Και ναι και όχι. Οταν εμφανίστηκε η XSR 900 στην σκηνή στην παρουσίαση των μοντέλων 2016 της Yamaha στην EICMΑ στο Μιλάνο, δύο πράγματα έκαναν εντύπωση: To ότι την οδηγούσε ο Βαλεντίνο Ρόσσι, και ότι ήταν βαμμένη στα πατροπαράδοτα αγωνιστικά χρώματα της Yamaha USA. Oι γνώστες είπαν ότι επειδή η XSR είναι πιο εμπορική, επέλεξαν και τον πιο εμπορικό αναβάτη να την παρουσιάσει. Η δική μου άποψη όμως είναι ότι η θηριώδης MT 10 είναι το μόνο πραγματικά νέο και σίγουρα πιο σημαντικό μοντέλο της Yamaha για το 2016, οπότε δικαιωματικά το παρουσίασε ο Νο 1 οδηγός της φίρμας για τη νέα σαιζόν, που είναι ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής του 2015. Αυτο επιτάσσει η Ιαπωνική ιεραρχία, που δεν καταλαβαίνει απο συμπαθείς και αντιπαθείς οδηγούς (και καλά κάνει, γιατί η εταιρεία και τα προϊόντα πάντα προηγούνται και μένουν σταθερά. Οι αναβάτες έρχονται και παρέρχονται).
Η XSR 900, σαφώς πιο ολοκληρωμένη και «ισορροπημένη» αισθητικά απο την XSR 700, ακολουθεί μοιραία την μόδα (ή «τάση») των «νεο ρετρο», όπως αποκαλεί τη μοτοσυκλέττα η ίδια η εταιρεία. Σίγουρα κανείς κατασκευαστής δεν μπορεί να μείνει αδιάφορος στη “μόδα”, πόσω μάλλον όταν η τάση αυτή απευθύνεται κυρίως στην Αμερικάνικη αγορά, και έχει ήδη αποδείξει ότι «περπατάει» με το περσινό Ducati Scrambler, το οποίο προσπαθούν όλοι σχεδόν να “αντιγράψουν”, με μέτρια επιτυχία μέχρι στιγμής, είναι αλήθεια. Κι αυτό γιατί εκείνο το Scrambler, όπως και (για παράδειγμα) ολόκληρη η σειρά των Bonneville, έχει στα γονίδιά του ένα πραγματικό παρελθόν, μια ιστορία μεγάλη και σημαντική. Το να προσαρμόσεις όμως μιά εντελώς νέα σχεδίαση σε φόρμες του παρελθόντος, όπως επιχειρεί η Yamaha με το XSR 900, είναι σαφώς πιο δύσκολο, και για να επιτευχθεί ο στόχος οι σχεδιαστές προστρέχουν στην εύκολη και ασφαλή λύση των χρωματικών αντιγραφών. “Εύκολη” γιατί απλά υπήρχε έτοιμη απο παλιά, και «ασφαλής» γιατί απευθύνεται σε ένα νέο κοινό (ηλικιακά) που την βλέπει για πρώτη φορά, στο μεγαλύτερο ποσοστό του. Αν του αρέσει και τη βρεί…πρωτότυπη, καλώς. Αν όχι, πανεύκολα την συμπληρώνουμε ή την αλλάζουμε σε μερικούς μήνες. Και επειδή τα δύο κύρια χαρακτηριστικά της XSR 900 είναι το ρεζερβουάρ και οι χρωματισμοί, ας πούμε ότι το κίτρινο-μαύρο μοιραία σε στέλνει στό παρελθόν λόγω αναμνήσεων Grand Prix 500 1978 αλλά και γραφιστικής τεχνοτροπίας, ενώ το μπλέ με το σειρήτι έρχεται αυτούσιο απο τις RD 250/350 (RZ για τις Η.Π.Α.) του 1980. Αντίθετα, το πάντα στη μόδα ασημί, σε όμορφο συνδυασμό με την καφέ σέλλα, είναι το χρώμα που θα προτιμήσουν αυτοί που θέλουν την κλασική σοβαρότητα αλλά όχι το κραυγαλέο “ρετροστύλ”.
