Εύκολο να το λες (και να το ζητάς), δύσκολο να το κάνεις! Γιατί στην αρχή του 2016, όταν ανακοινώθηκαν οι ημερομηνίες του Πρωταθλήματος των μόλις πέντε αγώνων, υπήρξαν ερωτηματικά για τον μικρό αριθμό τους. Οι οδηγοί (αορίστως, «οι οδηγοί»), όπως ακούσαμε τότε, ζητούσαν περισσότερους, δηλαδή έξη ή επτά, ακόμα και οκτώ. Όμως, δεν υπήρχαν Αθλητικά Σωματεία πρόθυμα να τους διοργανώσουν, φυσικά λόγω κόστους, κι έτσι η κατάσταση αντιμετωπίστηκε «εκ των ενόντων», με την ίδια την Ομοσπονδία ως Οργανωτή και φυσικά την Λέσχη των Σερρών (Λ.Α.Μ.Σ.) στους δύο αγώνες που προγραμματίστηκαν να γίνουν στο Αυτοκινητοδρόμιο της όμορφης πόλης. Επίσης, ακούστηκε ότι δεν δόθηκε αγώνας σε Σωματείο που ζήτησε (έναν ή περισσότερους), αλλά αυτά τα θέματα μόνο εγγράφως καταγγέλλονται και αποδεικνύονται. Αυτό που πολλοί υπέθεταν στην αρχή του χρόνου, ήταν η σταθερή μείωση των συμμετοχών, που όπως και το 2015, έφτασαν στον τελευταίο αγώνα των Μεγάρων στις 44 για πέντε Κατηγορίες, ενώ χρόνο δοκιμών πήραν 42 αναβάτες. Από τις πέντε Κατηγορίες, μόνο η Openήταν «ζωντανή» με πολλές συμμετοχές και ενδιαφέρον για τον τίτλο, ενώ στον αντίποδα η ελπιδοφόρα Κατηγορία Νέων όπου ο τίτλος είχε κριθεί από τον τέταρτο αγώνα, είχε μόλις τέσσερις συμμετοχές, δείχνοντας καθαρά ότι χρειάζονται παρεμβάσεις αποφασιστικές για την νέα χρονιά. Τα «κλασσικά» και οσονούπω Ιστορικά (λόγω ηλικίας!) δίχρονα Racing 250 συγκέντρωσαν 7 συμμετοχές σε αυτόν τον τελευταίο αγώνα, ενώ το 2015 στον τελευταίο αγώνα των Σερρών έτρεξαν μόνο τρείς αναβάτες (!), ανακηρύσσοντας μάλιστα και τον Πρωταθλητή! Στα Μέγαρα, μετά τον τραυματισμό ενός εκ των διεκδικητών προ δύο αγώνων, κρίθηκε ο τίτλος του 2016, που πήγε στον Λ. Ντότσικα της TsokosTeam, αλλά για το 2017 η Κατηγορία δέχεται ισχυρή απώλεια, αφού ο Σιφναίος «κρέμασε την φόρμα του», όπως λένε, κλείνοντας την μακρά και επιτυχημένη καρριέρα του με την δεύτερη θέση στον αγώνα και στην βαθμολογία.
Τα Supersport είναι μια πολύ δυνατή Κατηγορία, φυσική επιλογή όσων από την Openή τους Νέους θελήσουν –ή υποχρεωθούν από τον Κανονισμό- να «ανέβουν». Εκεί το ενδιαφέρον για τον τίτλο του 2016 ήταν μάλλον θεωρητικό, ή πιο σωστά «μηχανικό», αφού μόνο μια μηχανική βλάβη θα το στερούσε από τον Μ. Κουτσουμπό. Ενδιαφέρον υπήρξε μόνο στην μάχη του Α. Παπαγεωργίου με τον ταχύτατο Μίχα για τη νίκη, αλλά η απώλεια του τίτλου εξ’ αιτίας κάποιων μάλλον άδικα χαμένων βαθμών βάρυνε στην απόδοση του απερχόμενου Πρωταθλητή (2015) και ο ούτως ή άλλως μαχητικός και ανερχόμενος Μίχας πήρε μια άξια νίκη.
Στην FormulaExtremeοι συμμετοχές ήταν επίσης λίγες, μόλις επτά. Λογικό: Δύσκολη και ακριβή η κατηγορία, πανάκριβες οι καλές μοτοσυκλέτες, πολλά τα γκάζια και η ανάγκη για κορυφαίο τεχνικό εξοπλισμό, υποστήριξη και συνεχή προπόνηση την κάνει σχεδόν απρόσιτη. Οι πρωταγωνιστές φέτος, σταθερά οι ίδιοι: OΣ. Συνιώρης με την υποστήριξη και την κορυφαία μοτοσυκλέτα της DucatiKosmocar ΕΚΟ ήθελε απλά ένα τερματισμό για να φτάσει στον δέκατο τίτλο του, ο Χ. Παρασκευόπουλος με την άψογα προετοιμασμένη R1 της WolfRacingήθελε (και μπορούσε) τη νίκη, όπως έδειξε και στον προηγούμενο αγώνα, και ο Λ. Πίππος (επίσης με μια όμορφη R1 και την ομάδα του έμπειρου Μ. Σπηλιώτη) έκανε μια καλή χρονιά, πάντα στο βάθρο.
