε, διαδώστε το). Δ.Π.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ
RACE 1
1. N. Bulega Ducati
2. A. Locatelli Yamaha
3. A. Iannone Ducati
SUPERPOLE RACE
1. A. Lowes Kawasaki
2. A. Locatelli Yamaha
3. T. Razgatlioglu BMW
RACE 2
1. A. Lowes Kawasaki
2. A. Bautista Ducati
3. D. Petrucci Ducati