Οπωσδήποτε αν με ρωτούσατε, θα έλεγα ότι με «μαγνητίζει» το κίτρινο, που στη φωτογραφία εικόνίζεται με την Flat track ΤΖ 750 του Roberts (καμμία σχέση βέβαια, αφήστε δε που εκείνη η μοτοσυκλέτα δεν κατάφερε τίποτα σπουδαίο στις οβάλ πίστες πέρα απο το να τρομοκρατεί τους θεατές και -κυρίως- τους αναβάτες της!). Αν θα το αγόραζα όμως… Χμμμ… Ισως, αν η εταιρεία είχε προνοήσει να μειώσει την τρελλή δύναμη του εξαιρετικού τρικύλινδρου στους 95, 99, ή 101 ίππους (ό,τι έβρισκε πιο «πιασιάρικο» σαν νούμερο το τμήμα marketing) αυξάνοντας σημαντικά την ροπή και βελτιώνοντας την οικονομία, οπότε θα σκεφτόμουν και το χρώμα, που μάλλον θα ήταν το διαχρονικό ασημένιο, παρά το ότι θα συνέχιζα να θαυμάζω, να νοσταλγώ και να θέλω το κιτρινόμαυρο! Και εδώ ίσως μερικοί αναρωτηθούν για τους ίππους: “Πότε τους θέλεις, και πότε σου φαίνονται πολλοί”. Δεν είναι όμως έτσι, γιατί αυτό που μετράει στις μοτοσυκλέτες είναι η ομοιογένεια και η εναρμόνιση της απόδοσης με την προσωπικότητα, την χρήση και το κοινό που απευθύνονται. Η εξαιρετική ΜΤ09 που ζεί χωρίς καμμία αλλαγή κάτω απο τα νέα χρώματα της XSR 900, έχει το δικό της κοινό που φυσικά ενθουσιάζεται με το τρελλό γκάζι του τρικύλινδρου, γκάζι το οποίο τα τρία προγράμματα λειτουργίας λίγο καταφέρνουν να μειώσουν (συμβουλεύουμε παραμονή στο Β). Αμείωτη επίσης μένει η «απότομη» απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού («by wire”) απο τελείως κλειστό (κι αυτό βελτιώνεται στο Β mode), όπως και η ανάλογη με την (υψηλή) απόδοση κατανάλωση. Στην εποχή της ψηφιακής διαχείρισης, οι μεγαλύτερης ηλικίας υποψήφιοι αγοραστές των «νεο ρετρό» θα καλωσόριζαν μια γλυκύτερη και πιο οικονομική απόδοση που εύκολα θα επιτυγχάνετο με διαφορετική χαρτογράφηση, αυξάνοντας και την αίσθηση ροπής («τραβήγματος») που έτσι κι αλλιώς δίνει ο στρόφαλος των 270. Εν πάση περιπτώσει, αυτό είναι το λιγότερο, και σημειώνουμε τον συμπλέκτη ολίσθησης που είναι 20% πιο ελαφρύς στη μανέτα, καθώς και το στάνταρντ ABS.
H Yamaha στις Η.Π.Α. έχει θριαμβεύσει το τελευταίο χρονικό διάστημα, αυξάνοντας το μερίδιό της τρείς φορές περισσότερο απο τον ανταγωνισμό. Η αγορά της μοτοσυκλέτας που ανακάμπτει στην Αμερική αυξήθηκε κατά 7%, ενω οι πωλήσεις της Yamaha κατά 22%. Και αυτό δεν είναι τυχαίο (όπως τίποτα σ’ αυτόν τον κόσμο) αλλά οφείλεται στην πολιτική συνεχούς ανανέωσης της εταιρείας, η οποία μέσα σε 32 μήνες έχει παρουσιάσει όχι λιγότερα απο 28 νέα μοντέλα (με τα FZ 07 και FZ 09 όπως ονομάζονται εκεί τα ΜΤ, να έχουν μεγάλο μερίδιο πωλήσεων όπως και στην Ευρώπη),
Και έρχεται το –αναπόφευκτο- ερώτημα: Είναι η XSR 900 ένα νέο μοντέλο; Μηχανικά όχι, αλλά ουσιαστικά ναι, δεδομένου ότι απευθύνεται σε καινούργιο κοινό, ένα κοινό άλλης ηλικίας και απαιτήσεων απο αυτό των sports και street fighters (που έχουν επίσης γεμίσει τους δρόμους, σύγχρονα αντίγραφα των Duke, Monster αλλά και του Kawasaki Z του 2003, τα οποία μιμούνται ΟΛΟΙ, απο σοβαρή Βαυαρία μέχρι πολύχρωμο Βιετνάμ!). Και η Υamaha δεν περιορίστηκε στο χρώμα αλλά σε πολλές σημαντικές –για το προφίλ της κατηγορίας- αλλαγές, με κυριότερη την τοποθέτηση του αλουμινένιου και βουρτσισμένου στο χέρι ρεζερβουάρ. Απο αλουμίνιο είναι οι βάσεις του στρογγυλού προβολέα, το νέο όργανο είναι επίσης στρογγυλό με ψηφιακές ενδείξεις και αναλογικό στροφόμετρο, και το πίσω φτερό κατασκευάζεται κι αυτό απο αλουμίνιο. Βάσεις και μικροεξαρτήματα είναι μεταλλικά, τα σήματα ανάγλυφα και η σέλλα έχει κατέβει στα 830 mm, και δεν μπορούσε να πάει χαμηλότερα όχι μόνο λόγω πλαισίου αλλά γιατί ήδη το ρεζερβουάρ φαίνεται κάπως ψηλά, και η εικόνα αυτή θα γινόταν ακόμα πιο έντονη αν κατέβαινε κι άλλο η σέλλα -που στο ΜΤ 09 είναι βέβαια πολύ ψηλά, αλλά εκεί η θέση του σώματος είναι…”αγωνιάρικη” (!) και το επιβάλλει!