Η μέρα του τελευταίου αγώνα στις 16 Οκτωβρίου, επιφύλασσε πολλές συγκινήσεις στους φίλους του Σπορ, που στις 08:00 το πρωϊ παρακολούθησαν απο τις τηλεοράσεις και τους υπολογιστές τους στην μακρινή Ιαπωνία τον Μαρκ Μαρκέθ να ανακηρύσσεται για τρίτη φορά Πρωταθλητής MotoGP(2016) τρείς αγώνες πριν το τέλος. Πολλοί από τους φίλους αυτούς, συνέχισαν την μέρα τους ανεβαίνοντας στα μηχανάκια τους και γκαζώνοντας κατά Μέγαρα μεριά, όπως τους είχαμε κι εμείς ζητήσει από τα γνωστά ΜΚΔ ( Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, να μην γράφουμε και τα ονόματά τους!). Πράγματι, η πίστα γνώρισε δόξες: Ουρές για εισιτήρια, ουρές τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα, εκατοντάδες οι μοτοσυκλέτες, γεμάτη η κερκίδα, το αδιαχώρητο στα πιτ, ξεπούλησε το κυλικείο! Τα παιδιά λοιπόν ήρθαν. Ήρθαν να δουν Ελληνική Ταχύτητα. Το ερώτημα είναι, αν το θέαμα που τους προσφέρθηκε (και πλήρωσαν γι’ αυτό) ήταν τέτοιο που θα τους κάνει να έρθουν ξανά και στους αγώνες του 2017. Και η απάντηση, σαφώς σαφέστατα είναι ΟΧΙ, γιατί αγώνες με τέσσερα μηχανάκια όλα κι όλα στη πίστα, ή με πέντε μέσα αλλά μόνο δύο να οδηγούν ενώ οι άλλοι βολτάρουν, ή με σκόρπιες και διαφορετικές μοτοσυκλέτες και αναβάτες διαφορετικής δυναμικότητας που θύμιζαν πιο πολύ trackdayπαρά αγώνα, όχι, τέτοιοι αγώνες δεν δίνουν ούτε θέαμα ούτε κίνητρο, όχι μόνο στον θεατή (που θα το σκεφτεί να ξαναπάει, παρ’ ότι από τώρα τον παρακαλούμε να στηρίξει), αλλά ούτε και στον υποψήφιο αγωνιζόμενο.
Είχαν δίκιο λοιπόν στην αρχή της χρονιάς οι υπεύθυνοι της Ομοσπονδίας που περιόρισαν τους αγώνες σε πέντε, και άδικο όσοι ήθελαν περισσότερους, γιατί με την οικονομία να βουλιάζει και την (μεγάλη και ακριβή) μοτοσυκλέτα στην χώρα μας εμπορικά ανύπαρκτη, Πρωτάθλημα μεγαλύτερο δεν θα μπορούσε να στηριχτεί. Και φάνηκε από τις συμμετοχές, καθώς οι ίδιοι οι αναβάτες σιγά-σιγά «ξέμεναν» από χορηγούς (και η…οικογένεια «χορηγός» είναι!) και απείχαν. Θα ρωτήσει όμως κάποιος: «Και τι Πρωτάθλημα είναι αυτό με τέσσερις συμμετοχές και πέντε ευκαιρίες;». Σωστά! Θα έπρεπε να υπάρχει ένα μίνιμουμ συμμετοχών και αγώνων για να μετρήσει μια Κατηγορία σαν Πρωτάθλημα, διαφορετικά η βαθμολογία θα αποδιδόταν κανονικά αλλά ο θεσμός θα ονομαζόταν Κύπελλο (Cup). Δεν το έκαναν; Ποτέ δεν είναι αργά, αν βεβαίως θέλουν/θέλουμε όλοι να προστατευθεί και να διατηρήσει την αίγλη του ο τίτλος του Πρωταθλητή. Όσο για τους θεατές, θα πρέπει –όσο, όποτε και αν μπορούν- να στηρίξουν τους αγώνες της χώρας τους σαν φίλαθλοι, και να μην το βλέπουν μόνο σαν συναλλαγή ψυχαγωγίας (τύπου «πλήρωσα εισιτήριο, τι πήρα/είδα σαν αντάλλαγμα;»). Άρα, δεν πειράζει που η κοσμοσυρροή στα Μέγαρα «έπεσε» σε φτωχή μέρα. «Στηρίζω» σημαίνει αυτό ακριβώς: Ενθαρρύνω και βοηθώ με την παρουσία μου, χωρίς να απαιτώ και χωρίς να γκρινιάζω. Εμείς περπατάμε ανάμεσα στις τέντες, και διακρίνουμε την προσπάθεια, καταλαβαίνουμε ότι κάποια από τα παιδιά που τρέχουν στερούνται σοβαρά και βαριά για να βρεθούν στα Μέγαρα -άσε τις Σέρρες. Μαζί τους είμαστε.
Προτάσεις; Ας αρχίσουμε από την «απαγόρευση» των…καυγάδων, του διχασμού και της έριδας ανάμεσα στους «παράγοντες». Όλοι μαζί πρέπει να το παλέψουν, γιατί χωρίς χρήμα στον (περισσότερο) κόσμο, τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Όσοι έχουν αρχηγικές τάσεις και η (σημερινή) πλειοψηφία τους έχει απορρίψει, ας πάρουν μια –προσωρινή, έστω- «άδεια» και να μην δηλητηριάζουν μιά έτσι κι αλλιώς δύσκολη κατάσταση. Όσοι έχουν διαφορετικές απόψεις, ας τις εκφράσουν εκεί που μπορούν και πρέπει, αλλά αν δεν γίνουν δεκτές θα πρέπει να συνεργαστούν και όχι να απέχουν «πεισμωμένοι» επειδή δεν έγινε το δικό τους. Όσοι βρίσκονται «στα πράγματα» (δηλαδή σε Προεδρεία και Δ.Σ. Σωματείων, Συνδέσμων και Ομοσπονδιών), ας μην έχουν τον στείρο εγωϊσμό της «εξουσίας», αλλά να κάτσουν να ακούσουν την «αντιπολίτευσή τους» , η οποία ΑΠΟΚΛΕΙΕΤΑΙ να τα λέει όλα λάθος (όπως αποκλείεται κι εκείνοι να τα κάνουν όλα σωστά). Χρειάζεται συνεργασία και σύνθεση απόψεων σε αυτή τη δύσκολη περίοδο για τη χώρα, γιατί ακόμα και οι καλύτερες ιδέες, για να πραγματοποιηθούν απαιτούν αυτό ακριβώς που λείπει από την Ελλάδα, δηλαδή το χρήμα! Οι «καυγάδες των παραγόντων για την εξουσία» μεγαλώνουν την μιζέρια και ΔΙΩΧΝΟΥΝ τον κόσμο. Τέλος μ’ αυτό.
Τεχνικά τώρα, εν όψει 2017 (που θα γίνουν 6 αγώνες), η πρώτη Κατηγορία που χρειάζεται αλλαγές είναι αυτή των Νέων. Ετσι κι αλλιώς, με την θέσπιση του νέου Πρωταθλήματος SS300 στα πλαίσια του Παγκοσμίου Supersport, θα επιτραπούν και νέες μοτοσυκλέτες από τους κανονισμούς (όπως η HondaCBR 500Rαλλά και άλλες που θα πληρούν τις προδιαγραφές Euro 4 και θα ανακοινωθούν από την FIΜ μέχρι το τέλος του2016). Αυτονόητο ότι θα πρέπει να επιτραπούν ΟΛΕΣ και εδώ, ενώ η Κατηγορία πρέπει να δέχεται Νέους στο άθλημα και όχι (μόνο) στην ηλικία. Δηλαδή, να γίνονται δεκτοί αναβάτες/τριες μέχρι 30 ή και 35 χρονών αλλά εντελώς ΝΕΟΙ στους αγώνες, χωρίς να έχουν βγάλει ποτέ αγωνιστική άδεια και χωρίς να έχουν τρέξει ποτέ σε κανένα είδος αγώνα, είτε χωμάτινο είτε ασφάλτινο, ούτε ακόμα σε επίσημη «παιδιά» (τύπου trailride). Αν αυτό δεν γίνει, και δεν έρθουν στην «εύκολη» και οικονομική αυτή Κατηγορία άτομα που έχουν και το κέφι αλλά και το χρήμα να υποστηρίξουν το χόμπυ τους πιο επίσημα από το απλό trackday, θα ζήσουμε ξανά τις τέσσερις συμμετοχές των Μεγάρων. Η Yamahaκαι η ΚΤΜ έκαναν μια σπουδαία προσφορά-πακέτου για την χρονιά που πέρασε, η οποία δεν έχει ξαναγίνει. Παρ’ όλα αυτά, δεν στηρίχτηκε από τον κόσμο (δηλαδή από τους γονείς των υποψήφιων αναβατών/τριών), και οι προσπάθειες των dealers (που δεν είναι και στην καλύτερη κατάσταση από άποψη πωλήσεων) δεν ήταν αρκετές. Ας ανοίξει λοιπόν η συμμετοχή και από μάρκες/μοντέλα, αλλά και ηλικιακά, με την κατηγορία να μετονομάζεται σε «Κατηγορία ΝΕΩΝ στους ΑΓΩΝΕΣ».