Δεν μπορώ να σας πω, ούτε καν τώρα, που οι ετοιμασίες για την επανακυκλοφορία του MOTOSPORT στα περίπτερα (ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΗ σε όλη τη χώρα, ο Θεός να μας φυλάει και οι αναγνώστες να μας βοηθούν) είναι εντατικές, αν θα παρουσιάσουμε δοκιμή της XSR 900, ούτε καν το αν και πότε θα έρθει/έχει έρθει στην Ελλάδα, γιατί δεν έχουμε την παραμικρή ενημέρωση, γενικά, απο τις περισσότερες αντιπροσωπείες, για τα μοντέλα τους. Οι καταστάσεις το έφεραν έτσι, ώστε το 2014/2015/2016 που παρουσιάστηκαν πραγματικά πολλές και καλές μοτοσυκλέτες, εμείς στη χώρα μας να ζούμε στον αστερισμό της ΝΑ Ασίας όσον αφορά το δίκυκλο -δεν θα εκπλαγώ μάλιστα αν ο εμπορικός κόσμος έχει γυρισμένα μπροστά τα ρολόγια του για να συντονίζεται με τους εκεί κατασκευαστές! Εχω να πω μόνο, ότι θα κάνει λάθος όποιος πιστέψει ότι α) η μοτοσυκλέτα τελείωσε στην Ελλάδα, και β) ότι θα υπάρξουν και πάλι εκατοντάδες χιλιάδων πωλήσεις. Ναι, η μοτοσυκλέτα θα επιστρέψει εμπορικά (και μάλιστα πιο σύντομα απ’ ότι πολλοί πιστεύουν), και όχι, δεν θα επαναληφθεί το πανδαιμόνιο των ευκαιριακών αγοραστών αλλά θα περιοριστούμε στους πιο συνειδητοποιημένους μοτοσυκλετιστές, πολύ απλά γιατί η αγορά έχει πλέον «ανοίξει» και υπάρχουν προϊόντα κομμένα και ραμένα για την καθε κατηγορία κοινού. Άλλο η Αγγλία, όπου οι νέοι αναβάτες αγοράζουν ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΕΣ 125 κυβικών (και όχι σκούτερ), γιατί το βρίσκουν όμορφο και ελκυστικό το να αλλάζουν ταχύτητες και να οδηγούν «με στυλ». Αλλο το DNA εκεί, στη χώρα που γέννησε τη μοτοσυκλέτα, κι άλλο εδώ, με τη συγκέντρωση του πληθυσμού στις πόλεις και την «αυτοκινητολαγνεία». Εχω δει και έχω ζήσει πάντως εποχές πραγματικά πιο φτωχές και πιο δύσκολες στη χώρα μας, γι’ αυτό και μπορώ να πω μετά βεβαιότητος ότι ο φίλος της μοτοσυκλέτας ποτέ δεν τη ξεχνά και ποτέ δεν βγάζει απο το μυαλό του την αγορά της. Είναι θέμα χρόνου. Και μακάρι ο χρόνος αυτός να είναι σύντομος ώστε στο e-mail του περιοδικού να βρίσκουμε και νέα των εταιριών εκτός απο spam, αλλά να είμαστε και στη θέση να σας μεταφέρουμε εντυπώσεις απο παρουσιάσεις του εξωτερικού και απο τεστ δρόμου “όπως παλιά”, και όχι θεωρίες και πολυλογίες στο facebook όπως τώρα… Δ.Π.
{AG}yamaha xsr 900{/AG}