Η Κατηγορία Οpen δεν χρειάζεται παρά μόνο ένα πράγμα: Προστασία από ενδεχόμενες αλλαγές! Είναι η μόνη που κράτησε αρκετές συμμετοχές μέχρι το τέλος, και ο λόγος είναι ότι οι συντριπτικά περισσότεροι συμμετέχοντες δεν έχουν προσβληθεί από «πρωταθληματίτιδα», και τρέχουν επειδή τους αρέσει και όχι κυνηγώντας βαθμούς, μετρώντας και απολαμβάνοντας την βελτίωσή τους αγώνα τον αγώνα. Αν τώρα υπάρχουν και δυό-τρείς ΠΟΛΥ γρήγοροι που μπαίνουν και μένουν στην Openεπειδή ο τίτλος είναι πιο εύκολος, δεν πειράζει: Έχουν τον μεταξύ τους συναγωνισμό, και «δείχνουν» και οδηγικά πράγματα στους πιο άπειρους και πιο αργούς. Βέβαια ο τρόπος που έληξε προσωρινά το Πρωτάθλημα Open, δηλαδή με απόφαση αγωνοδικών, δεν τους βρίσκει όλους σύμφωνους. Από την άλλη πλευρά όμως, επειδή εκκρεμεί Έφεση αλλά και επειδή τα Επίσημα Όργανα του (κάθε) Σπορ πρέπει να είναι σοβαρά και να γίνονται σεβαστά από όλους, δεν μας επιτρέπεται άλλο σχόλιο εδώ. Οι προσωπικές απόψεις ποτέ δεν θα είναι ομόφωνες, γι’ αυτό και υπάρχουν Αγωνοδίκες και Ελλανοδίκες να κρίνουν και να αποφασίζουν σε πρώτο και σε δεύτερο βαθμό. Αν τους αμφισβητούμε «α λα καρτ», δεν προσφέρουμε καλές υπηρεσίες στο άθλημα.
Τα (δίχρονα) Racingαντιμετωπίζουν το πρόβλημα της σταδιακής έλλειψης ανταλλακτικών, ενώ και οι περισσότεροι τεχνικοί έχουν πια συνηθίσει στους ψεκασμούς, στα ηλεκτρονικά και στα τετράχρονα μοτέρ (που αν φτιαχτούν και οδηγηθούν/συντηρηθούν σωστά, δουλεύουν χωρίς να χρειάζονται άνοιγμα για μία-δυό σαιζόν), και βρίσκουν βαρύ το ψάξιμο με τα ζιγκλέρ από το πρωϊ μέχρι το μεσημέρι (κι αύριο στον αγώνα άλλα πάλι, ανάλογα τον καιρό!), όπως και το λύσε -δέσε μετά από κάθε αγώνα, ή και μετά τις δοκιμές για αλλαγή ελατηρίων και εμβόλων -ας αφήσουμε το κόστος των σπάνιων ανταλλακτικών. Αν λοιπόν (ΑΝ, με κεφαλαία) οι υπεύθυνοι επιθυμούν την διατήρηση αυτής της Κατηγορίας και δεν δέχονται «πιέσεις» για την κατάργησή της λόγω αντι-εμπορικότητας από τις μεγάλες εταιρείες (μέσω τρίτων και εμμέσως, όχι απ’ ευθείας), τότε μπορούν να κάνουν το εξής: Nα επιτρέψουν την συμμετοχή σε ΟΛΑ τα δίχρονα (125, 250, 350 και 500) και να προβλέψουν ένα «έπαθλο» για τις ρέπλικες, δηλαδή τα 250 νορμάλ βάσης, όπως τα TZR, RGV, NSR, και ΚR 1/S (απλά και SP). Αυτά τα μηχανάκια υπάρχουν –ακόμα- σε αφθονία, έχουν αρκετά (και όχι ακριβά) καινούργια και μεταχειρισμένα ανταλλακτικά και είναι ιδιαίτερα ανθεκτικά (σε σχέση με τα racing). Έτσι, με την διεύρυνση της κατηγορίας πιθανόν να αυξηθούν οι συμμετοχές. Δεν μπορεί φυσικά να προβλεφθεί η ανταπόκριση των υποψηφίων συμμετεχόντων (είπαμε, δύσκολοι οι καιροί) αλλά δεν κοστίζει τίποτα αυτή η πρόβλεψη Επάθλου «250 Νορμάλ Βάσης» στην προκήρυξη.
Τα Supersportκαι η FormulaExtreme, επίσης θα πρέπει να παραμείνουν ως έχουν γιατί είναι η σύνδεσή μας με τον…πολιτισμό και η ευκαιρία μας να βλέπουμε εξελιγμένες, σύγχρονες, κορυφαίες μοτοσυκλέτες. Αυτό που λείπει από τις κατηγορίες αυτές είναι ο πιο πολυπρόσωπος συναγωνισμός, αλλά αυτό είναι κάτι που έρχεται («συμβαίνει») ανάλογα με τις εποχές και τις περιόδους. Σίγουρα θα έρθει κάποια στιγμή, όσο υπάρχουν αγώνες και εμφανίζονται νέα πρόσωπα.
ΟΙ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΤΩΝ ΑΓΩΝΩΝ ΠΠΤ 2017, Η «ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ ΠΡΟΒΟΛΗΣ» ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ ΤΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ
Η ΑΜΟΤΟΕ διοργάνωσε στο τέλος της περασμένης χρονιάς, μια εκδήλωση ενημέρωσης για τους χορηγούς και τον Τύπο στην Αίγλη Ζαππείου, αποκλειστικά για το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ταχύτητας. Ηταν μια πολύ καλή κίνηση, που σε συνδυασμό με την απόφαση ανάθεσης της επικοινωνίας και προβολής του ΠΠΤ σε γνωστή και έμπειρη εταιρεία του χώρου (την 2Δ του Δ. Διατσίδη, που έχει τα δικαιώματα του ΜΟΤΟGP στη χώρα μας αλλά και την συμφωνία προβολής του από την CosmoteTV), υπόσχεται καλύτερες μέρες για την Ελληνική ταχύτητα τα επόμενα χρόνια. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι η ΑΜΟΤΟΕ δείχνει ότι την ενδιαφέρει η Ταχύτητα και κάνει βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση.
Η πρόσκληση ανέφερε ότι στη συνάντηση η ΑΜΟΤΟΕ «θα ανακοίνωνε τις προθέσεις της, θα άκουγε γνώμες και θα γινόταν συζήτηση επ’ αυτών». Και πράγματι συζήτηση έγινε αλλά επειδή η ΑΜΟΤΟΕ δεν ανακοίνωσε «πρόθεση» αλλά ειλημμένη απόφαση και συμφωνία (όπως έχει κάθε δικαίωμα άλλωστε), η συζήτηση ήταν για «τα λάθος θέματα», και συγκεκριμένα για τον τρόπο ανάθεσης της επικοινωνίας και προβολής του ΠΠΤ, που έγινε απ’ ευθείας και όχι με ανακοίνωση-πρόσκληση ενδιαφέροντος, έτσι ώστε και άλλες εταιρείες να μπορέσουν –πιθανώς- να κάνουν τις δικές τους προτάσεις. Η αλήθεια είναι ότι όταν γίνεται μια ανάθεση-συμφωνία με οικονομικά ανταλλάγματα, χρειάζεται λίγη παραπάνω προσοχή, αν μη τι άλλο γιατί ποτέ δεν ξέρεις τι άλλη πρόταση θα μπορούσε να γίνει. Όμως, το δικό μας ερώτημα, δεν έχει να κάνει με το «ποιός» αλλά με το ΠΩΣ! Το «ποιός» μας καλύπτει, γιατί η 2Δ έχει μεγάλη σχετική πείρα, έχει άμεση διασύνδεση με τα διεθνή λόγω MOTOGP(βοήθεια και επαφές σε δικούς μας που θα ήθελαν να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους έξω), έχει και το συμβόλαιο με την CosmoteTVπου αφήνει κάποιες ελπίδες για τηλεοπτική αναμετάδοση και του Ελληνικού Πρωταθλήματος. ΠΩΣ όμως θα έρθει περισσότερος κόσμος και πως θα δοθεί μεγαλύτερη προβολή στο ΠΠΤ; Αυτά που ακούσαμε δεν ήταν αρκετά (επιεικώς). Αντιθέτως, ήταν ελάχιστα, πολύ συνηθισμένα (άρα ανεπαρκή) και εντελώς απροετοίμαστα, μια παρουσίαση χωρίς υλικό! Συγκεκριμένα, το πλάνο είναι ότι θα χρησιμοποιηθούν τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης με αναρτήσεις στο Facebookκαι στο Siteτου ΠΠΤ, όπου θα υπάρχουν νέα και videoαπό τους αγώνες. Αυτά τα videosθα τα αναρτούν οι συμμετέχοντες στις δικές τους σελίδες στο Facebook και θα τα βλέπουν οι δικοί τους φίλοι, έτσι ώστε σε δυό τρία χρόνια το ΠΠΤ θα έχει αποκτήσει μεγάλο αριθμό φίλων και θεατών. Τότε, η εύρεση χορηγιών θα είναι πιο εύκολη. Επίσης, θα αποστέλλονται δελτία Τύπου σε όλα τα Μέσα, πριν και μετά τον αγώνα, με χρόνους και αποτελέσματα.
Λοιπόν, ωραία όλα αυτά, και καλό θα είναι να προβάλλονται επαγγελματικά με δελτία Τύπου οι αγώνες, αλλά και πάλι τα θεωρούμε ανεπαρκή, όσο σωστά κι αν γίνουν. Γιατί αυτό που πρόκειται «να πουλήσει» ο νέος υπεύθυνος επικοινωνίας και προβολής σε χορηγούς και θεατές, το ίδιο το «πρόϊόν», δηλαδή οι αγώνες Ταχύτητας, είναι σήμερα «φτωχό» σαν θέαμα και περιεχόμενο, και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημά του, σε συνδυασμό με τις οικονομικές δυσχέρειες που αντιμετωπίζουν μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις. Άρα, μπράβο για την προσπάθεια αλλά συγχωρήστε με φίλοι μου, που από τη σελίδα αυτή του MOTOSPORT, του περιοδικού που σε μεγάλο βαθμό συντέλεσε να δημιουργηθεί η βάση πάνω στην οποία όλα και όλοι κινούνται σήμερα στους «Ελληνικούς δύο τροχούς» (περιοδικά, εμπόριο, διαφημίσεις, αρθρογραφία και αγώνες), θα σας θυμίσω ότι ΠΡΩΤΑ ΦΤΙΑΧΝΕΙΣ ΣΩΣΤΟ ΠΡΟΪΟΝ ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΑ ΒΓΑΙΝΕΙΣ ΝΑ ΤΟ ΠΟΥΛΗΣΕΙΣ. Και επειδή πρόκειται για θέαμα, δυστυχώς μείναμε μόνο στη διοργάνωση των αγώνων και δεν ακούσαμε τίποτα για παράλληλες εκδηλώσεις που θα δημιουργούσαν ένα showκαι θα έφερναν τον κόσμο. Δηλαδή, αγώνας/επίδειξη Ιστορικών αγωνιστικών μοτοσυκλετών, αγώνας/επίδειξη Junior, σημείο τοποθέτησης πάγκων για πώληση αναμνηστικών, ανταλλακτικών και memorabiliaόπου οι ιδιώτες θα μπορούσαν να διαθέσουν ή/και να ανταλλάξουν μοτοσυκλετιστικά αντικείμενα, showstuntmen, συμφωνία με εταιρείες για testridesτο διήμερο (εκτός πίστας βέβαια), πρόσκληση γνωστών και διακεκριμένων αναβατών και παραγόντων του Σπορ (ανάλογα με τις υποχρεώσεις τους), να τι πρέπει να γίνει για ένα «εορταστικό αγωνιστικό διήμερο μοτοσυκλέτας». Δηλαδή, μόνο με το facebook δεν κάνεις τίποτα αν δεν επικοινωνήσεις κάτι φρέσκο, διαφορετικό και ενδιαφέρον.
Ευτυχώς που στη συνάντηση ακούσαμε από την Επιτροπή Αγώνων Ταχύτητος (δια στόματος Ι. Τζωρτζόπουλου) τις προτάσεις της Επιτροπής για το ημερολόγιο του 2017 και τις αλλαγές στις Κατηγορίες, που είναι γενικά θετικές προς την βελτίωση των αγώνων και του θεάματος, όχι όμως και για την αύξηση των συμμετοχών που είναι το ΠΡΩΤΟ ζητούμενο. Και αφήσαμε το άρθρο με τις δικές μας προτάσεις ως είχε, έτσι ώστε να τις συγκρίνουμε/συγκρίνετε με τις αλλαγές που προτείνει η Επιτροπή. Βλέπουμε ότι σε κάποια σημεία υπάρχει σύγκλιση και σε άλλα ερωτηματικά, αλλά αν ξέρεις το θέμα σου και είσαι λογικός και ρεαλιστής, σίγουρα θα προτείνεις (και θα συμφωνήσεις) τις «σωστές» (για την κάθε περίσταση και περίοδο) αλλαγές και βελτιώσεις. Εξ’ άλλου υπάρχει ο Σύνδεσμος Οδηγών Αγώνων Μοτοσυκλέτας, και είναι λογικό το να υποθέσει κανείς ότι αυτές οι προτάσεις έχουν συζητηθεί και συναποφασιστεί με τους οδηγούς, οι οποίοι βεβαίως και πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι και πάντα σωστοί, -εκτός θεμάτων ασφαλείας- αλλά ανοίγει μεγάλη συζήτηση εδώ, που θα την κάνουμε σε άλλο άρθρο).
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΠΠΤ 2017: 6 ΑΓΩΝΕΣ
Οι αγώνες του 2017 θα είναι 6, έτσι ώστε το Πρωτάθλημα να δικαιολογεί το όνομά του. Οι ημερομηνίες μελετήθηκαν ώστε να μην συμπίπτουν με αγώνες του ΜΟΤΟGP, ούτε με την Έκθεση Μοτοσυκλέτας που ετοιμάζει ο ΣΕΕΑ με πιθανότερη ημερομηνία την 6η-9η Απριλίου, είτε στο κτίριο Ξιφασκίας Ελληνικού, είτε στο ΜΕC.
2/4 ΜΕΓΑΡΑ
30/4 ΤΡΙΠΟΛΗ
28/5 ΣΕΡΡΕΣ
28/6 ΜΕΓΑΡΑ
17/9 ΣΕΡΡΕΣ
15/10 ΜΕΓΑΡΑ
ΑΛΛΑΓΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ ΣΤΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
ΝΕΩΝ: Mένει ως έχει, με προσπάθεια να κατέβει περαιτέρω το όριο ηλικίας, ίσως και από 13 ετών (ότι επιτρέπει ο Νόμος).
OPEN: Mένει ως έχει όσον αφορά τις μοτοσυκλέτες που συμμετέχουν αλλά …καταργείται η βαθμολογία και η αθλοθέτηση, και αντί Κυπέλλων οι νικητές θα λαμβάνουν «Έπαινο». Αυτό θα γίνει για να μην «παραμένουν επίτηδες» κάποιοι εκ των πολύ γρήγορων οδηγών, έτσι ώστε να πρωταγωνιστούν «στα σίγουρα». Φυσικά, τώρα δεν θα πρωταγωνιστεί ούτε και θα βραβεύεται κανείς, και η Κατηγορία Openπου τα τελευταία χρόνια είναι η ΜΟΝΗ δυνατή και σταθερή από άποψη συμμετοχών, μεταβάλλεται σε ένα επίσημο και «ακριβό» σαν συμμετοχή, αλλά χρονομετρημένο και με ασφαλιστική κάλυψη «Trackday». Αν όμως στις δοκιμές κάποιοι φέρουν χρόνο στο 107% του πρώτου των 600 ή των Superbike, τότε αγωνίζονται εκεί την Κυριακή. Όλο αυτό, είπαμε, για να μην τρέχουν στην Openγνωστοί και γρήγοροι αναβάτες. Εμείς το θεωρούμε σαν ουσιαστική και πιθανόν σκόπιμη «κατάργηση» και αποδυνάμωση της πιο δημοφιλούς Κατηγορίας, έτσι ώστε να ενισχυθούν οι άλλες (Supersport και Superbike) που υστερούν. Είναι όμως γνωστό, ότι σε κάθε Κατηγορία υπάρχουν τρείς (το πολύ) αναβάτες –φαβορί για νίκες και τίτλο. Όταν προσπαθείς να φέρεις κόσμο στα Supersport ή στα Superbike για να τις «γεμίσεις», ουσιαστικά πριμοδοτείς τους δυό τρείς κορυφαίους. Οι άλλοι δεν έχουν πιθανότητες κορυφής, σαν κι αυτές που είχαν στην Οpenας πούμε! Βλέπουμε λοιπόν ότι είτε έτσι είτε αλλιώς, το «μονοπώλιο» των μεγάλων ομάδων συνεχίζεται και ενισχύεται μέσω της «μείωσης» (και ουσιαστικής βαθμολογικής «κατάργησης» μιάς άλλης κατηγορίας. Δεν θα έρθει κόσμος να τρέξει έτσι. Μπορεί κάποιοι χορηγοί να πιέζουν για ενίσχυση των πιο «επαγγελματικών» Κατηγοριών, αλλά επαναλαμβάνω ότι δεν είναι αυτός ο σωστός τρόπος. Βέβαια αυτό αποτελεί πρόταση της Επιτροπής προς το ΔΣ της ΑΜΟΤΟΕ το οποίο θα παραμείνει ή θα διαμορφωθεί κάπως διαφορετικά στις επερχόμενες αρχαιρεσίες, και σε λίγες μέρες (εντός του Δεκεμβρίου) θα ανακοινωθεί τι θα ισχύσει τελικά. Μαζί θα δημοσιευθούν οι Τεχνικοί Κανονισμοί του 2017, και είναι ιδιαίτερα θετικό ότι το πρόγραμμα και οι κανονισμοί ετοιμάστηκαν εγκαίρως, κάτι που είχε πολύ καιρό να συμβεί.
Σε αυτό το σημείο να προσθέσω ότι δεν έγιναν γνωστά τα Σωματεία που θα διοργανώσουν τους αγώνες, αν και υπάρχει η σκέψη να δημιουργηθεί μια σταθερή ομάδα υπευθύνων του αγώνα, με racedirector που θα παραμένει ο ίδιος. Η Ομοσπονδία θα παρέχει υποστήριξη και βοήθεια σε κάθε Σωματείο που θα διοργανώσει αγώνα Ταχύτητας, όπως εξ’ άλλου κάνει πάντα (και σε περίπτωση που δεν υπάρχει αξιόπιστος –οργανωτικά- διοργανωτής, κάνει τους αγώνες εκ των ενόντων, όπως το 2016. Καλύτερο αυτό, σίγουρα, παρά η περιπέτεια!). Άλλες σκέψεις, αφορούν την ύπαρξη δυναμόμετρου για μέτρηση μοτοσυκλετών στους Νέους και στην SS 300, κάμερα στην εκκίνηση για τα jumpstarts, ραντάρ στα πιτ για όσους κινούνται γρήγορα και επικίνδυνα, και εδώ θα συμπληρώσω ότι χρειάζεται και ένας καλός επαγγελματίας εκφωνητής γα την σοβαρή περιγραφή των αγώνων.
RACINGκαι SS 300
Η νέα Kατηγορία SS 300, περιλαμβάνει τετράχρονες δικύλινδρες μοτοσυκλέτες έως 500 c.c. (όπως στους Νέους) και θα γίνεται με τους κανονισμούς FIM που ισχύουν στο Παγκόσμιο και επιτρέπουν λίγες μηχανικές μετατροπές (σε συμπίεση, εξάτμιση και αναρτήσεις). Η Κατηγορία αυτή θα τρέχει σε κοινό αγώνα με τα δίχρονα Racing, αλλά θα έχει χωριστή βαθμολογία και θα δέχεται αναβάτες κάθε ηλικίας. Ετσι, όσοι έχουν μεγαλύτερη ηλικία από 25 ετών αλλά είναι νέοι στους αγώνες και δεν μπορούν να τρέξουν στους Νέους, μπορούν να πάνε εκεί. Σωστό και έξυπνο, αν και η συνύπαρξη τόσο διαφορετικών μοτοσυκλετών και επιπέδων οδήγησης στην πίστα, θα χρειαστεί κάποια προοχή στην αρχή. Επίσης, επιτρέπονται (όπως και το 2016) «φτιαγμένες» μοτοσυκλέτες ή/και αγωνιστικές «ιδιοκατασκευές» με τετράχρονο δικύλινδρο κινητήρα, αλλά για το 2017 τα κυβικά μπορούν να είναι έως 500c.c. (αντί για 450c.c. του 2016, ένας «ανύπαρκτος» κυβισμός που δεν συγκέντρωσε ούτε μία συμμετοχή).
SUPERSPORT 600
Παραμένουν οι κανονισμοί FIM, με την εξαίρεση του ECU που είναι ελεύθερο.
SUPERBIKE (ΠΡΩΗΝ FORMULAEXTREME)
Για το 2017 η κορυφαία Κατηγορία αλλάζει και πάλι όνομα, αλλά και ουσία, αφού συμμορφώνεται με του κανονισμούς των Superbikeκαι είναι πλέον ελεύθερες όλες οι μετατροπές αλλά και η συμμετοχή αυτούσιων εργοστασιακών racersαπό το Παγκόσμιο. Το σκεπτικό ήταν ότι έτσι θα μπορέσουν να βελτιωθούν οι παλαιότερες μοτοσυκλέτες της Κατηγορίας (κάτι που δεν επιτρεπεται απο τους κανονισμούς Superstock) ιδιαίτερα σε φρένα και αναρτήσεις. Σωστό αυτό, αλλά η αίσθησή μου είναι ότι όχι μόνο το κόστος ανεβαίνει (το ποιός θα επενδύσει σε αγωνιστική μοτοσυκλέτα 10ετίας είναι επίσης ένα ερώτημα), αλλά και ότι η Κατηγορία ανοίγει πλέον (ή…περιορίζεται) στα «γερά πορτοφόλια», μια και πολύ δύσκολα θα αντιμετωπιστεί μια εργοστασιακή Superbikeπου θα φέρει ένας ιδιώτης ή μια εταιρεία με έναν καλό αναβάτη στη σέλλα της (δεν μιλάμε για τα 600άρια που έχουν παγωμένη εξέλιξη εδώ και μια πενταετία -πλην της R6 του 2017-, αλλά για «διαστημικές» μοτοσυκλέτες που φέρνουν χρόνους επιπέδoυ MOTOGP, όπως απέδειξε ο ChazDaviesμε την Ducati στο κοινό τεστ του Jerezστα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου).
Αυτά είναι λοιπόν τα νέα για το ΠΠΤ του 2017, και πρέπει να πούμε ότι είναι ιδιαίτερα θετικά. Η συμφωνία με εταιρεία προβολής και η νέα κατηγορία SS 300 είναι πολύ σωστές κινήσεις, παρ’ ότι ( το επαναλαμβάνω!) δεν ακούσαμε κάτι για ενίσχυση της Κατηγορίας των Νέων, έτσι ώστε να μην ξαναδούμε 4 συμμετοχές στον τελευταίο αγώνα ενός Πρωταθλήματος που στις αρχές του 2016 ξεκίνησε με εξαιρετικές προσφορές ετήσιων αγωνιστικών πακέτων από Yamahaκαι ΚΤΜ, και τους καλύτερους οιωνούς.
Όσοι συμμετέχουν στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ταχύτητας σαν αναβάτες, χορηγοί, τεχνικοί, υποστηρικτές, οργανωτές, θεατές και χορηγοί επικοινωνίας (χωρίς να ξεχνάμε και τον αφοσιωμένο –dedicated- Τύπο σαν το siteBikerSpirit, αλλά και τα έντυπα πολυσέλιδα άρθρα του MOTOSPORT) σίγουρα δίνουν πολύ περισσότερα από όσα «παίρνουν» (πλην μεμονωμένων εξαιρέσεων, που προσπαθούν «να βοηθήσουν κερδίζοντας»). Έχουν όλοι την εκτίμησή μας, και την στήριξή μας. Ας συνεχίσουμε για το 2017 ελπίζοντας στο καλύτερο, με ευχές για οδηγική απόλαυση